welke speaker in earthquake?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • glijbaan rulezz
    • Dec 2002
    • 23

welke speaker in earthquake?

hallo,
    ik denk erover een earthquake baskast te maken alleen weet ik niet goed welke speaker ik het beste erin kan doen.
    ik dacht aan de
    fane collosus 18b600 fs 29 qes 0.24 en xmax 7.2 mm of de
    beyma 18 g-50 fs 40 qes 0.33 en xmax 9 mm welke van deze 2 zou het beste lekkere strakke bas kunnen geven,
    aangezien hun ebp van beide ongeveer 120 is?

alvast bedankt,

bart
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

De Beyma is hier de zwaardere speaker en kan door zijn hogere x-max nog meer lucht verzetten als de Fane. Laat er geen twijfel over bestaan dat ook de x-max van de Fane respectabel is. Ik denk dat de Fane klankmatig beter over zal komen dan de Beyma, een 18" met een Qts van 0.24 zie je bijna nooit. Voor gebruik in een hoorn zoals de earthquake zal die Fane het prima doen. Tip: kijk ook eens bij welke speaker de verhouding Fs/(Re^2) het hoogst is, dit is naast het EBP een tweede bruikbaar kental wanneer het EBP geen verschil laat zien.

MVG Contour

Comment

• karelg
      • Jan 2003
      • 112

Opgepast met de Beyma 18g50, ik ken iemand die onlangs defecte jbl 2241 heeft vervangen met 18g50's in een e-type hoornkast. En dat gaf als resultaat dat de conussen gingen scheuren door te sterke compressie van de hoornkast.
      Niet dat 18g50 slecht is, bijlange niet, maar opgepast met je ontwerp.

greetz,

karel

PS. Precision Devices 1850 is ook wel een veelgebruikte woofer voor hoornloading, wel een beetje duurder dan beyma en fane

Comment

Working...