filter berekenen, voor 10inch topkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

filter berekenen, voor 10inch topkast

yoyyyooo ammel,

ik ben nu bezig met me kastjes van http://www.pbaudio.nl/Techcorner/sho...tion.asp?Id=22

de delta 10 http://editweb.iglou.com/eminence/em...kers/del10.htm ) en de psd2002

maar, nu moet er dus een filter in, ik neem aan dat dat zelf in elkaar te zetten is? nu is die delta 10, 300 watt rms, die psd2002, 80watt rms, hoe gaat dat zich oplossen met dat filter.

En die delta 10heeft een rendement van

200Hz 95.3
    SPL
    (dB) 300Hz 96
    SPL
    (dB) 400Hz 97
    SPL
    (dB) 500Hz 96.5
    SPL
    db ) 600Hz 94.5
    SPL
    (dB) 700Hz 94.6
    SPL
    (dB) 800Hz 95.6
    SPL
    (dB) 900Hz 97
    SPL
    (dB) 1kHz 98
    SPL(dB)
    1.5kHz 101.3
    SPL(dB)
    2kHz 102.5
    SPL
    (dB) 2.5kHz 102.2
    SPL
    (dB)

inderdaad geen overweldiggend rendement maarja,

en de spd2002 heeft een spl van 105 db, hoe ga ik dat met dempings weerstanden enzo doen, of is dat niet echt nodig.

Iemand schema`s of dergelijk?

En dan iets wat volgens mij moeilijk is, omdat ze zon kleine xmass hebben wil ik ze affilteren op 150hz, op me peavey zit zon ingebouwd xover, zodat je er een andere amp op kan zetten die vanaf 150 hz speelt, maar ik heb alleen skytec ampie en nog een dynacord staan,maar niet genoeg vermogen.

Zou ik dan dat filter zo kunnen maken dat hij nix doorlaat onder de 150 hz, of kan ik dan beter ff zon super xover 2310 van berhringer kopen

Frank, van drive in show: The Xtreme Xperience.....
    Derbi Gpr Project aan de gang
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

ik zou geen weerstanden gebruiken in je filter.
    waarom zou je die 105 db weggooien.?
    en het rendement van delta is toch zeker behoorlijk!
    je kan trouwens kijken naar voorgebouwde filters.
    zitten goed in mekaar, kosten geen berg geld.
    zelf maken kan duur worden, zeker met zwaare spoelen. die 300Watt verwerken moeten.

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

hmm, mja voorgebouwde filters kvind ze maar een hoop geld kosten, en de meeste zijn maar iets van 200 watt maximaal....

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Voor het mooie zou ik de impedantie en de frekwentie recht trekken. Een hoog doorlaat filter van 150 Hz wil je cht niet hebben, dat is DUUR (als je het goed doet).
        kijk ook of er nog erge resonanties in de kast zitten, dan kan je die ook gelijk weg werken.
        Voor de rest kan ik je niet veel vertellen over filters, ik weet er zelf ook niet al te veel van...

Groeten, michiel
        Groeten, michiel

Comment

• Ward
          • Aug 2000
          • 352

om de frequentie van je 10 inch een beetje vlak te trekken kun je een 6dB/oct. lowpass filter gebruiken vanaf 800Hz met daaraan een weerstand paralel die de maximale demping van het filter begrenst. Let op! die weerstand moet volgens berekening ongeveer 2dB meer dempen dan de gewenste demping omdat het filter zich ook gedraagd als een frequentie afhankelijke weerstand.. en twee weerstanden parallel geven een lagere weerstand en dus minder demping.

Op deze manier kun je je 10 inch ook bij 1 en 2kHz op ongeveer 95dB/1W/1m houden.

De weerstand parallel aan dat filter zou ik laten bestaan uit 3 20Watt keramiek weerstanden parallel. Dit omdat de stroom bij 800 Hz nog behoorlijk kan zijn.

Groet,
          Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
          Groet,
          Ward

Comment

• bertuss
            • Jan 2002
            • 816

en wat gaat dit grapje kosten als je in het achterhoofd houdt dat er geen 100'en euroos gespendeert zijn aan speakers zelf!
            ik neem aan dat je die 300 watt gebruikt, en er af en toe wel boven zit, dus die filters worden dan hoe duur??
            ik dnek dat een tweedehands crossertje het werk ook doet.

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

inderdaad, delta 10 is 300 watt rms, tja peavey of zo erop is 400watt rms aan 8 ohm.

