Compacte dubbel 10" of 8" toppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Kan je niet helemaal volgen...
    In je eerste posts schrijf je dat de dubbel 8 in Winisd het meeste laag geeft dus dat daar je voorkeur naar uitgaat, en vraag je om advies.
    Je krijgt advies dat die 8" het niet zal trekken voor wat jij wilt en ineens is het hele midlaag zo onbelangrijk dat het totaal mag ontbreken.
    Waarom vraag je hier dan advies?
    Of is je mening nu gebaseerd op het feit dat je die 8" drivers al hebt gekocht?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sam_vg
      • Apr 2014
      • 13

Sorry voor de onduidelijkheid,

Mid laag is van mij nooit van belang geweest, alleen dacht ik in het eerste geval als ik dan een ontwerp moet kiezen kies ik die met het meest mid laag volgens winisd, dat was in dat geval mooi mee genomen.
      Toen kwam ik inderdaad die luidsprekers in de buurd tegen en op aanraden van mijn collega gekocht om mid hoog toppen van te gaan maken, ook zijn ervaring is dat het publiek het mid laag niet mist dus maakt het voor ons gebruik niet zo veel uit. Ik heb nu ook de mogelijkhied om er vier te gaan maken zodat ik wel wat meer vermogen heb.

Nu vraag ik dus hoe ik het best midhoog toppen kan maken met deze drivers en hoe ik een eventuele hoorn ontwerp. Ik ga dit weekend een simpel bassreflex kastje in elkaar timmeren en kijken hoe dat klinkt, gewoon om te experimenteren.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Blijft een vreemd verhaal, is als een broodje shoarma, maar dan zonder de shoarma.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Originally posted by sam_vg
          Nu vraag ik dus hoe ik het best midhoog toppen kan maken met deze drivers en hoe ik een eventuele hoorn ontwerp. Ik ga dit weekend een simpel bassreflex kastje in elkaar timmeren en kijken hoe dat klinkt, gewoon om te experimenteren.
          Loop gerust eens de diverse fora af en lees daar gerust hoeveel draadjes er lopen over
          speakers bouwen.

Hoe komt het dat de ene kast (van het ene merk) waanzinnig klinkt en dat een andere,
          op het oog erop gelijkende kast, gewoon bud klinkt?

Naast R&D, zijn gebruikte componenten van evident belang.

Ik hoop dat jij met even in elkaar timmeren een waanzinnige kast
          maakt, waarvan je er miljoenen gaat verkopen,
          maar vooralsnog adviseer ik je om goed te lezen en dan adviezen
          aan te nemen en niet telkens te weerleggen, adviezen overigens
          die niet door zomaar de eerste de beste speakerbouwer, jou gratis
          worden aangeboden.

Maak eens een afspraak met MusicXtra en ga eens in zijn keuken
          kijken, ga en probeer er te leren........

O ja, nog een tweede punt, verdiep je ook eens in het menselijk
          oor en ons brein daarachter. Weet je dat wat wij niet horen, we er zelf
          in ons brein bij gaan maken en dat we daar retemoe van worden?

grtz

Nes
          Last edited by NesCio01; 12-04-14, 19:18.
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• timmetje
            • Dec 2012
            • 424

Dus ondanks dat een stuk of vier personen je hier al hebben verteld dat mid-laag wel degelijk belangrijk is blijf je toch stug bij je standpunt dat je het niet nodig hebt?

Het staat je vrij om te doen wat je wilt maar als je alle goedbedoelde (en goed onderbouwde) adviezen in de wind blijft slaan heeft het verder weinig nut om nog meer vragen te stellen.

Tip: pak je favoriete house-plaat er eens bij en haal daar met een equalizer alles tussen de 150 en 250 Hz weg. Ben je nog steeds van mening dat je je mid-laag niet nodig hebt?
            Tim

Comment

• drummerke
              • Oct 2006
              • 432

Dromen over speakers bouwen is leuk, heb ik vroeger ook heel veel gedaan, gelukkig nooit ƩƩn gemaakt. Als je kijkt de dag van vandaag hoe goedkoop goed klinkende speakers zijn, die je kan testen hoe ze klinken alvorens een heel nieuw type zelf te produceren dan vind ik het niet verstandig zelf te bouwen. Zelf bouw lijkt me enkel interessant indien je voldoende kennis hebt van alles rond bouwen van speakers.

