D&B B2 zelfbouw project

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Originally posted by kvdb013
    Met 4x40 in kops hout schroeven zonder voor te boren zou ik zelf toch afraden.
    Ben al een jaar of 15 timmerman, weet wel wat ik doe.... vandaar dat ik zei, neem de 3,5 bij 40 ! (die pomp je d'r zo in)

Probleem zou kunnen zijn dat de gemiddelde doe het zelfer veel te veel schroeven ergens in draait , ik heb mensen om de 5 cm een 4x40 d'r in zien schroeven.... dat gaat alleen maar de boel uit elkaar splijten!

PU lijm is bende, ik bedoel de zooi die je er van krijgt, gewoon watervaste D3 lijm is net zo sterk en kan je nog normaal mee werken zonder handschoenen.

Wil je over de top sterk werk, frees een sponning ( tot 2/3 van de plaatdikte) en doe er dan ook nog een hoek lat van binnen bij lijmen, + om de 15.....20 cm een veertiger, knappe jongen die dat los krijgt!
    Last edited by beyma; 18-08-13, 15:00.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• kvdb013
      • Nov 2010
      • 337

Originally posted by beyma
      Ben al een jaar of 15 timmerman, weet wel wat ik doe.... vandaar dat ik zei, neem de 3,5 bij 40 ! (die pomp je d'r zo in)

Probleem zou kunnen zijn dat de gemiddelde doe het zelfer veel te veel schroeven ergens in draait , ik heb mensen om de 5 cm een 4x40 d'r in zien schroeven.... dat gaat alleen maar de boel uit elkaar splijten!

PU lijm is bende, ik bedoel de zooi die je er van krijgt, gewoon watervaste D3 lijm is net zo sterk en kan je nog normaal mee werken zonder handschoenen.

Wil je over de top sterk werk, frees een sponning ( tot 2/3 van de plaatdikte) en doe er dan ook nog een hoek lat van binnen bij lijmen, + om de 15.....20 cm een veertiger, knappe jongen die dat los krijgt!
      Ik ben al 13 jaar meubelmaker/timmerman, ieder zijn eigen werkwijze denk ik dan maar.
      Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• ivan2912
        • Jun 2012
        • 69

Ik ga vanavond en morgen lijmen. Ik hoop dan de binnenkant gelijmd te hebben. Dan kan hopelijk morgen de boven plaat er op. En dan kan er geschuurd worden.

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1066

Wat betreft de ideale houtverbinding, Ik heb mijn subkasten met lamelloś in elkaar gezet. gebruik ze nu al een 8 jaar en ze zitten nog steeds in elkaar! Geen schroef gebruikt wat in de afwerking een hoop werk scheelt! ( Geen schroef gaatjes dicht stoppen ) Je moet natuurlijk wel beschikken over een berg lijmtangen. Verder zijn het ook gewoon BR subjes, dus simpel te bouwen.

Ben verder ook al 15 jaar timmerman, leuk om te lezen hoe iedereen op zń eigen manier te werk gaat.

Comment

• beyma
            • Oct 2002
            • 1614

Inderdaad meer timmers hier dan ik dacht haha , maar werkwijzes verschillen denk ik vooral door de verschillende tijdsdrukken die we als timmers hebben, wat ik doe moet altijd "gisteren klaar" of eerder, vandaar dat ik/wij tijdens de 'voorbouw' alleen maar lijmen en tacken....

Als meubelmaker krijg je -dat denk ik- veeeeeel meer tijd, en ja dan kan je lekker op het gemakkie gaan voorboren en verzinken, ondenkbaar bij ons! (ik heb bv in twee en halve dag een complete plexi glas desk gemaakt voor het programma Wakker Nederland)

Lamello verbindingen zijn prima, alleen zo jammer dat de machine van het merk zelf dik 700 euro kost haha (hoewel we er drie op de zaak hebben) En lijmtangen kan je ook vervangen door spanbanden , of deze tangen gebruiken, die zijn echt waanzinnig goed !
            Dit zijn van het merk Wurth de "Maxifix Super spanner" (voor handig als je de oud hollandsche 'sersjanten' te zwaar vind)

Of deze

Last edited by beyma; 22-08-13, 19:49.

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1066

Ik heb prive een lamello frees van makita. Deze is voor NIET dagelijks gebruik ook een topper! kost de helft minder dan de orginele.

Die tangen zien dr goed uit, maar geef liever de voorkeur aan tangen zoals deze,

Alleen jammer dat ze niet meer leverbaar zijn in versies langer dan 60 cm.

