Baskasten bouwen, laatste info

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

ok, dus eigenlijk een hi cut filter maken, en dan kan ik aleen me baskasten op die versterker zetten?
    of een passief filter maken? en als ik aleen bass wil dat hi cut filter ervoor, en me hogetoners weglaten? dan kan ik kiezen.

op welke toonhoogte advizeren jullie de hicut af te stemmen? 180hz?

nothing more to add
    ---hier staat nix--->

Comment

• handige harry
      • Sep 2002
      • 97

De baskasten op een aperte versterker met een filter ervoor. Hiervoor gebruik je dus een low-pass filter (of high-cut, wat jij wilt) dit filter kan je het beste actief maken. Als het vermogen niet te groot is, je flanksteilheid niet al te hoog en de Fc hoger is (zoals jouw 180Hz i.p.v de 80Hz die ik bijvoorbeeld gebruik.) dan zou je eventueel voor een passief filter kunnen kiezen. Bedenk wel dat er veel nadelen kleven aan een dergelijk filter. Ik raad het in ieder geval NIET aan.

Lees voor meer info ook eens dit topic waar ik op gereageerd heb.

http://www.licht-geluid.nl/forum/top...?TOPIC_ID=5805

Bijgewerkt door - handige harry op 19/09/2002 23:20:43

Comment

• fredjuhh
        • Sep 2002
        • 215

ok, ik maak wel zon filter voor mijn versterker, en dat ik die setup puur voor me basspeakers gebruik. hogetone hebben we toch nog wel genoeg. op welke frequentie kan ik hem het beste cutten, die 80hz die jij ook gebruikt? en dat filter kan je gewoon maken door een tulp kabeltje te nemen, filter ertussen, inbouwen en klaar, of moet er nog wat meer aan gebeuren? oja, ik zie dat er ook nog een voeding nodig is.

nothing more to add
        ---hier staat nix--->

Comment

• handige harry
          • Sep 2002
          • 97

Hangt er helemaal vanaf. Mijn tops zijn zowat fullrange. Als ik ze op 80Hz affilter kan ik de versterker een stuk verder opendraaien. De subs krijgen nu echt alleen de allerlaagste tonen te verwerken. Of jij op 80Hz gaat affilteren hangt dus ook van je tops af. Kunnen deze vavaf 80Hz werken en zo ja, produceren ze dan ook genoeg druk in die onderste regionen?
          Ik weet niet of je een EQ hebt of zo maar daarmee kan je goed horen hoe elke frequentieband klinkt. Tot 80Hz hoor je alleen diepe, gortdroge bas. Wil je meer "kick" uit je subs halen zal je dus iets hoger moeten affilteren.
          Misschien een tip:
          Maak een variabel actief filter. Zodat je met een stappenschakelaar verschillende cross-over frequenties kunt kiezen. (Kan je het daadwerkelijk horen en veel meer kost het niet.)
          Bijv:
          60, 80, 100, 120, 150, 180, 200, 250Hz

Harry.

Comment

• fredjuhh
            • Sep 2002
            • 215

citaat:
            Hangt er helemaal vanaf. Mijn tops zijn zowat fullrange. Als ik ze op 80Hz affilter kan ik de versterker een stuk verder opendraaien. De subs krijgen nu echt alleen de allerlaagste tonen te verwerken. Of jij op 80Hz gaat affilteren hangt dus ook van je tops af. Kunnen deze vavaf 80Hz werken en zo ja, produceren ze dan ook genoeg druk in die onderste regionen?
            Ik weet niet of je een EQ hebt of zo maar daarmee kan je goed horen hoe elke frequentieband klinkt. Tot 80Hz hoor je alleen diepe, gortdroge bas. Wil je meer "kick" uit je subs halen zal je dus iets hoger moeten affilteren.
            Misschien een tip:
            Maak een variabel actief filter. Zodat je met een stappenschakelaar verschillende cross-over frequenties kunt kiezen. (Kan je het daadwerkelijk horen en veel meer kost het niet.)
            Bijv:
            60, 80, 100, 120, 150, 180, 200, 250Hz

