Compacte zelfbouwset met CUBO SUB

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • de Heijde
    • Jan 2011
    • 47

Compacte zelfbouwset met CUBO SUB

Hallo allemaal,

Ik ben al enige tijd trotse bezitter van een tweetal Cubo Subs geladen met eighteensound LW1400 speakers. Ik heb hierover een aantal vragen.
    Ik ben van plan om deze subs opnieuw te gaan bouwen omdat ze nu dusdanig breed zijn dat ze onhandig in mijn aanhanger te vervoeren zijn. De subs zijn namelijk 62 breed en de aanhanger 120. Naast elkaar word dus een lastig verhaal. Wat ik nu wil doen is de subs smaller maken, en daarover zijn al meerdere malen vragen gesteld, echter heb ik zitten denken.

- Stel dat ik de zijkanten van de sub van 15mm multiplex maak (uiteraard berken) zou dat een optie zijn? Op deze manier spaar ik 6 mm uit die ik dan niet op de inwendige maten hoef te besparen.

Daarnaast wil ik er een nieuwe top op hebben. Ik heb op internet verschillende zelfbouw projecten gezien van D&B Q7 topjes gezien. Heeft iemand hier tekeningen van, dit lijkt me een erg mooie combi. Lekker compact en toch flink wat rendement. Een echte Huge doorgeladen top of een dikke dubbel 15'' erop is niet wat ik wil. Na flink wat ge-google heb ik ook gezien dat dit niet meer hoeft en er enorm veel geluid uit een klein kastje kan komen.

- Heeft iemand hier ideeën over?

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt!

groet
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Als je de Cubo Subs 60 cm breed maakt, dan scheelt die 6 mm ongeveer 1% (0,6 / 56,4 x 100%), dus ik denk niet dat het de moeite waard is.

Zijn je huidige Cubo's van berken?

Mvg Johan

Comment

• de Heijde
      • Jan 2011
      • 47

Beste Johan,

Allereerst bedankt voor je reactie. Hoe bedoel je dat het geen zin heeft? Dat het niets uitmaakt kwa rendement en frequentiebereik of dat ik er enorm op achteruit ga? De rede dat ik ze opnieuw wil bouwen is omdat deze sowieso een flinke opknapbeurt nodig hebben na twee jaar intensief gebruik. Daarom bedacht ik me ze gewoon opnieuw te bouwen zodat ze naast elkaar in mijn aanhanger passen en niet achter elkaar. Dat scheelt me een enorme hoeveelheid in laadruimte omdat ik nu veel loze ruimte heb. dat is de rede ook meteen. Ze zijn nu gebouwd van betonplex, dus ook loei zwaar.
      nog een kort vraagje, zou die 15mm multiplex voldoende zijn op de zijkanten? dan komt ik precies op 60 breed.

groetjes,

Marthijn

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Die 2 cm smaller zul jij niet gaan merken, gewoon doen dus.
        En 15 mm voor de zijpanelen zal ook meer dan sterk genoeg zijn omdat de panelen overal ondersteund worden.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Gemiddeld geldt dat elke 2 cm die je de kast smaller maakt de f3 met 1 Hz doet stijgen. Het is te meten maar bij het luisteren naar muziek zul je het niet merken.

Die 6 mm verschil door 15 mm i.p.v. 18 mm te gebruiken, zorgt er dus voor dat de f3 zo'n 0,333 Hz daalt Aan de andere kant scheelt het wel 2,5 kg aan gewicht op een kast.

Mvg Johan

Comment

Working...