Ik heb inmiddels 1 kast gebouwd... Zijn toch nog flinke kasten geworden en ondanks het 18mm berken toch nog vrij zwaar.. (veel verstevigingen).. Momenteel heb ik de kast getri-amped (?) en actief gefilterd met m'n DX24 op 625 / 5000 Hz.. Laat ik de 15"er hoger doorgaan dan ca. 600-800 Hz dan gaat het mid uit deze speaker een beetje hol en ver weg klinken, wat misschien ook te maken heeft met het feit dat er nog geen demping in de kast zit.. Hoe denken jullie over deze crossover freq's ? Kwa vermogensverdeling bij dance/trance muziek klopt het geloof ik vrij aardig (6"ers en 15"er beide het volle RMS vermogen toegevoerd ongeveer bij vol volume)..
Waar ik nu mee bezig ben is het scheidingsfilter.. Op welke dingen moet ik hierbij letten ? Het belangrijkste is neem ik aan het bepalen van de impedantiecurve van de speaker in deze kast. Dit is denk ik vrij goed te doen met een signaalgenerator op constante output en een shunt in serie met de speaker en daarover de spanning te meten.. Vervolgens de componentwaarden in het filter aanpassen aan de impedantie van de speaker bij de crossover freq.. En zonodig (als de speaker in de buurt van de res. freq. komt) een LCR netwerkje over de speaker..
Dit is wat ik uti diverse Inet bronnen begrepen heb.. Doe ik het zo goed ?
Overigens een dezer dagen wat foto's (webcam doet 't niet fatsoenlijk zonder daglicht
)
Joost
Waar ik nu mee bezig ben is het scheidingsfilter.. Op welke dingen moet ik hierbij letten ? Het belangrijkste is neem ik aan het bepalen van de impedantiecurve van de speaker in deze kast. Dit is denk ik vrij goed te doen met een signaalgenerator op constante output en een shunt in serie met de speaker en daarover de spanning te meten.. Vervolgens de componentwaarden in het filter aanpassen aan de impedantie van de speaker bij de crossover freq.. En zonodig (als de speaker in de buurt van de res. freq. komt) een LCR netwerkje over de speaker..
Dit is wat ik uti diverse Inet bronnen begrepen heb.. Doe ik het zo goed ?
Overigens een dezer dagen wat foto's (webcam doet 't niet fatsoenlijk zonder daglicht

Joost
Comment