Demping materiaal in luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

Demping materiaal in luidsprekers

Waarom word er eigenlijk dempingsmateriaal gebruikt in een kas (bijv sub) ik heb dit namelijk niet gedaan.
    (bij deze http://www.pbaudio.nl/Techcorner/sho...tion.asp?Id=21)

wat zijn de voordelen wat zijn de nadelen ?

Maar ik heb Denon (en hoe)
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Als je 2 van die kasten heb kun je er op een hele makkelijke manier achter komen.

Groeten, michiel
    Groeten, michiel

Comment

• Ward
      • Aug 2000
      • 352

Mijn ervaring is dat demping meestal effect heeft op het laag/mid van je speaker. In het gebied van 70-300Hz. Verder is het per kast vershillend waardoor je echt moet gaan experimenteren met de hoeveelheden dempings materiaal.
      Prop ook je reflex poort niet vol met dempingswol...
      Het kan een groot voordeel hebben dat het je bonkerige laag ±100Hz wat verminderd waardoor je sub dieper klinkt doordat de lagere frequenties beter naar voren komen.
      Maar het uiteindelijke effect zul je toch voor moeten experimenteren.

Groet,
      Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
      Groet,
      Ward

Comment

• -Bart-
        • May 2001
        • 827

Zelfs in het meest goedkoopste boxje dat je maar kan vinden, zit dempings materiaal. Dus wees niet eigenwijs en stop er in elk geval wat in.

citaat:wat zijn de nadelen ?
        Geen ?
        citaat:Waarom word er eigenlijk dempingsmateriaal gebruikt
        Simpel gezegd:
        En driver produceert aan de achterkant even veel herrie als aan de voorkant. In de meeste gevallen beinvloed dit het geluidsbeeld negatief. resonaties en reflexies in de kast die je liever niet hoort. Uitdempen dus.
        Te weinig dempt te weinig.
        Te veel verkleint het volume van je box en verstoort je basreflex principe
        Net goed dempt goed en vergroot zelfs effectief het volume van je box. Iets waar je al bij het ontwerp rekening mee dient te houden.

<font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

Een reflex kast moet je nooit 100% opvullen. Alleen de wanden bekleden is goed genoeg. Een gesloten kast moet je wel helemaal opvullen.
          Het effect in een gesloten kast is dat het virtueel volume groter word doordat de lucht met een lagere snelheid door de kast heen gaat.

Er zijn ook nog wat effecten waar de meeste het nog niet over eens zijn. Zo zou je kunnen zeggen dat het geen nut heeft om te dempen omdat er toch geen staande golf in die kast past.
          Maar reflectie's zijn er wel, en die kun je wel dempen. Er zijn verschillende meningen over demping in sub kasten. Maar mijn ervaring is dat het meestal wel positief uitpakt.

Groeten, michiel
          Groeten, michiel

Comment

• Mr Dj
            • Jan 2002
            • 836

aha, dus ook mijn subs zou ik eigenlijk moeten dempen. maar heb je dan nog het lekker bonken ??? In mijn geval zou ik denken dat ik alleen de zijkanten en de achterkanten zou moeten dempen, of niet?

PS; al die kasten die zo lekker stil zijn als je er op klopt aan de buitenkant (of zelfs helemaal niet trillen door de bas hebben dempings materiaal)

enne hoornkasten, daar lijkt het me nou eigenlijk helemaal niet goed, dempingsmateriaal

Comment

• Dave
              • Jan 2001
              • 757

Zit er toch wel degelijk in. Wij hebben die oude JBL 15" bas/midhoorns, gebaseerd op hoorn/basreflex principe en daar zit dempingsmateriaal in dat op de wanden is geplakt.

U x I = Boem.

Comment

• Martijn de Jong
                • Feb 2001
                • 42

Hoi Mr Dj,

Dat een kast niet trilt door de bas, heeft niet te maken met het aanbrengen van dempingsmateriaal. De stijfheid van de kast wordt bepaald door de constructie. Het dempingsmateriaal dempt hogere tonen, zodat het lijkt alsof de kast stijver is als men er klopt. Dempingsmateriaal aanbrengen in laag afgefilterde baskasten ziet er misschien interessanter uit, maar heeft absoluut geen functie, omdat er nauwelijks staande golven optreden...

