nieuwe audio set

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joostie
    • Oct 2013
    • 7

nieuwe audio set

Hey allemaal,

Ik zou me even voorstellen want ik ben nieuw hier. Mijn naam is Joost en ik ben 18 jaar. Ik heb al jaren een eigen drive-in show. Dit doe ik vooral omdat ik het leuk vind, maar nu wil ik er toch wel iets serieus van gaan maken. Het idee is om eerst een leuke geluidsset te maken. De eisen er aan zijn: er moet goed geluid in zitten, breed inzet baar zijn en ook compact zijn Ik dacht er ongeveer 100 t/m 150 man mee te kunnen voorzien. Voor sub zit ik te denken aan Cubo 15, die ik zelf wil gaan bouwen. Ik heb mijn vorige set ook zelf gebouwd, dus ik heb wel een beetje ervaring. Het lijkt me verstandiger de toppen maar te kopen, omdat ik nog niet zo veel ervaring heb. Maar ik heb nog niet echt een idee welke goed passen bij Cubo. Het enige wat ik aan bruikbaar spul heb is Behringer CX-3400 crossover.

Dit is het lijstje wat ik nu in mijn hoofd heb zitten

Crossover: Behringer CX-3400
    Versterkers: DAP palladium 2000 en 900
    subwoofer: Cobo 15 http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...cubo-15-a.html
    driver sub: Eminence Kappa 15LFA
    toppen: Alto Pro Tourmax SX115 passieve luidspreker

Ik heb de versterkers al op marktplaats gezien dus heb ik hier al een mailtje voor gestuurd.
    Het mag wel wat kosten, maar het moet eigenlijk wel binnen een studenten-budget passen.

Wat denken jullie hier van?
    Groeten Joost

• timmetje
    • Dec 2012
    • 424

Heb je de Zelfbouw-sub op dit forum al gezien? Ervaringen van anderen zijn zeer goed... http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...forummers.html
    Tim

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Originally posted by joostie

Dit is het lijstje wat ik nu in mijn hoofd heb zitten

Crossover: Behringer CX-3400
      Versterkers: DAP palladium 2000 en 900
      subwoofer: Cobo 15 http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...cubo-15-a.html
      driver sub: Eminence Kappa 15LFA
      toppen: Alto Pro Tourmax SX115 passieve luidspreker
      Ik zou voor een 12" topkastje gaan ipv een 15". Bij de Alto bijvoorbeeld lijkt de 12" versie een gunstigere crossoverfrequentie te hebben.

De subwoofer en driver combinatie is een goede, die zou ik zo houden

Mvg Johan

Comment

• joostie
        • Oct 2013
        • 7

Bedankt voor jullie reacties.

die DHZ sub ziet er ook zeker leuk uit
        lijkt me ook wat makkelijker te bouwen dan Cubo 15. Ik zou ze de komen dagen eens beter vergelijken. Ook zag ik deze driver nog Beyma SM115/N Inplaats van Eminence Kappa 15LFA? Welke kast raden jullie dan aan?

Voor de toppen is 12 inch wel beter dat snap ik. Zou
        Alto Pro Tourmax SX112 het goed doen boven een van deze subs of verdienen ze een betere top? Ideeën voor een leuke top zijn natuurlijk van harte welkom.

groeten Joost

Comment

• Ericsamandj
          • Jul 2010
          • 414

Als top zou ik eens kijken naar de dap xt12 t, dit is een zeer goed klinkende top voor een heel nette prijs.
          Deze kan je met 2 of misschien zelfs wel 3 bassen per kant gebruiken, subje erbij is dan wel een vereiste.

Comment

• sjig
            • May 2012
            • 909

Dap Xt12t is denk ik een prima topje, klinkt meer dan prima. En kost niks voor wat je krijgt.

Maar, ik denk zelf dat als je je subjes met warnex verft, en een schuimpje ervoor je beter de oude speaker kan nemen, de X12T. Die lijkt wat meer op je sub dan de nieuwe serie, en is goedkoper. Ze zijn verder van binnen identiek aan elkaar.

Voor de woofer, je zou ook kunnen kijken naar de Precision Devices PD 154. Forumlid 'renevanh' heeft deze ook in zijn cubo's zitten.
            En die klinkt verder zeker niet slecht in een Cubo 15.

