Lichtgewicht, high output DIY top

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• MusicXtra
    replied
    Bij alles wat afwijkt van het 'normale' zul je weerstand ondervinden.
    Waarschijnlijk komt dat doordat het afwijkt van het 'normale'.

Leave a comment:

• beyma
    replied
    Ik vind het ook niet lelijk , het geeft een jaren 80 Stage Accompany look en dat noemen we tegenwoordig 'vintage' dus helemaal trendy

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Originally posted by kvdb013
    Waarom geen geperforeerd staal? Kijkt toch wat professioneler vind ik zelf.
    Trekstaal vind ik meer voor achter speakerschuim.
    Geperforeerd staal beschadigt gemakkelijk: een deuk valt meteen op. In dit strekmetaal krijg je niet zomaar een deuk en daarnaast is het ook het meest "open". Strekmetaal is ook goed verkrijgbaar in RVS. Geperforeerde plaat met de juiste maasgroote is veel moeilijker te vinden in RVS.
    Over smaak valt niet te twisten :-) Ik vind het niet lelijk. Misschien span ik er nog een keer 5mm speakerschuim achter om fijn vuil en regen buiten de kast te houden.
    Strekmetaal leent zicht juist minder goed om schuim op te lijmen, omdat het metaal overal 'schuin' staat en dus weinig contact oppervlak heeft.

Leave a comment:

• MusicXtra
    replied
    Originally posted by sjig
    Een aantal 'leuke' drivers die wellicht iets voor je zijn:
    Oberton 18NB1600
    RCF LF18X451 (wel ferriet...)
    BMS 18N862
    Faital Pro 18XL1600
    Eighteensound 18NLW9601
    B&C 18SW115
    Oberton zou ik met een hele grote boog omheen lopen, de fabrikant blijkt niet erg betrouwbaar met zijn levertijden. (eigen ervaring)

Leave a comment:

• kvdb013
    replied
    Waarom geen geperforeerd staal? Kijkt toch wat professioneler vind ik zelf.
    Trekstaal vind ik meer voor achter speakerschuim.

Leave a comment:

• sjig
    replied
    Met BR kun je eigenlijk altijd wel mee uit de voeten. En, als het goed is, hoef je ook maar 1 prototype te bouwen (bepalen van exacte poortlengte). Bandpass / Hoorn wordt dan al wat ingewikkelder.

Een aantal 'leuke' drivers die wellicht iets voor je zijn:
    Oberton 18NB1600
    RCF LF18X451 (wel ferriet...)
    BMS 18N862
    Faital Pro 18XL1600
    Eighteensound 18NLW9601
    B&C 18SW115

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Goed, 2 kippen-/konijnenhokken...
    Het strekmetaal lijkt wat grof voor topjes, maar ik wil hetzelfde materiaal op de subs en dan mag het wel stevig zijn. Dus vandaar.

Volgend project: subs! Oh nee, eerst nog aan de toppen meten...
    Iemand suggesties voor subs? Ik wil de onmogelijke combinatie van licht, compact, 30Hz en ca. 135dB @ 2-4kW... TH118 van Danley (of eigenlijk de kopie: TH18) ziet er interessant uit, maar dan worden het wss 4 kasten. Of toch maar een BR kast met moderne drivers en voldoende grote BR poorten?

Leave a comment:

• teunos
    replied
    Ook bij mij mag je best een keer langs komen om een keer te meten 😬. Wat je daar beschrijft is een proces van ongeveer een uurtje. Maar dat lijkt me inderdaad in de basis de goede aanpak.

Leave a comment:

• PvG
    replied
    Met de time window functie op de IR (-1...+5ms) heb ik met REW en enkele dekens de delay voor de BMS driver enigszins kunnen bepalen: ~550mm (korter of langer geeft minder output op de x-over frequentie). Dat lijkt aardig te kloppen met de fysieke afmetingen: mid hoorn lengte 600...650mm + diepte 12" driver - HF950 hoorn lengte 210mm = ~550mm.

Stappenplan wordt (in grotere ruimte!):
    1) low-mid response bepalen (zonder HP/LP) op verschillende posities en afstanden,
    2) in-band bult eq-en (op output channel processor, ~380Hz -6dB)
    3) out-band bult eq-en (op output channel, er zou een piek in de low-mid response >650Hz moeten zitten die in de weg zit in de x-over naar de BMS)
    4) mid/hi response bepalen (zonder HP/LP, ca. 500...20000Hz, niet lager om driver heel te houden!)
    5) evt in-band eq-en nabij x-over frequentie
    6) x-over toepassen (LR24 650Hz)
    7) delay voor BMS finetunen
    8) overall response eq-en (op input channel processor), verschillende posities en afstanden
    9) HP BW24 100Hz toepassen
    10) spreiding meten, horizontaal en verticaal
    11) delay voor subs bepalen
    12) genieten...?

Tips?

Leave a comment:

• teunos
    replied
    Originally posted by PvG
    Dit is al gesmoothed met 1/3 oct... Klopt, je kunt alleen zeggen dat het rendement een flink stuk hoger is dan van een frontloaded topje en dat de BMS zonder eq nagenoeg net zo vlak is als een ribbon driver (verschil is nl. ~constant).
    Het woordje minder is hier weggevallen. Dit is te veel smoothing.
    ik zou ook even langs de as meten als je gaat eq'en om te kijken of je geen rare diffractie-effecten hebt op de as van de hf hoorn gezien het een diffractie hoorn betreft.

Leave a comment:

Working...