Bouwtekeningen speakers gezocht?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eL-PieTRo
    • Aug 2002
    • 7

Bouwtekeningen speakers gezocht?

Kan er mij iemand bouwtekeningen van speakers bezorgen? liefst van PA en subs! Want heb al zoveel gelezen en gehoord over zelfbouw dat ik ook wel eens een setje wil ineen steken!

En hoe zit het met dat scheidingsfilter gedoe? Is het niet gewoon: Doosje bouwen, woofys erin, kabeltjes een filter en kees is klaar?

Life is short, drink faster!
    -Greets to the party peepz-
  • Mr Dj
    • Jan 2002
    • 836

kijk eens op www.pbaudio.nl daar staan bijv hele aardige 18" subs. knallen lekker (ik heb er nu 2 af)

Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• verhuur x
      • Sep 2002
      • 4

kijk eens op http://www.pbaudio.nl/Techcorner/construction.asp
      hier vindt je vanalles wat.

groetjes

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Het is makkelijker om voor een actief filter te kiezen. Dan hoef je zelf geen filters in elkaar te zetten.
        Je heb dan wel een stapeltje versterkers nodig.

Ik weet niet of je een grote set wilt maken, maar als ie een beetje groot word is het heel handig om voor een actief filter te kiezen. Bij kleine sets kan je ook goed met een passief filter werken.

Groeten, michiel
        Groeten, michiel

Comment

• fredjuhh
          • Sep 2002
          • 215

zon actief filter zet je gewoon na je mengpaneel, voor je versterker?

want ik wil ook nieuwe sub's bouwen, dus dan lijkt mij dat ook wel een goed idee, want we hebben al een andere set speakers voor het gewone geluid

nothing more to add
          ---hier staat nix--->

Comment

• speakerfreak
            • May 2002
            • 1446

zon actief x over zet je inderdaad acher je mengpaneel en voor je amp.
            ze zijn er in 2 weg 3 ( laag/ midhoog) en ( laag / mid/hoog)
            4 is er ook maarda weet ik nie precies.
            als je een x over neemt lijkt het me handig als je alles er dus op aan sluit en niet aleen je laag.

speakerfreak was here....
            Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Opes foutje...gebeurt me niet veel maar nu zat ik niet op te letten bij het bewerken vabn een posting van MCproductions.
              Ik wilde hetplaatje verwijderen, maar per ongeluk de post gedelete.

Mijn excuses!

inhoud van de post
              mcproductions:
              Kijk even op http://www.mcproductions.nl/cabinet

Moderator J&H Licht en Geluid Fora
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• handige harry
                • Sep 2002
                • 97

Voor subs worden zeer vaak actieve filters gebruikt. Deze hebben t.o.v. passieve filters voor dit gebruik zo veel voordelen dat het "minder slim" is om ze niet te gebruiken. Als het budget wat lager is en je zelf wat handig bent met elektronica is dit zelfs goedkoper dan een passief filter*
                Zoek maar eens op het net, er zijn zat simpele ontwerpjes.

Wie het betalen kan koopt natuurlijk een profi filter of speaker processor.

* Met een redelijke flanksteilheid en hoe hoger het vermogen hoe goedkoper in verhouding. (grote spoelen en condensators zijn namelijk erg duur.)

Comment

• eL-PieTRo
                  • Aug 2002
                  • 7

citaat:

Kijk even op http://www.mcproductions.nl/cabinet

Moderator J&H Licht en Geluid Fora
                  Deze ziet me er wel leuk uit! Maar heeft iemand enig id wat dit grapje mij zou kunnen kosten? Om bijvoorbeeld 2 van die cabinet speakers te maken...?!

tnx

Comment

• handige harry
                    • Sep 2002
                    • 97

Euhhhhhh sorry, het ontgaat me even welk cabinet je nou precies bedoeld.
                    Dit zijn trouwens standaard ontwerpen (uit het Fane-boek naar wij dachten???) waarbij geen drivers zijn opgegeven. Misschien is het handiger om als beginnende zelfbouwer een ontwerp uit te kiezen waarbij de speakers wel zijn vermeld?