Maar daarnaast, de Cubo is echt niet zo moeilijk om te bouwen hoor. Slechts 1 verstek zagen, en verder goed de tekening volgen

Comment

• frederic
              • Jan 2006
              • 3511

Originally posted by sjig
              Dap Xt12t is denk ik een prima topje, klinkt meer dan prima. En kost niks voor wat je krijgt.

Maar, ik denk zelf dat als je je subjes met warnex verft, en een schuimpje ervoor je beter de oude speaker kan nemen, de X12T. Die lijkt wat meer op je sub dan de nieuwe serie, en is goedkoper. Ze zijn verder van binnen identiek aan elkaar.

Voor de woofer, je zou ook kunnen kijken naar de Precision Devices PD 154. Forumlid 'renevanh' heeft deze ook in zijn cubo's zitten.
              En die klinkt verder zeker niet slecht in een Cubo 15.

Maar daarnaast, de Cubo is echt niet zo moeilijk om te bouwen hoor. Slechts 1 verstek zagen, en verder goed de tekening volgen
              Hoe zou die zich verhouden tov yamaha yamaha dxr 12 (ok het is een gepowerde speaker)

Comment

• Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

de Yamaha maakt meer herrie maar ken ik niet qua sound.

Comment

• sjig
                  • May 2012
                  • 909

Ik ken de Yamaha niet, dus een eerlijke vergelijking kan ik je helaas niet geven. Ik denk , doordat A. de prijs een stuk hoger ligt en B. de Yamaha bi-amplified wordt aangestuurd die beter zal presteren.
                  Maar; dat is slechts wat ik denk

Comment

• Ericsamandj
                    • Jul 2010
                    • 414

en de yamaha levert continu 132 db @1 meter en de andere 131 peak spl @ 1 meter.

Comment

• sjig
                      • May 2012
                      • 909

De laatste is een DAP meting , en die is theoretisch berekend met het rendement en het max vermogen van 1800 watt, wat ie dus niet langer dan 5 seconden zal uithouden.
                      Even berekend: met een vermogen van 900 watt en een rendement van 99 db ( 1w/1m ) produceert de X12T 128,54 db spl.

De yamaha zou ik niet weten.

Maar goed, we wijken af van het topic

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Ook zag ik deze driver nog Beyma SM115/N Inplaats van Eminence Kappa 15LFA?
                        Die luidsprekers zitten allebei in de zelfde "gewichtsklasse". De SM115/N werkt goed in Cubo 15 Standaard.

Maar; dat is slechts wat ik denk
                        Als je naar de spoeldiameter van de hoogdriver kijkt (en de crossoverfrequentie) is dat vaak wel een goede indicatie van de kwaliteit, vooral op hogere vermogens. Een grotere spoel betekent vaak hoger belastbaar maar ook betere laagweergave, dus is een lagere crossoverfrequentie haalbaar en is er minder kans dat de hoogdriver op hogere vermogens gaat "schreeuwen".

Zo heeft de Alto SX112 een 1" spoel (relatief klein), gecrosst op 2,5 kHz.
                        De Alto SX115 heeft een 1" spoel (relatief erg klein), gecrosst op 2 kHz.

De X12 heeft een 1,75" spoel, gecrosst op 2 kHz.
                        De X12T en de XT12T hebben een 2" spoel, gecrosst op 2 kHz.
                        De Yamaha DXR 12 heeft een 1,4" spoel, lijkt rond de 2 kHz gecrosst.

Ik zou zelf voor minimaal een 1,75" driver gaan, je kunt ook meteen zien waar het prijsverschil tussen de X12 en X12T/XT12T is gaan zitten.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Een 12" top die 132 dB continu levert?
                          Droom fijn verder maar er is echt geen front-loaded 12" driver te vinden die dat aankan.
                          122 dB is een heel stuk realistischer en ook al echt heel erg hard.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Ericsamandj
                            • Jul 2010
                            • 414

Dat is toch echt wat er bij de specs staat van de yamaha speaker.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Maar daarom hoeft het niet te kloppen…
                              Je kunt met een beetje tweaken best hier en daar een dBtje winnen maar 10dB is toch echt wat erg veel van het goede.
                              Als je het uit gaat rekenen moet de 12" een rendement hebben van 104 dB om met 600 Watt aan 132dB te komen.
                              Een 12" met dat rendement moet echt nog uitgevonden worden.
                              Een dikke 15" top met een rendement van 98dB haalt de 132dB met een vermogen van 2500 Watt.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...