Ik zie hier op het forum heel wat DHZ speakerbouwers en vraag me af...wat is de rest waarde van een eigen gemaakt speakertje als je na 4 jaar toch weer iets anders of groter wil?

Als je nu een gewoon simpel gepowered RCF speakertje koopt, dan krijg je na 5 jaar nog altijd redelijk veel return voor.

Comment

• sam_vg
                • Apr 2014
                • 13

ik waardeer jullie adviezen heel erg, alleen jullie zijn zeer professionele speakerbouwers en ik ben dat niet, jullie gebruiken die speakers ook professioneel en voor mij is dat niet nodig. Wat timmetje zegt heb ik gedaan op mijn eq, en dat heb ik ook al gezegd, voor mijn toepassing is het geen probleem dat er midlaag mist, en daarnaast is het wel aanwezig alleen in mindere maten. de mensen die er naar gaan luisteren zullen hier geen last van hebben. ook wat drummerke zegt ben ik het mee eens, dat is ook de reden dat ik deze speakers van marktplaats heb gekocht, het is ook omdat ik het leuk vind die restwaarde maak mij niet zo veel uit, als ik iets groters wil kan ik dat altijd lenen en deze zal ik dus altijd zelf kunnen blijven gebruiken voor kleine tot middelgrote feestjes.
                mijn collega is een niet professionele zelfbouwer (om een indicatie te geven, hij kende winisd niet), hij verzorgt het geluid met zijn zelfbouwsels op een maandelijks feest waar meer dan 1500 mensen komen en het aantal stijgt iedere keer, het geluid klinkt dus goed genoeg voor die mensen. Het is in het muziekgebouw in nijmegen, de vereniging als iemand het kent, en de vaste geluidsmensen daar geven hem complimenten over hoe goed het klinkt. en ik ga er van uit dat die verstand hebben van geluid.
                ik ga met hem verder aan de slag voor het bouwen van mijn niet professionele setje.
                Als mensen het leuk vinden dat wil ik de bouw met jullie delen en dan hoor ik het graag. verder zal ik jullie niet meer om advies vragen.

groetjes sam

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Oke, even voor de duidelijkheid. Je komt hier dus om advies te vragen waarvan je al weet dat je het niet nodig hebt, beledigt vervolgens de adviseurs door niet alleen het advies in de wind te slaan maar ook nog eens te beweren dat ze ongelijk hebben aangaande hun eigen gehoor en vertelt ons vervolgens dat je ons advies eigenlijk toch niet nodig had? Wiens tijd loop je nu te verspelen?

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• sam_vg
                    • Apr 2014
                    • 13

Als ik iemand beledigd heb dan bied ik daar meteen mijn excuus voor aan, dat is nooit mijn bedoeling geweest, ik ben juist onder de indruk van jullie vele kennis op dit gebied en had dit niet verwacht. voor mijn toepassing is dit allemaal niet nodig, misschien had ik dit topic beter niet kunnen starten inderdaad. ik weet uit ervaring dat je ook, voor de gemiddelde mens, goed klinkende speakers kunt bouwen zonder al deze kennis. dit ga ik nu doen.

nogmaals ik wil niemand beledigen en ben onder de indruk van jullie kennis, alleen op dit moment is dat nog te veel voor mij. ook geef ik niemand ongelijk aangaande zijn gehoor, ik zeg alleen dat het voor mij en mijn publiek prima klinkt. daarmee doe ik juist mijn eigen gehoor te min als ik het goed heb. ik ga gewoon lekker aan de slag met mijn collega en zal mij terugtrekken uit dit forum. sorry dat ik jullie tijd heb verspilt als ik dat van te voren had geweten was ik niet begonnen met dit topic. mijn excuus en alsnog bedankt voor jullie tijd.

groet sam

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Je hebt mij iig niet beledigd, grappig is alleen te zien dat je niet door kennis wordt gehinderd en ook zoveel mogelijk je best doet dat zo te houden.
                      En zonder enige kennis goed klinkende speakers bouwen terwijl je voor de bouw al consessies doet is bij voorbaat al redelijk kansloos.
                      Zeker als je hier advies vraagt en krijgt en vervolgens steeds tegen alle adviezen in bij je eenmaal ingenomen standpunt blijft.