Het is maar een suggestie.

Vriendelijke groeten, Harry

Comment

• Mr Dj
                      • Jan 2002
                      • 836

nou, laat ik het zo zeggen een basreflex kast van ongeveer 60X60X75 kost ongeveer 250,- per 2 (ex speaker). dat hebben mijn sub's ongeveer gekost aan materialen. verder kostte het me ongeveer in het totaal 15 uur om er 2 in elkaar te steken.

PS; over filters geproken, zijn er eigenlijk wel passief filters die ongeveer 800W rms aan kunnen. volgens mij niet

Comment

• handige harry
                        • Sep 2002
                        • 97

Het leuke van elektronica is dat (bijna) alles mogelijk is. Een passief filter van 800W rms hoort bij deze mogelijkheden. Condensators en spoelen laten zich immers naar gelang de behoefte goed serie of parrallel schakelen. Echter, de eerste die zo'n dergelijk filter PASSIEF gaat bouwen en ook nog wel voor subs moet ik nog tegenkomen.
                        De zwaarste spoelen voor dit gebruik die ik ken zijn 450/500W rms. Als je nou uitgaat van een filter met een normale flanksteilheid van 12dB/oct, heb je dus een spoel in serie en een condensator parrallel voor je subwoofer hangen. (Butterworth filter). Het hangt van de Z (impedantie) en de Fc (cross-overfrequentie) af wat de waarden van deze componenten gaan worden.
                        Aangezien je het filter nodig hebt voor subs en de Fc dus laag zal zijn, zullen de spoelen zeer groot zijn.
                        L= (225xZ) : Fc (je kunt beter simuleren dan een standaard formule gebruiken maar dat is een heel ander verhaal.)
                        Omdat je het qua vermogen dan nog niet haalt, heb je 2x zoveel spoelen nodig. Dit houdt in:
                        -Een paar kilo spoel per box
                        -Een rekening waar je niet blij van wordt.
                        Voor condensators hetzelfde, alleen die zijn niet zo zwaar.
                        En dit bij een flanksteiheid van 12dB/oct. Wil je hoger dan kost dat nog meer onderdelen.
                        Komt nog eens bij dat we ondertussen al aardig richting kostprijs van een goedkoop (denk eens aan 2e hands) actief filter komen + de ellende (of lol?) van het zelf bakken + de alom bekende nadelen van een passief filter voor dergelijke situaties.

Ik zou gaan voor een mooi 19" bakkie; maar ja, wie ben ik???

TIP: als je handig bent met electronica of een hobbybob neef, oom of tante hebt, kan je ook eens aan een zelfbouw actief filter denken. Zitten weinig onderdelen in, veel info over te vinden en zeer laag in kostprijs. Ik ben zelfs niet te beroerd om schema's voor je te zoeken (of de kostprijs van een passief filter in te schatten)

En nu ben ik moe van het typen.

Comment

• Mr Dj
                          • Jan 2002
                          • 836

jah daar ben ik ZEEEEEER in geintresseerd.....stuur alle info over actief filters maar naar roy_hoeks@hotmail.com Als het niet te gek duur word in verhouding tot een kant en klare wil ik er wel een maken.

Comment

• handige harry
                            • Sep 2002
                            • 97

Er zijn vast meer die belang bij info hebben. Vandaar deze links:

Je ziet wel dat je voor de info moet zoeken in het Engels. Succes.

Comment

• Pino
                              • Jul 2002
                              • 390

Hallo,
                              Op de site van Beyma vind je ook heel wat luidsprekerkasten waar drivers en filters mee gegeven worden.
                              Klik in de rechter bovenhoek "enclosures".
                              Groeten,
                              Pino

Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

Working...