Groeten Martijn

Comment

• Contour
                  • Feb 2001
                  • 1018

In een midhoorn kunnen storende resonaties optreden wanneer twee zijden parallel lopen. Tussen deze twee zijden kunnen staande golven optreden wat klankvervalsing kan opleveren. Dit is een van de redenen dat je in hoorns voor middentonen beter geen parallele wanden kunt toepassen. Een voorbeeld is de top van de HK Projector serie hierin is ook demping toegepast.

Voors heeft dempingsmateriaal op de wand alleen zin als het voldoende dik is. Een staande golf heeft zijn piek in amplitude op 1/4 golflengte van de wand. Je dempingsmatriaal moet dus minstens 1/4 golflengte dik zijn om de staande golf effectief te dempen.

MVG Contour

Comment

• Dré
                    • Nov 2001
                    • 409

En daarmee snijdt contour gelijk een belangrijk item aan:

Het dempen van een sub d.m.v. dempingsmateriaal op de wanden heeft GEEN NUT! En toch zie je het vaak. Waarom? Men weet niet beter???

Onder de (circa) 100Hz doet dempingsmateriaal sowieso NIETS (qua demping; qua vergroting van intern volume is het waarschijnlijk een ander verhaal)! Dus het plaatsen van dempingsmateriaal in een sub die maar tot 100Hz gebruikt wordt zou eigenlijk niet veel zin moeten hebben. MAAR aangezien een subje altijd wat vervormt en dus altijd enige harmonischen toe zal voegen heeft het wel degelijk enig nut. Vandaar dat we dus zelfs in subs (een milde vorm van) dempingsmateriaal toepassen. Waar? Aan de wanden zoals zo velen doen? Nee dus. Ik gebruik een vrij lange strook dempingsschuim dat een beetje "kris-kras" door de kast heen gaat (zodat het dempingsmateriaal zit waar het hoort te zitten; NIET langs de wanden). Uiteraard moet je wel opletten dat de speaker niet in de weg gezeten wordt (let ook op de eventueel aanwezige doorboorde poolplaat (koeling!)) en de poorten uiteraard niet in de weg gezeten worden.

Maakt dempingsmateriaal de kast groter? JA. Komt dit doordat het geluid er langzamer doorheen gaat? NEE, natuurlijk niet. De veerconstante (het ENIGE dat de speaker terugziet als hij naar de kast "kijkt") van het volume in de kast zou immers niet wijzigen omdat het geluid "langzamer" door het dempingsmateriaal gaat. De reden dat dempingsmateriaal de kast groter maakt is omdat het energie op kan slaan en weer vrij kan geven. Dit gebeurt omdat het dempingsmateriaal opwarmt en afkoelt. Da's dus de reden dat een kast groter wordt bij het toevoegen van dempingsmateriaal. Bij een gesloten kast (100% stuffing) is dit zo'n maximaal 40% (best een hoop), bij een BR kastje moet je rekenen op zo'n 5-10% vergroting van het volume.

-- Pardon my French, I'm Dutch --
                    -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• DJ_Robin
                      • Jul 2001
                      • 610

Wat voor dempings materiaal moet ik dan aan denken ? nopenschuim van de gamma ? of van dat witte spul ? , en is het echt nodig bij een 15" basreflex kastje ? want de ene zegt van wel en de ander maar half.

M.V.G

Pacific Rentals
                      -sound & light-
                      EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Mr Dj
                        • Jan 2002
                        • 836

citaat:
                        en is het echt nodig bij een 15" basreflex kastje ?.
                        Ik heb het niet over een 15" kastje maar en 18" http://www.pbaudio.nl/Techcorner/sho...tion.asp?Id=21 deze

Comment

• DJ_Robin
                          • Jul 2001
                          • 610

Maar ik ben begonnen aan mijn 15" kastje en was benieuwd of het nodig was en vond het onnodig om daar een nieuw topic voor te openen omdat het over hetzelfde gaat.

M.V.G

Pacific Rentals
                          -sound & light-
                          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• SWDJ
                            • Aug 2002
                            • 275

Ik heb laatst twee oude, kapotte huiskamerboxen gesloopt en zelfs daar zat dempingsmateriaal in (in de achterkant) , het lijkt mij dat je ook in een 15" wat van die zooi stopt.

MVG, SWDJ.

Comment

• handige harry
                              • Sep 2002
                              • 97

Tuurlijk, waarom bij een 18" wel en een 15" niet!?

Harry.

Comment

Working...