sub bouwen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Hallo Mr Dj,

Deze W-bin is relatief klein en de overspanningen zijn gering. Het enige paneel dat relatief groot is en niet goed verstevigd is het achterpaneel. Ik zou dit maken van 22mm MDF (of dikker bijv. 2x12mm op elkaar gelijmt) Voor de rest van de kast is 18mm MDF voldoende. Het speakerhokje is klein en hier worden flinke drukwisselingen gemaakt door de 15" speaker. Versterken van dit hokje is zeker niet verkeerd. Zoals je al aangaf zie je vaak dat deze wanden d.m.v. schotten verbonden worden met de zijwanden van de kast. Dit is zeker aan te raden want je vangt twee vliegen in 1 klap:

- speakerhokje wordt verstevigd
    - zijwanden kast worden verstevigd

MVG Contour

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

Hallo Contour,
      Heb je toevallig het complete ontwerp van die earthquake baskast?
      Op pb-audio staan namelijk niet alle maten compleet. Wat zijn je ervaringen met deze kast, en hoe laag gaat 1 kast?
      En als laast, heeft iemand enig idee waar die RCF L18P300 te koop is en hoe duur ze zijn??

Groetjes

Overdrive zegt: Mazzelos!

Comment

• Mr Dj
        • Jan 2002
        • 836

citaat:
        Hallo Mr Dj,

. Versterken van dit hokje is zeker niet verkeerd. Zoals je al aangaf zie je vaak dat deze wanden d.m.v. schotten verbonden worden met de zijwanden van de kast. Dit is zeker aan te raden want je vangt twee vliegen in 1 klap:

- speakerhokje wordt verstevigd
        - zijwanden kast worden verstevigd

Hoi,
        ik neem aan dat je de boven en onderkant van de kast bedoeld toch ??
        enne, ik was wel van plan om heel de kast van 22mm te maken, ik doe het liever meteen goed. maar dat "hokje" middenin.....is 22mm daar te dik voor en zou ik 18mm moeten gebruiken of zeg je van: het maakt geen verschil maar 22mm is steviger ?

Nog iets....hoe kan ik de kast het beste vochtbestendig maken ( het MDF), ik was wel van plan hem met dat zwarte vilt te stofferen en schuim voor de voorkant te doen.

Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• Mr Dj
          • Jan 2002
          • 836

citaat:
          Hallo Mr Dj,

Het speakerhokje is klein en hier worden flinke drukwisselingen gemaakt door de 15" speaker. Versterken van dit hokje is zeker niet verkeerd.

Ja over die druk wou ik het ook nog effe hebben, dat speakerhokje is gesloten, dus de druk kan nergens heen, is het niet wijs om er toch basreflexgaten in te maken

Comment

• Mr Dj
            • Jan 2002
            • 836

Die schotten in het midden maken ter verstviging..hoe ver moet ik die door laten lopen tot achter

Comment

• Contour
              • Feb 2001
              • 1018

Hallo Mr Dj,

Het is het beste om deze sub op zijn lange kant op de grond te leggen. Dit ivm de koppeling aan de grond. Door deze koppeling wordt de bas versterkt. Zet je hem op zijn korte zijde dan is dit minder het geval. Met de zijwanden bedoel ik dus de zijwanden van 50x45cm. De schotten zou je ongeveer 15 lang kunnen maken. Over de drukwisselingen in het speakerhokje zou ik me niet al te veel zorgem maken. Houd dit gewoon op 18mm dann hoef je ook de maten niet aan te passen.

MVG Contour

Comment

• Contour
                • Feb 2001
                • 1018

Hallo Overdrive,

De RCF L18P300 was te koop op:

Over G&L Techniek: ,Prof. Audio, Licht en Video Techniek… :Wij zijn gevestigd in de waterpoortstad Sneek in de provincie Friesland.Sinds 1980 zijn wij actief in de professionele verhuur en verkoop. % .Als een van de eerste friese bedrijven in deze sector profileerde wij ons duidelijk op internet.

En kostte toen wij hem kochten ongeveer 700 gulden. Een enkele earthquake met deze speaker komt niet zo verschikkelijk laag. Meer een beukbas dan een dreunbas. Zoals al aangegeven in een andere topic is het aan te raden de wanddikte zeer dik te nemen (22mm) ivm heftig resoneren van de panelen wanneer zo'n zware RCF wordt gebruikt.

Als laatste kan worden opgemerkt dat een 15" Karlson model met de RCF L18P300 ongeveer hetzelfde rendement heeft dan een earthquake echter de karlson klinkt beter (dat hoort je direct) en is een stuk kleiner.

MVG Contour

Comment

• Overdrive
                  • Feb 2002
                  • 717

Dus dan stop je een 18" in een 15" kast?
                  Weet je toevallig waar ik die bouwtekeningen daarvan kan vinden?

Oja nog ff wat, kom je met 2 kasten per kast wel lager of begint het bij 4 kasten per kant pas?

Groetjes

Overdrive zegt: Mazzelos!