Comment

• timmetje
                        • Dec 2012
                        • 424

Wat jij doet is een auto bouwen zonder stuur. Blijkbaar ben je zo zelfverzekerd (of arrogant?) dat jij daarbij meteen kan bepalen dat andere gebruikers van je auto ook geen stuur nodig zullen hebben, omdat ze volgens jou niet beter weten dan dat een auto geen stuur heeft.
                        Tim

Comment

• sam_vg
                          • Apr 2014
                          • 13

Deel ƩƩn van drie

Mijn auto's zonder sturen zijn zo goed als af! Zo zelfverzekerd of arrogant, maar zeker eigenwijs als ik ben, ben ik gestopt op dit forum en verder door gegaan met de bouw van mijn vier top kastjes op de manier die mij en mijn collega het besten leek. graag wil ik het proces en eindresultaat, waar ik best wel trots op, ben met jullie delen.

[IMG][/IMG]
                          met winisd het volume afmetingen poort bepalen. doordat de rand van de luidsprekers gelijk loopt met de poort heb ik de lengte van de poort gebaseerd op de houtdikte plus de dikte van de rand van de luidspreker, de breedte van de onderkant van de luidspreker was ook de breedte van de poort en de hoogte van de poort heb ik als variabele genomen.

[IMG][/IMG]
                          Met excel heb ik een simpele sheet gemaakt om aan de hand van de waardes in de gele kolom alle plank maten automatisch uit te rekenen. de hoek is de schuinte in graden van de zijkant ten opzichte van de voorkant - 90 graden, de frontdiepte is de ruimte tussen de voorkant van de kast en de plank waar de drivers op gemonteerd worden.

[IMG][/IMG]
                          Onderdelen zijn binnen! deze handgrepen zijn echt een aanrader..

[IMG][/IMG]
                          het zagen is begonnen, heb gekozen voor 13mm multiplex, volgensmij berken, omdat hier nog 1,5 plaat van stond thuis en deze zo mocht gebruiken. met een kleine aanpassing kun je vier kasten halen uit een plaat. ik heb uiteindelijk gezaagd voor 5 kasten, zodat ik een uitprobeer kast had om het frezen uit te proberen

[IMG][/IMG]
                          de kasten beginnen vorm te krijgen,[IMG][/IMG]
                          alle planken zij precies op maat en alle zijkanten zijn onder de juiste hoek afgezaagd

[IMG][/IMG]
                          alle onderdelen mooi verzonken met de bovenfrees, ik heb een freesmal gemaakt en zo alle planken in een keer uit gefreesd, hier heb ik helaas geen foto van

[IMG][/IMG]
                          op de keukentafel alle onderkanten klaar
                          [IMG][/IMG]
                          achterkanten ook klaar

[IMG][/IMG]
                          handvaten netjes ingefreesd
                          Last edited by sam_vg; 14-11-14, 17:20.

Comment

• sam_vg
                            • Apr 2014
                            • 13

Deel twee van drie

[IMG][/IMG]

de cp-22's zijn binnen en de frontplaten zijn opmaat gezaagd, gewoon met de decoupeerzaag dit zie je straks toch niet
                            [IMG][/IMG]
                            er komt steeds meer vorm in. nu alle onder en bovenkanten en zijkanten infrezen met de lamello frees zodat alles straks muur vast zit

[IMG][/IMG]

alles in elkaar lijmen, omdat alles zo precies in elkaar past en er geen kieren zijn heb ik op advies van mijn vader gewone houtlijm gebruikt. ik heb nergens gebruik gemaakt van schroeven, de boven en onderkant zitten met lammello's verbonden met de zijkanten. ik ben per kast een uur bezig geweest om alle lijmklemmen zo te zetten tot alles goed zat..

[IMG][/IMG]
                            eerste twee kasten zitten in elkaar! de voorkant zit ook met gewone houtlijm vast zonder schroeven of iets anders.

[IMG][/IMG]
                            alle vier de kasten in elkaar gelijmt

[IMG][/IMG]
                            alle hoeken met de bovenfrees netjes rond afgeleerd

[IMG][/IMG]
                            tijd om alles in de warenx te zetten. in een avond heb ik ze alle vier voorzien van drie dikke lagen waren, eerst met de muurverf roller dik aangebracht en daarna met zo'n gele structuur roller de structuur aangebracht. ik heb nog nooit zo makkelijk iets zo mooi weten te verven, echt geweldig spul

[IMG][/IMG]
                            hier is de structuur goed zichtbaar

[IMG][/IMG]
                            alle onderdelen kunnen er in gemonteerd worden. alle pluggen en handgrepen heb ik met montage kit vast gezet zodat het lucht dicht is.