Comment

• bertuss
                • Jan 2002
                • 816

of voor je hoorn een condensatortje zetten...... simpel goedkoop, en vooral toegepast in budget reeksen. maar effectief.
                eigenschappen weet ik niet presies, schat een 230volt 2uf op lager, als je kantelpunt hoger moet zijn, heb zelf een 4.7uf voor een 5 inch midspeaker in mn hifi-tjes

Comment

• Dré
                  • Nov 2001
                  • 409

citaat:
                  of voor je hoorn een condensatortje zetten...... simpel goedkoop, en vooral toegepast in budget reeksen. maar effectief.
                  eigenschappen weet ik niet presies, schat een 230volt 2uf op lager, als je kantelpunt hoger moet zijn, heb zelf een 4.7uf voor een 5 inch midspeaker in mn hifi-tjes
                  Z=1/(2*pi*f*C). Ga eens uit van een 8 Ohm driver (grove boerenfluitjes methode waar je eigenlijk geen zak mee kunt)

-> f = 1/(2*pi*8*4.7E-6) -> f = 4.23kHz.

Mid drivertje??? Ik zou dat eerder een tweeter noemen

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                  -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Dit filter met Fc=4.23kHz heeft een steilheid van slechts 6dB en het kan juist nuttig zijn om Fc expres hoger te kiezen: de meeste tweeters hebben een zeer hoog rendement in het gebied 1500-6000Hz en daarboven veel minder. Met een te hoog afgestemd filter kun je die bult dus gladstrijken en heb je geen dempingsweerstanden meer nodig. Beetje creativiteit verwacht ik wel van jou Dre!

MVG Contour

Comment

• Dré
                      • Nov 2001
                      • 409

citaat:
                      Beetje creativiteit verwacht ik wel van jou Dre!
                      Ik hanteer liever de METEN IS WETEN methode dan de "ik zeg maar wat met een natte vinger in de lucht en de andere in m'n neus" methode...

Verder: 5" MID speaker. Die moet wel een HELE HOGE bult hebben als je een f3 op 4k23 gaat leggen om deze te compenseren. ZO HOOG dat ik eerder aan een smalbandresonator moet denken dan aan een speaker...

Een beetje mid driver wordt toch wel vanaf zo'n 500Hz gebruikt. Da's zo'n 3 oktaven onder de f3 van het filter. Het is toch niet te hopen dat het drivertje een 18dB bult heeft die gecompenseerd moet worden.

Creatief... Naah. Meten is weten, gissen is missen!

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                      -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Ik had het over het algemene geval waarbij een 12" of een 15" geconbineerd moet worden met een 1" driver. Echter persoonlijk zou ik altijd minstens 18dB kiezen op de 1" driver. De 15" zou met 12dB of zelfs 6dB moeten kunnen wanneer je gebuikt maakt van de falling response van de laag/mid driver.

MVG Contour

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

om maar verder ta gaan met slogans, "luisteren helpt ook" als die bestaat.
                          het betreft een 8" woofertje, en een conus middentoner. deze is een cm of 6 breed dus geen 5". afgezien daarvan is het toch echt een 4.7 uf, en dan zal de boernfluitjes methode van dre wel nergens op slaan, want er komt echt midgeluid uit. en zeer zeker niet vanaf een hertz of 4000. overigens zat voor de tweeter een 1uf maar deze heb ik eruitgedaan, omdat er geen signaal meer overbleef. hij staat nu achter een 2.2uf 50volt.

Comment

• Contour
                            • Feb 2001
                            • 1018

6dB jongen, 6dB...

Dringt het tot je door?

Dat filtert nauwelijks, voorbeeld bij een Fc van 4000Hz is een toon van 1000Hz (pure mid) pas 12dB zwakker hetgeen je oor als ongeveer een factor twee in volume ervaart. Bovendien is je oor juist voor die frequentie zeer gevoelig zodat de gehoormatige filtering erg klein is.

MVG Contour

Comment

• Contour
                              • Feb 2001
                              • 1018

Ter aanvulling:

Sluit eens een 24dB aktief filter aan bijv. in een tweewegs aktieve opstelling en zet dan de basdriver uit. Wanneer je nu met een sinusgenerator alle frequenties afgaat dan zul je horen dat zelfs met dit zeer steile 24dB filter ook onder de ingestelde crossoverfrequentie nog behoorlijk wat output zit.

Je oren zijn een goed instrument maar dan vooral om te bepalen of iets wel of niet lekker klinkt. Het afstellen van een delay of de juiste verhouding laag/hoog in een aktieve setup, daarbij is een dB-meter echt wel handig zo niet onontbeerlijk...

MVG Contour

Comment

Working...