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Inderdaad een 18" in een 15" kast dat heb je goed gezien. Ten opzichte van een 15" heeft de 18" in een Karlson de volgende voordelen:

- vaak hoger belastbaar
                    - ietsje meer basoutput dan een 15"

Nadelen zijn dat de 18" konus flink gedempt wordt in zijn slag zodat je erg veel vermogen nodig hebt om die 18" goed aan te sturen. Een 15" heeft minder vermogen nodig op tot zijn x-max te worden uitgestuurd. Er moet ook nog opgemerkt worden dat sommige drivers het slecht doen in een karlson. Bij voorkeur moet je in het 15" model woofers gebruiken met een krachtige aandrijving.

Natuurlijk kom je met twee earthquake kasten lager dan met een, echter de verschillen zijn niet heel groot.

MVG Contour

Comment

• chrisboutsen
                      • Jan 2006
                      • 32

Beste collega's.

Is het bouwen van de w bin kasten meegevallen? welke speakers heb je gebruikt?

Ik sta namelijk zelf te twijfelen deze ook eens te bouwen... ik heb geen sub bassen nodig omdat die in de muziek genre die ik draai toch bijna niet aanwezig zijn, zoals rock & roll, oldies, enz... ik heb dus wel baskasten nodig die ver dragen, omdat ik meetsal niet met een groot vermogen speel maar wel moeten de bassen tot diep in de zaal doordringen..

Heeft iemand een ander idee? bv een andere hoorn of ...

Ik ben eminence liefhebber, en ga zeker niet op de speaker bezuinigen...
                      Want als die niet goed is kan de rest ook niet goed zijn hé.

Het oorspronkelijke webadres bestaat niet meer, maar op deze link kan je heb wel nog bekijken:

http://zmatek.jinak.cz/diy/elektro_archiv/fanew.jpg

en op de complete site zijn nog veel meer plannen te bekijken.

zeker de moeite waart.

MVG Chris
                      Last edited by chrisboutsen; 22-01-06, 16:29.

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

ga anders eens opzoek naar een stel 2de hands Cerwin-vega kasten, dit zijn hoorn ontwerpen die met relatief laag vermogen ook al een aardige bass weergeven. Voorbeelden B36, grotere broer, SL36. Vooral in duitsland zijn deze nog regelmatig te vinden. Succes, voor evt een demo: ik heb beide wel staan.
                        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Dr. Edie
                          • May 2003
                          • 671

W-Bin's zijn 2dehands (leeg) voor een duppie te vinden, als je ze opknapt heb je voor jou doel iets heel leuks eraan.. Probleem kan de afmetingen en het gewicht zijn, maar ik denk dat je daar al rekening mee gehouden hebt.. Zelf twee 15" W-Bin's gehad, die werkelijk NIET te tillen waren.. Laag gingen ze ook niet echt, maar ok dat is voor jou niet van belang.
                          Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• chrisboutsen
                            • Jan 2006
                            • 32

Beste...

Ik ben een hobbyist en zou graag zelf mijn kasten maken, ik weet dat er occasie's genoeg te vinden zijn maar het gaat mij ook een beetje over het plezier bij het bouwen en naderhand ook nog muziek genot er aan over te houden,

Mijn vraag was dan ook bedoeld als volgt: "welk type hoorn zou ik het beste nabouwen" met welke heeft een van jullie de beste ervaringen?

Ik ken de wbin kasten nog van vroeger, en weet dat als je er een goede luidspreker in stopt dat er veel punch in zit. ... maar wel een holle klank.

een gewone was reflex kast kan ook maar heb ik dan niet veel meer vermogen nodig?

Groetjes

Comment

• Dr. Edie
                              • May 2003
                              • 671

Originally posted by chrisboutsen
                              Beste...

Ik ben een hobbyist en zou graag zelf mijn kasten maken, ik weet dat er occasie's genoeg te vinden zijn maar het gaat mij ook een beetje over het plezier bij het bouwen en naderhand ook nog muziek genot er aan over te houden,

Mijn vraag was dan ook bedoeld als volgt: "welk type hoorn zou ik het beste nabouwen" met welke heeft een van jullie de beste ervaringen?

Ik ken de wbin kasten nog van vroeger, en weet dat als je er een goede luidspreker in stopt dat er veel punch in zit. ... maar wel een holle klank.

een gewone was reflex kast kan ook maar heb ik dan niet veel meer vermogen nodig?

Groetjes
                              Diepgang was niet persé nodig toch? Dan zijn w-bin's prima keuze's lijkt me... Eventueel andere hoorns (Punisher's?) welke toch een stuk lekkerder klinken en nog wat dieper gaan.. Bass-Reflex leuk voor binnen, en je hebt idd meer vermogen nodig.. Zeker wanneer het achterin nog flink beuken moet. Ook red je het met een BR kastje niet.. Voordeel is dat je wat flexibeler bent.
                              Mit freundliche grube,

Edie

Comment

• chrisboutsen
                                • Jan 2006
                                • 32

Beste Edie,

Bedankt voor uw antwoord:

Van de w-bin kasten kan ik veel bouwplannen terug vinden, maar ven punchers niet, ik ken zelfs dat type kast niet. ook eens even googlen brengt niet veel resultaat op, weet zij soms een paar links?

Welke speaker raad je aan om te gebruiken?

Bedankt voor uw hulp...

Groetjes Chris

Comment

Working...