Scheidingsfilter!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jurrie
    • Nov 2002
    • 402

Scheidingsfilter!

Ik heb hier een schema van een scheidingsfilter, met een 'zekering' protectie erop.

Kan ik die zekering er gewoon buiten laten?
    En om wat voor soort filter gaat het hier... liefst ook kantel frequenties

• Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Dit is een simpel eerste orde (6dB/okt) filter voor het laag en een tweede orde filter (12dB/okt) voor het hoog. De twee weerstanden rond de tweeter (HT) dienen om de geluidsdruk van de tweeter af te zwakken zodat deze overeen komt met die van de woofer(B)

De zekering kun je zonder meer weglaten. De kantelfrequentie daar kun je in de praktijk vrij weinig over zeggen. Theoretisch is die wel uit te rekenen maar dan moet je wel de impedantie van de woofer en tweeter kennen (4/8/16 ohm) Aangezien het hier om een asymmetrisch filter gaat heb je hoogst waarschijnlijk te maken met twee verschillende kantelfrequenties.

Vooral de spoel op het laag is met 1.0 mm draaddikte krap bemeten. Ik zou hier niet meer dan 200W RMS op willen zetten. 250V voor die condenstator is netjes, daar hoef je geen problemen mee te verwachten.

Conclusie: een zeer eenvoudig standaard filter

MVG Contour

Comment

• Jurrie
      • Nov 2002
      • 402

Filter is voor een 15" + 1" setje van HK.

Vermogen volgens de opgaven is 200 W 8 ohm voor laag en 100 W (max)8 ohm voor het hoog

Comment

• Jurrie
        • Nov 2002
        • 402

De spoel voor het hoog heb ik hier trouwens, ze hebben bij de electronica zaak deze meegegeven: 0.47 mH draaddikte 1.0 mm

Volgens de verkoper zou dit geen grote gevolgen hebben voor het filter.

Ik heb dit probleem eigenlijk gepost omdat ik zelf de filters heb vervangen, maar na de vervanging is er bij een hoger volume een ruis in allebei de units.

Als ik de set actief aanstuur is er helemaal geen ruis, dus volgens mij zit er een probleem in de filters

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Die spoel van 0.47mH kun je direct terugbrengen en direct de verkoper even verrot schelden. Wat een dr*l om jou de verkeerde waarde spoel mee te geven. 0.39mH is gewoon een standaard waarde. Waarom zou je afwijken van het orginele filterschema?

Als je de filters precies zo hebt opgebouwd als in de figuur en ervoor hebt gezorgt dat alles netjes verbonden is, dan is ruis eigenlijk uitgesloten.

MVG Contour

Comment

• Jurrie
            • Nov 2002
            • 402

Mja, ik heb de spoel hier al een tijdje (ze moesten zelfs besteld worden). Maar heb nog wel bonnetjes.

Is dus gewoon een kl*te zaak...

Comment

• Jurrie
              • Nov 2002
              • 402

Contour, zou jij mij de kantel frequentie kunnen geven?

Comment

• Dré
                • Nov 2001
                • 409

Die tekening is gewoon GOED FOUT.

In de HF sectie krijgen we EERST de seriecondensator en daarna de parallelspoel.

In de huidige tekening staat de spoel keihard over de uitgang van de versterker (en aangezien de impedantie van een spoel bij zeer lage frequenties zo ongeveer gelijk is aan nul is dat NIET een erg slimme optie).

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Giddi
                  • Mar 2003
                  • 45

Klopt, spoel staat verkeerd, moet achter de condensator van 3,3 Mf komen.De zekering kan gewoon worden weggelaten, de beide weerstanden
                  (R 3,9 en R 8,2 ) dienen om het geluidsvolume van de tweeter
                  te verzwakken, doch om dezelfde impedantie te behouden zodat de widdelfrequentie blijft behouden. In dit geval is deze 3000 Hz.
                  ( met de condensator van 3,3 Mf en een tweeter met een impedantie van 8 Ohm ) Nog een woordje uitleg over het gebruik van beide weerstanden: R 8,2 ( bij weerstanden wordt de waarde voorafgegaan door de letter R )staat parallel over de tweeter ( die
                  ook 8 omm is ) wat de totale waarde van deze beide op 4 Ohm brengt,
                  vervolgens heeft men R 3,9 in serie geschakeld zodat de totale weerstand die de schakeling "ziet" en dus de scheidingsfrequentie bepaald 8 Ohm is.

Comment

• Jurrie
                    • Nov 2002
                    • 402

Kijk, daar heb ik wat aan

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Dan moeten we er ook nog even bij vermelden dat de verzwakking een factor 4 is dus 6dB.

MVG Contour

Comment

• Dré
                        • Nov 2001
                        • 409

3kHz voor een 15" driver. Moet het een speaker worden of een tandentrekker???

Comment

• Jurrie
                          • Nov 2002
                          • 402

Dré, jij vindt dus dat die 15" dan te hoog doorloopt.

Het is wel algemeen bekend dat 15" 1" combo's een ielig mid hebben.
                          Voor mij hoeft er echter niet veel en laag laag uit te komen.

Comment

• Dré
                            • Nov 2001
                            • 409

citaat:
                            Dré, jij vindt dus dat die 15" dan te hoog doorloopt.

Het is wel algemeen bekend dat 15" 1" combo's een ielig mid hebben.
                            Voor mij hoeft er echter niet veel en laag laag uit te komen.
                            Dan had je beter een 12"/1" combinatie kunnen nemen.

1k5 is voor een 15" op het randje van acceptabel. Bij een 12" ligt dat op ruwweg 2kHz.

Comment

Working...