Hulp gevraagd bij afstelling Sub's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brink998
    • Nov 2002
    • 5

Hulp gevraagd bij afstelling Sub's

Hallo, ik ben sub's aan het maken maar heb geen calculatie programma om de kast goed te tunen.
    Het gaat om een dubbel 18" sub de speaker is de RCF L18s800
    de kast word onder een axys source set gebruikt en heeft daarom vaste afmetingen: buitenmaat 126 hoog 63 breed en 54 diep alles is 18mm berkenmultiplex en het is een normale frontloaded basreflex systeem.
    Ik heb de kasten al eens gebruikt met 2x JBL2226 15" speaker en dit ging behoorlijk hard, omdat ik iemand vond die JBL speakers zocht heb ik ze verkocht en wilde ik 18" erin stoppen maar het voelbare laag is nu minder als met de JBL speakers (waarschijnlijk verkeerde poort tuning)

Wie kan met bovengenoemde gegevens voor mij de lengte van de baspoorten uitrekenen als ik de kast op ongeveer 35 Hz wil hebben.
    de poort diameter is 15 cm (twee poorten in de kast met 2 speakers)
    of moeten er misschien meer poorten in??

Ik gebruik als versterker de KIND NWX 5.0 2x2800w op 2 Ohm
    ik stuur hier dus 4 dubbele 18" kasten mee aan!!!
    misschien dat die 700w per speaker ook wel wat weinig is??

Wie kan me zeggen of de leverancier me de juiste speaker geleverd heeft? Ze hebben verteld dat deze ook in de grote EAW subs gebruikt zou zijn??

Ik heb echter de laatste tijd dit forum gevolgd en zie dat er erg vaak de P300 gebruikt word.

In het ergste geval(als de speaker ongeschikt is voor deze kast) kan ik er nog een bandpas hoorn van maken, moet dan echter wel de halve kast slopen.

Graag wat hulp en info......

Alvast bedankt, Bas.....

• Jag
    • Nov 2002
    • 319

Je moet even de inhoud van de kast berekenen, dan simuleer ik het wel ff voor je.

Btw: ga je nou deze subs maken voor bij een complete source set? Of ga je alleen maar de tops van de source set gebruiken? Als het het laatste is, dan moet je wel rekening houden met het feit dat die source topjes op 600 gecrossed zijn, en dat niet elke 18" goed tot 600Hz te gebruiken is.

Bijgewerkt door - Jag op 20/11/2002 20:53:41

Comment

• brink998
      • Nov 2002
      • 5

Ik ben van plan om de dubbele sub tot 100 a 120 hz te gebruiken
      hierop 1 axys sub die bij mijn weten tot 300 Hz gaan en dan 1 top erop
      dan is het setje ook gelijk 1 kasje hoger.
      Dit totaal wil ik dan max 3 keer per kant neerzetten.
      Ik vind de Axys set nog steeds fantastisch klinken alleen het laag gaat niet diep en ook niet hard, voor de meeste bedrijfsfeesten en sjieke evenementen ook niet echt nodig maar in een feesttent gooi ik er dan extra laag onder.

De kast inhoud is 320 liter dus 160 per speaker
      Wat vind je trouwens van de speaker?
      Simuleer hem ook eens met de P300 ,ik ben wel benieuwd naar het verschil.
      Alvast bedankt voor je hulp, Bas.....

Comment

• Jag
        • Nov 2002
        • 319

Ik ken deze specifieke drivers niet, maar hier zijn de simulaties van de twee drivers, allebei op 34Hz getuned, wat een poortlengte van ongeveer 15cm geeft:

De L18S800:

De L18P300:

Ik heb de L18P300 gebruikt die een x-max heeft van 12mm, wat vrij veel is voor een PA driver. Ik heb de drivers van deze site: http://www.lsv-achenbach.de/listen/rcf_alt.htm
        En daar hebben ze ook een L18P300 Neu, die een veel lagere x-max heeft. Hoe dat precies zit weet ik niet. Maar die hogere x-max van die P300 is wel leuk op zich.

