Vraag Dubbel 15" Oberton 15xb700

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • knorrepot
    • Oct 2009
    • 234

Vraag Dubbel 15" Oberton 15xb700

Hoihoi,

Een vraag van deze kant, is er een speaker ontwerp voor een dubbel 15" br sub met de oberton 15xb700?
    Of zou iemand deze voor mij kunnen berekenen?

Een eis is eigenlijk wel dat deze 90cm hoog word zodat 2 gestapeld een goede hoogte voor een top hebben.
    De sub zou moeten gaan draaien op de RS15 setting van Nexo.

Zou iemand mij hiermee iets verder kunnen helpen?

Groet Bram
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Zet twee van deze op elkaar en je hebt je ontwerp.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Watt Xtra
      • Oct 2004
      • 1119

Knorrepot...

Het is het allemaal net niet he! Speakers bouwen na eisen van je processor instellingen... Maar dan ook nog met een specifieke speaker. Maak dan gewoon een RS15 na! Zet die oberton op MP en doe het goed.

Je hebt nu een mooi setje speakers... en dan ga je weer hobbyen...

Sander hij bedoelt 90cm hoogte per kast.. zodat 2 kastjes 180cm zullen halen Ik zou dan ook gaan voor de forum speaker.. heeft hij immers al... en dan een paar meer neerzetten.
      JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• knorrepot
        • Oct 2009
        • 234

Originally posted by MusicXtra
        Zet twee van deze op elkaar en je hebt je ontwerp.
        Wat is de inhoud van jou sub? Moet ik hierbij de poorten er van af trekken? Of tellen deze mee voor de inhoud?

Comment

• knorrepot
          • Oct 2009
          • 234

Originally posted by Watt Xtra
          Knorrepot...

Het is het allemaal net niet he! Speakers bouwen na eisen van je processor instellingen... Maar dan ook nog met een specifieke speaker. Maak dan gewoon een RS15 na! Zet die oberton op MP en doe het goed.

Je hebt nu een mooi setje speakers... en dan ga je weer hobbyen...

Sander hij bedoelt 90cm hoogte per kast.. zodat 2 kastjes 180cm zullen halen Ik zou dan ook gaan voor de forum speaker.. heeft hij immers al... en dan een paar meer neerzetten.
          Jou reactie is het dan ook net niet he :-) haha! Je weet wat ik bedoel. De reden van de oberton is simpel, die gebruik ik nu ook. Mocht je een idee hebben met een andere driver in de zelfde prijsklasse is dat natuurlijk ook welkom!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

De poorten moet je niet meetellen bij de inhoud, maar een sub ontwerpen bij bestaande presets is wel erg 'omgekeerd engineeren'.......
            Over het algemeen gebruik je presets om tekortkomingen in je ontwerp te corrigeren en de time-alignement voor elkaar te krijgen.

Comment

• e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

De RS15 is een Caridiode sub met specifieke aansturing en plaatsing van de luidsprekers. er is ook een niet Caridiode stand.
              Het is dus een dubbel sub met een specifieke opstelling, ook bij meerder kasten. Info kreeg ik op de luidsprekers dag van de VPT.

De plaats van de poorten is dus ook bepalend voor dit gedrag.

De DSP sturing geeft voor de RS15 o.a. een groter frequentiebereik in Caridiode stand.

blijkbaar is deze post niet voor andere forummers te lezen.....
              Last edited by e-sonic; 04-03-13, 13:51. Reason: extra info maar waarvoor...
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• knorrepot
                • Oct 2009
                • 234

De poorten moet je niet meetellen bij de inhoud, maar een sub ontwerpen bij bestaande presets is wel erg 'omgekeerd engineeren'.......
                Over het algemeen gebruik je presets om tekortkomingen in je ontwerp te corrigeren en de time-alignement voor elkaar te krijgen.
                Is de DHZ sub dan niet te klein voor de oberton speaker?
                Met een Vas van 111.3 is de DHZ sub veel kleiner! (Uit mijn hoofd rond de 60 liter?)
                Last edited by knorrepot; 04-03-13, 13:33.

Comment

• ethen
                  • May 2010
                  • 92

Als u voor de DHZ subs zou gaan ik zag ze van de week nog op marktplaats staan. Misschien een handige tip

Comment

• knorrepot
                    • Oct 2009
                    • 234

Originally posted by ethen
                    Als u voor de DHZ subs zou gaan ik zag ze van de week nog op marktplaats staan. Misschien een handige tip
                    Ik heb er zelf 2. Ik dacht dat er voor een dubbel 15" oberton een andere poortafstemming en inhoud nodig is.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by knorrepot
                      Met een Vas van 111.3 is de DHZ sub veel kleiner! (Uit mijn hoofd rond de 60 liter?)
                      De Vas geeft aan hoe soepel de conus ophanging is, dat is dus niet het aantal liters van de kast.
                      Als je de Obertons al hebt kun je natuurlijk heel simpel ff zo'n ding in een dhz sub schroeven.
                      Ik weet zo uit mijn hoofd de parameters van de diverse drivers niet maar volgens mij moet de Oberton het heel aardig doen in de dhz sub.
                      Wanneer je alles dubbel uitvoert, in feite dus 2 dhz subs op elkaar waarbij een tussenschot niet nodig is dan heb je een kast met exact dezelfde tuning.

Comment

• knorrepot
                        • Oct 2009
                        • 234

De Vas geeft aan hoe soepel de conus ophanging is, dat is dus niet het aantal liters van de kast.
                        Als je de Obertons al hebt kun je natuurlijk heel simpel ff zo'n ding in een dhz sub schroeven.
                        Ik weet zo uit mijn hoofd de parameters van de diverse drivers niet maar volgens mij moet de Oberton het heel aardig doen in de dhz sub.
                        Wanneer je alles dubbel uitvoert, in feite dus 2 dhz subs op elkaar waarbij een tussenschot niet nodig is dan heb je een kast met exact dezelfde tuning.
                        Oke duidelijk.
                        Sterker nog, ze zitten er nu in. Ze spelen prima, maar toch heb ik het idee fat voor de driver de inhoud van de kast te klein is.. Zou je eens kunnen berekenen wat de inhoud van de kast moet zijn voor deze driver? (Of iemand anders die dit kan mag ook)
                        in de spec's van de oberton is bepaald in een 120l Kast getuned op 56hz.
                        Wellicht dat jij de tunningsfrequentie van de dhz sub nog weet?

Comment

• marc1971
                          • Nov 2011
                          • 2

Stofferen van speakerkasten

Hallo,

weet iemand adres voor speakerkasten te laten stofferen voor mooi prijsje??

hoor het graag

of goede tips??

gr marc

Comment

• Ericsamandj
                            • Jul 2010
                            • 414

Plaatselijke meubelstoffeerder?

Comment

Working...