Harry.

thanks! dat kan ik maken door een stappenschakelaar met dfaarachter verschillende waardes?
            maar nu nog de lengte van de baspoort, zal ik die gewoon standaard op 40 hz houden? of op maat maken van de vrijeveld resonantiefrequentie van de speaker (44,9hz)dan zou ik hem moeten afzagen op 2 cm ofzo, weet niet of dat zo goed idee is.

btw: bouw denk dit filter: http://www.amarkham.com/andrew/crossover.htm

nothing more to add
            ---hier staat nix--->

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

is ook een actief filter voor een subwoofer

speakerfreak was here....
              Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• fredjuhh
                • Sep 2002
                • 215

deze heb ik nu gebouwd, samen met de led vu meter die op de site staat, aleen deed t filter nix, aleen brommen, maar bouw em nu effe opnieuw, kijken of t helpt.
                klopt t dat ik van die rare vierkante condensatoren heb gehad, van 27uF, moest 270nF hebben, das evenveel toch?

nothing more to add
                ---hier staat nix--->

Comment

• FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

270nF is hetzelfde als 0.270uF

Maar ik installeer Dynacord, Ev, Bss, Dateq, Pioneer, Samsung, Highend, Eurolite.... etc...
                  Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• fredjuhh
                    • Sep 2002
                    • 215

nou, dan denk ik dat ik wel weet waarom ie het niet doet....
                    gast heeft dus gewwon verkeerde condensatoren gegeven, want er staat echt 27uF op, en daaronder 100, wat dat betekend weet ik niet. maar haal dan morgen wel andere

nothing more to add
                    ---hier staat nix--->

Comment

• speakerfreak
                      • May 2002
                      • 1446

die 100 zal denk ik het aantal volt zijn wat die aankan 100 volt dus.

speakerfreak was here....
                      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• fredjuhh
                        • Sep 2002
                        • 215

dat dacht ik ook al eigenlijk, want dat staat er natuurlijk meestal op. nou maar hopen dat die condensators het probleem zijn, anders word ik gek.

nothing more to add
                        ---hier staat nix--->

Comment

• handige harry
                          • Sep 2002
                          • 97

Rare vierkante condensators van 27 uF???
                          Ik zou toch nog maar eens kijken. Deze komen eigenlijk niet voor. Of je hebt er bijvoorbeeld hele dure MKT'tjes inliggen (met dus de verkeerde waarde). Als het kleintjes zijn (1cm) is het waarschijnlijk toch 270nF. (Geen lcr-meter zeker?)
                          Is je voeding wel juist? Geen adapter van 12 volt of zo maar je hebt echt -12 en + 12 nodig!

Veel suc6 en laat nog wat van je horen
                          Harry.

Comment

• fredjuhh
                            • Sep 2002
                            • 215

ik ben dom: staat uF27, ofwel 0,27.
                            voding ga ik dus nu idd over twijfelen, is een computer voeding, dus ga eens met 2 accu's proberen

nothing more to add
                            ---hier staat nix--->

Comment

• handige harry
                              • Sep 2002
                              • 97

Computervoeding is uitstekend hoor, als je maar zorgt dat je de +12 en de -12 volt draden pakt. Staat wel op voeding.

Harry.

Comment

• fredjuhh
                                • Sep 2002
                                • 215

citaat:
                                Computervoeding is uitstekend hoor, als je maar zorgt dat je de +12 en de -12 volt draden pakt. Staat wel op voeding.

Harry.

tja, maar toch werkt ie nog niet, heb hem opnieuw opgebouwd, lijkt mij dat ik geen 2x dezelfde fout maak, heb voor de zekerheid 2 nieuwe lm714 gehaald, maar t maakte niet uit, hij geeft continu een soort ruis, en afhankelijk van de potmeter geeft hij om de xxx seconden en soort lage brom. dus heb em nu bijna in de hoek gesmeten, aaaarhhgggg

nothing more to add
                                ---hier staat nix--->

Comment

Working...