Bijgewerkt door - Jag op 21/11/2002 10:28:26

Comment

• Davy Gabriels
          • Aug 2002
          • 819

zie ik dat verkeerd of zijn alletwee die frequentieplots dezelfde?
          Normaal zal de 18P300 dieper gaan dan de 18S800,maar deze laatste zal iets meer punch hebben.

citaat:Ik heb de kasten al eens gebruikt met 2x JBL2226 15" speaker en dit ging behoorlijk hard, omdat ik iemand vond die JBL speakers zocht heb ik ze verkocht en wilde ik 18" erin stoppen maar het voelbare laag is nu minder als met de JBL speakers (waarschijnlijk verkeerde poort tuning)
          Tja, dat heb je nu meestal als je 18" gebruikt ipv 15"

Comment

• brink998
            • Nov 2002
            • 5

O.K. alvast hartelijk dank, zal dit eens even proberen.
            Die 2 poorten blijft dat hetzelfde ook als je 1 of 2 of meer speakers in je kast stopt? Is dat alleen afhankelijk van het volume van de kast?

De curve van de simulatie is dit nou redelijk of niet?
            Ik kan me voorstellen dat ik natuurlijk niet de optimale mogelijkheden benut heb (vaste kast afm. / 1 type speaker )
            wat vind je ervan?

Groeten BAs...

Comment

• Merijndj
              • Mar 2001
              • 660

Hallo Jag,

Welk programma is dat? (en hoe duur?)

groet,

MerijnDJ

Comment

• Jag
                • Nov 2002
                • 319

citaat:
                O.K. alvast hartelijk dank, zal dit eens even proberen.
                Die 2 poorten blijft dat hetzelfde ook als je 1 of 2 of meer speakers in je kast stopt? Is dat alleen afhankelijk van het volume van de kast?

De curve van de simulatie is dit nou redelijk of niet?
                Ik kan me voorstellen dat ik natuurlijk niet de optimale mogelijkheden benut heb (vaste kast afm. / 1 type speaker )
                wat vind je ervan?

Groeten BAs...

Poort lengte hangt af van poort diameter, poort tuning frequentie en kast inhoud.

En dit is een goede curve, maar daarmee weet je nog niet zeker of het goed gaat klinken, daar is zo'n simulatie veel te beperkt voor. Dat hangt onder meer af van vervormingskarakteristieken van een driver.
                Voor de L18P300 is 160 eigenlijk ietjes te groot, waardoor group delay ietsjes hoger wordt (niet goed). Voor de L18S800 zit je met 160 gewoon goed.
                Groot voordeel van de L18P300 is de grotere xmax, wat een hogere belasting betekent in het sublaag. En het voordeel van de L18S800 is zijn hogere efficientie in het midlaag.

citaatacht dat x-over op 300Hz lag.
                My mistake, ligt idd op 300Hz.

citaat:Welk programma is dat? (en hoe duur?)
                Dat is LSP CAD, en dat kan je hier vinden: http://www.ijdata.com/
                Het kost iets van €180,- ofzo, maar het is een heerlijk programma!

Comment

• yvobtv
                  • May 2002
                  • 272

ik zou er een P3000 van EV op zetten (liefst twee)
                  deze levert 1400 RMS aan 4 ohm per kanaal, kan ook op 2 ohm draaien alleen als je 4 speakers hebt van a 8 ohm dan is het theoretisch wel 2 maar in het echie gaat het wel onder die 2 ohm zitten.
                  idiaal is 3 18"jes per kanaal te zetten. de specs van deze amp geven 1400 per kant maar als je gaat meten dan komt er zeker 10% meer uit!

(((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Bijgewerkt door - yvobtv op 24/11/2002 16:14:20
                  (((((((ik denk dat ik wat extra bassen meeneem voor de spreiding.)))))))

Comment

Working...