Speakerschuim, houdt dit geluid tegen ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PowerSound
    • Nov 2001
    • 1892

Speakerschuim, houdt dit geluid tegen ?

Hallo,

Ik ben nog (altijd) mijn Nexo setje aan het opfrissen, maar ik dacht toch om voor e speakers (top&bass), een grill met speakerschuim te plaatsen. Maar houd zoiets geluid tegen ?
    Worden de hoge tonen minder sprankelijk ?
    Moet een bepaalde soort grill nemen met bepaalde gaten ?
    Nog bedankt !

Site updated ! Waarom met nieuw als het met oud ook goed gaat ?

Bijgewerkt door - moderator op 10/09/2002 15:05:37
    PSL Bvba powered by
    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
    Yahama LS9-32 / MC7L-48
    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic
  • Carl
    • Nov 2000
    • 907

Ja, het houdt tegen, maar een heel klein beetje, en als je dan ook nog een dunne soort gebruikt, mag het geen naam hebben.
    Een schuim van 1 cm dik op geperforeerde plaat plakken is de beste optie denk ik.
    Gebruik wel een plaat met GROTE gaten, bij voorkeur vierkante, van 10 mm met 2 mm er tussen. (zo open mogelijk)
    Smeer dat in met bisonkit en plak het schuim erop.
    Niet het schuim insmeren, want dan smeer je het dicht, en dat houdt veel hoog tegen.
    Voor je laagkasten geldt hetzelfde, maar dat is een stuk minder kritisch.

Groeten, Carl

Bijgewerkt door - Carl op 10/09/2002 12:51:52

Comment

• Davy Gabriels
      • Aug 2002
      • 819

misschien nog een idee voor je:
      zet je schuim niet met lijm vast op je rooster.gebruik stevige dubbelzijdige plakband.

Als na een tijdje de schuim vuil is van stof,bier... trek je hem er gewoon af en recht de wasmachine in(wel in een zak steken vooraleer in de was te steken!)
      Zet nieuwe tape op je rooster, gewassen schuim ertegen en ze zijn weer als nieuw!

groetjes
      davy

Comment

• PowerSound
        • Nov 2001
        • 1892

Okee bedankt voor de info.
        Houdt dikkere schuim meer geluid ? Of is het verschil echt miniem ?

Site updated ! Waarom met nieuw als het met oud ook goed gaat ?
        PSL Bvba powered by
        L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
        Yahama LS9-32 / MC7L-48
        Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
        Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Merijndj
          • Mar 2001
          • 660

volgens mij is en blijft het verschil heel klein.

Plak alleen de buitenrand en niet aan de binnenkant (dit (denk ik) alleen doen als je een soort holle ruimte over hebt achter je rooster!!!).

Wat je ook kan doen is (als je geen of nauwelijks ruimte hebt achter je rooster) is je rooster met spuitlijm inspuiten en dan het schuim erop leggen en zo laten liggen totdat de lijm gedroogt is.

groet,

MerijnDJ

Bijgewerkt door - Merijn de Jonge op 11/09/2002 19:42:21

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Het is beter om het schuim helemaal vast te plakken, spuitlijm is wel goed, maar erg duur, bisonkit en een kwast gaat zeker zo goed en je gebruikt veel minder lijm.
            Schoonmaken en verdunnen gaat uitstekend met gewone thinner.
            Schuim binnen of buiten de grill is een persoonlijke voorkeur, ik vindt buiten mooier, binnen beschadigt het schuim niet, maar de geverfde grill wel, etc......
            Klittenband is een ramp, het schuim gaat bollen daar waar het niet zit, na 3 x losnemen houdt het niet meer omdat het schuim daar versleten is en de lijm waarmee het op de kast zit kan niet tegen warmte en verschuift dus.

Groeten, Carl

Comment

• speakerfreak
              • May 2002
              • 1446

dan heb ik ook nog ff een vraagje die gaat over een manifold, ik heb er nu 1 gebouwd daar wil ik dan dus ook een rooster voor doen en dan dik schuim 3/4 cm maar zon kast heeft 2 poorten waar de meeste bas uitkomt , heel veel lucht verplaatsing zou dat schuim die lucht en dus het geuid wel tegen houden????????????

speakerfreak was here....
              Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Merijndj
                • Mar 2001
                • 660

volgens mij maakt dit (bijna) niet uit. Ik weet niet of je er al aan hebt gedacht, maar je moet er ook even op letten dat het rooster grote gaten heeft (om die luchtverplaatsing toe te staan.

groet,

MerijnDJ

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

Voor een baskast lijkt het me geen probleem om wat dikker schuim te gebruiken, lage tonen zijn zowiso erg moeilijk te dempen.
                  Waarom zou je eigenlijk zulk dik schuim willen gebruiken?
                  Als je geld teveel hebt wil ik je mijn gironummer wel geven

Welke manifold heb je gemaakt? en hoe bevalt 'ie?

Groeten,

Carl

Comment

• Andree
                    • Aug 2001
                    • 119

Ik heb nu zelf 6 K112 (DAP) in gerbuik bij evenementen voor spraak en achtergond muziek. Afgelopen zaterdag regende het flink zodat ik er vuilniszakken overheen deed. Klinkt natuurlijk niet echt lekker, zeker als de wind er van voren in komt. Is dit ook te verhelpen door achter het rooster speakerschuim te plaatsen?

Andree

Het kan in Almere

Comment

• speakerfreak
                      • May 2002
                      • 1446

citaat: Waarom zou je eigenlijk zulk dik schuim willen gebruiken?
                      Als je geld teveel hebt wil ik je mijn gironummer wel geven

Welke manifold heb je gemaakt? en hoe bevalt 'ie?
                      de manifold die ik heb gemaakt is een 2 x 15 inch.
                      waarom ik zulk dik schuim wil gebruiken heeft eigenlijk niet echt een reden, het is een beetje omdat er als hetware een verdieping is ( randen van de kast lopen 3/4 cm verder door.

daarom leek het mij mooi om eerst een gaas er voor te doen en daarna schuim

speakerfreak was here....
                      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

In dit geval kun je de ruimte beter opvullen met dunne latjes waar je dan je rooster opschroeft. Op deze manier kun je normale dikte schuim gebruiken dat vast ook goedkoper is dan dat dikke schuim.

MVG Contour

Comment

• Merijndj
                          • Mar 2001
                          • 660

citaat:Ik heb nu zelf 6 K112 (DAP) in gerbuik bij evenementen voor spraak en achtergond muziek. Afgelopen zaterdag regende het flink zodat ik er vuilniszakken overheen deed. Klinkt natuurlijk niet echt lekker, zeker als de wind er van voren in komt. Is dit ook te verhelpen door achter het rooster speakerschuim te plaatsen?

Andree
                          Ja, maar zolang er genoeg ruimte is zodat de speakers het schuim niet kunnen raken (zorgt voor bijgeluiden).

groet,

MerijnDJ

Comment

• albertJ
                            • May 2002
                            • 73

is er ook een andere manier om dat schuim vast te maken in plaats van met een rooster?? ik vind die roosters namelijk vrij duur.

Comment

• Merijndj
                              • Mar 2001
                              • 660

citaat: is er ook een andere manier om dat schuim vast te maken in plaats van met een rooster?? ik vind die roosters namelijk vrij duur.
                              Je zou kunnen proberen om dat speakerschuim te spannen of je zou misschien een soort van latten rooster kunnen maken van hout en daar je schuim over heen leggen ofzoiets.

groet,

MerijnDJ

Comment

Working...