Gesleep met sersjanten laat ik aan de toekomstige vakbroeders over die op de "LTS " zitten...

Comment

• Ericsamandj
                • Jul 2010
                • 414

he timmers, wel in vakjargon blijven he....
                Het zijn serre joints.
                Maar die hebben nog altijd mijn voorkeur hoor. kan je pas echt op spanning zetten en de geleider ervan als stevige ondergrond gebruiken.

Comment

• drbeat
                  • Jun 2012
                  • 671

Originally posted by Ericsamandj
                  he timmers, wel in vakjargon blijven he....
                  Het zijn serre joints.
                  Maar die hebben nog altijd mijn voorkeur hoor. kan je pas echt op spanning zetten en de geleider ervan als stevige ondergrond gebruiken.
                  Mmm...ik denk wel dat ik snap wat hij bedoeld en daar sleep ik ook niet graag mee....

Zijn deze:

En als je die hebt voor het formaat kozijnen ( vroeger op de LTS nog mee gewerkt) dan ben je na een dag sleuren echt wel versleten...

Die klemmetjes hierboven zijn wel erg makkelijk maar kunnen niet altijd voldoende druk genereren...die ik aanhaal is dat wat makkelijker.

Mare hoe staat t er mee??
                  Leuk projectje....

Hoop dat de dhz top binnenkort komt...dan bouw ik de hele dhz reeks...want hier krijg ik ook weer zin in!!
                  Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Wat maken jullie het jezelf moeilijk, gewoon alles 5 mm infrezen en elke 15 cm een 3,5*40 schroef erin.
                    Heb je helemaal geen lijmklemmen nodig, veel delen kun je met een lijmklem ook helemaal niet vastklemmen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• beyma
                      • Oct 2002
                      • 1614

Originally posted by MusicXtra
                      gewoon alles 5 mm infrezen en elke 15 cm een 3,5*40 schroef erin.
                      Dat is ook mijn standaard werkwijze, gewoon alles CNC'en om het vervolgens als een IKEA pakketje in elkaar te zetten (zonder inbussleutel haha) ,maar ik doe de sponningen graag 10 mm diep en dan fixeren met een pinnetje/bradje/nietje , om het daarna alsnog met
                      de door mij getoonde lijmklemmen samen te persen (we hebben ook een fineer pers, maar die kan iets te hard drukken, tot 600 ton hahaha)

ziet er dan bv zo uit:

= LS400 kloon

Comment

• ivan2912
                        • Jun 2012
                        • 69

Wegens meerdere feesten in de familie heb ik mijn project even aan de kant moeten zetten. Ik zal proberen om morgen de foto's te posten.

Comment

• ivan2912
                          • Jun 2012
                          • 69

http://instagram.com/p/dh9NBnoUHw/ http://instagram.com/p/dh9FAxIUHj/ http://instagram.com/p/dh9Q3goUHz/ zoals beloofd de foto's. Vanochtend in mij tussenuren van school snel naar huis toe gereden en de binnen palen gelijmd. Vanavond naar de fixet geweest en nog lijm bij gekocht. Toen heb ik de boven plaat er op gelijmd en zoals je op een foto ziet heb ik een paar oude subs en een versterker flightcase op gezet om alles nog een goed aan te drukken. Ook gebruik ik spanbanden met z'n ratelaar. Hopelijk morgen een foto van het resultaat en dan hopelijk overmorgen de randjes netjes bij schuren..

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Het presseert ook niet straf zeker?
                            Bij mij zou die kist in 3 dagen moeten samen zitten (zonder de Warnex natuurlijk)

Comment

• ivan2912
                              • Jun 2012
                              • 69

http://instagram.com/p/dqANFvoUNZ/ iedereen zijn eigen tempo. Hier zie je een foto wanneer ik hem geschuurd heb van donderdag. Vandaag heb ik de randen afgerond en heb ik alle kanten behalve de onderkant van de eerste laag Warnex voorzien. Morgen maak ok de grondlaag af en hopelijk volgende week gooi ik de laatste laag met de structuur roller er overheen. Ik heb hierbij een vraag: wat voor soort structuur roller gebruiken jullie en waar koop je deze?

Comment

• kvdb013
                                • Nov 2010
                                • 337

Ik gebruik deze altijd. Niet te grof, niet te fijn.

waarom heeft de kast geen handgrepen? of komen deze er nog in?
                                Discussiƫren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

Working...