[IMG][/IMG]
                            alle vier op een rij
                            Last edited by sam_vg; 14-11-14, 17:20.

Comment

• sam_vg
                              • Apr 2014
                              • 13

Let op! Deel drie van drie

[IMG][/IMG]
                              voor de schroeven van de handvaten heb ik simpele zwarte gips schroeven gebruikt. de spekons heb ik met kleine grijze torx schroefjes vast gezet en deze met een stift zwart gemaakt, ze hadden al een coating dus de stift blijft er goed op zitten. wel moesten de gaten iets dieper verzonken worden maar dat was zo gebeurt. de tophat zit aan de binnenkant met inslagmoeren muur vast. de imbus ook weer met stift zwart gemaakt, blijft prima zitten

[IMG][/IMG]
                              speakons op de achterkant

[IMG][/IMG]het kabelboompje en de filter voor de cp-22, alles is gesoldeerd, ook in de kroonsteen en in de knijppluggetjes

[IMG][/IMG]
                              de binnenkant voorzien van afzuigkap filter en de randen van de gaten voorzien van tochtstrip, de drivers komen ook weer met imbussen en inslagmoeren muur vast te zitten

[IMG][/IMG]

en hier het eindresultaat! er komt natuurlijk nog een rooster en schuim voor maar technisch zijn ze af en klaar om te testen
                              [IMG][/IMG]

even een snelle testopstelling avonds laat in de schuur, er zit een digit 1k0 versterker achter en een simpele dB 15 bands eq. hiermee klonk het voor mij al helemaal geweldig, helder knisperend hoog en strak hard mid, mid hoog. ook kwam er nog verassend veel mid laar uit. hoe had het kon kon ik nog niet uitproberen omdat het al laat was in verband met de buuren. straks moet ik ze nog helemaal goed testen met een driverack pa2 er tussen. de cp-22 had voor mijn gevoel iets te veel volume dus er moet nog een L-pad tussen om deze iets af te zwakken.

[IMG][/IMG]
                              dit zijn de vliegstrips, deze heb ik later pas besteld en moeten er nog op komen. op iedere box eentje zodat je hem makkelijk op kan hangen in de truss. door de haak te verplaatsen kun je gemakkelijk de hoek variƫren

Als laatst wil ik zeggen dat je ook zonder al te veel kennis op dit gebied met een beetje handigheid prima klinkende luidsprekers in elkaar kan zetten. dit setje van vier keer 600 watt heeft mij met alles er op en er aan nog geen 900 euro gekost en het klinkt echt geweldig vind ik zelf. en aangezien ik meestal de eerste ben in mijn omgeving die zeurt over slecht geluid is het dus meer dan voldoende voor de manier waarop ik ze ga gebruiken. voor onze klanten komt het allemaal niet zo precies, als het fatsoenlijk klinkt is het al snel goed.
                              voor iedereen die graag zelf luidsprekers wilt maken, de eisen niet zo hoog stelt en goed is met houd. ga vooral aan de slag en maak er iets moois van. misschien kun je voor het zelfde geld ook prima luidsprekers kopen, dat is lang niet zo leuk als zelf maken. en als de professionals zeggen dat het niet gaat klinken, ga dan ook gewoon door want voor jou zullen ze waarschijnlijk meer dan voldoende klinken. en omdat jij er het meest naar moet luisteren en niet de professionals is dat het belangrijkste.
                              Ik was bijna uit het veld geslagen en wou stoppen met de bouw van mijn luidsprekers door wat er allemaal gezegd is eerder in dit topic. ik ben heel blij dat ik eigenwijs ben geweest en mijn plan heb door gezet. wat ik heb gemaakt voldoet helemaal aan mijn verwachtingen.

als iemand vragen heeft over hoe ik iets precies heb gedaan, ik hoor het graag!

dit was het verhaal van een zeer eigenwijze, onervaren, trotse en nu erg tevreden luidsprekerbouwer.

groetjes sam

Comment

• jadjong
                                • Oct 2003
                                • 654

Klanktechnisch zal het me een worst wezen, voor een automonteur zonder stuur die zojuist zijn eerste bevalling heeft gedaan ziet het er erg goed uit. Plak er een frontje voor met een vierkant logo en het lijkt net een Q7. Goed bezig!

Comment

Working...