Sub voor deze tijd gezocht (gesloten type, getrouwe weergave, goede impulse response)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Sub voor deze tijd gezocht (gesloten type, getrouwe weergave, goede impulse response)

Voor een locatie (ca 300 man) zoek ik subs die zo goed mogelijk het signaal volgen.
    Daarom een box van een gesloten type met een goede impulse response.
    Er zijn ook andere algemene voorwaarden voor een getrouwe weergave, maar daar weet ik niet alles van af.
    Op en aanmerkingen daarover zijn erg welkom!
    Het enige wat ik weet is dat er in het verleden op dat punt bij veel ontwerpen concessies zijn gedaan tbv meer dB's en dieper laag, omdat versterkervermogen ooit duur was. Dat is nu niet meer zo.

Het lijkt mij vrij simpel om eventueel zelf te maken als ik een goed ontwerp heb, maar kopen is ook een optie.
    Als het maar enigzins betaalbaar blijft. Ik zoek dus suggesties ~~

Het gaat er dus om dat ik zo weinig mogelijk rommel in het laag uit de speakers zelf wil, omdat er op andere plekken al genoeg bass 'mud' ontstaat. (mp3's, tekortkomingen van de akoestiek, less-then-perfect AD/DA conversie uit dj-mixers etc.)

De zaal is overigens zo een 20 x 40 X 5 en we hebben nog niks gedaan aan akoestische behandeling. Dat komt hopelijk nog. (als de eigenaren dat willen)

Ok, ik ben benieuwd
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Een locatie van 20 X 40 meter en dan slechts 300 man?
    Of bedoel je 3000 man? (maar dan is het weer te klein)
    En waarom persé een gesloten box?
    Moderne drivers hebben ook in een basreflex een goede impuls response.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• emiel-r
      • Mar 2006
      • 169

Je hebt volkomen gelijk. Die maten kloppen natuurlijk helemaal niet. Zal eerder iets van 10 x 20 zijn. maten door de helft dus. Waarvan niet alles dansvloer is.

Ik zoek gewoon de beste optie voor een getrouwe weergave. Een gesloten systeem zal dan altijd beter presteren dan elk ander systeem toch? Waarom zou je hierover concessies doen terwijl vermogen, van zowel versterker als driver, vrijwel geen rol meer speelt?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Omdat je met een gesloten systeem al snel 10 dB inlevert op de laagste frequenties t.o.v. een basreflex.
        En 10 dB is een factor 10 in vermogen dus gaat dat wel degelijk meespelen.
        Daarbij komt ook nog eens dat een gesloten systeem erg groot gaat worden wil je nog laag komen.
        In een huiskamer speelt dat allemaal niet zo'n rol, daar is een rendement van 80 dB al prima maar voor PA doeleinden kom je daar niet ver mee.
        Een goed gebouwde basreflex geeft, zeker met een moderne driver, een mooi strak laag met een hoog rendement in een relatief kleine kast, dat zijn de belangrijkste redenen waarom 90% van de merken ze gebruikt.

Comment

• beyma
          • Oct 2002
          • 1614

Hoi, heb je er al eens aan gedacht om eerst een leuk systeem te huren en dat te testen ?!!

En wat betreft AD/DA , Pioneer mixers doen dat echt prima hoor..... Misschien dat Dateq nog wel even een stapje beter is, maar die verwaande...euhh verwende DJ's willen vaak alleen maar pioneer.....
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• djspeakertje
            • Oct 2008
            • 1912

Welke DJ mixer heeft (op de send/return-effecten na) AD/DA nodig dan? Analoog in, analoog uit, schuifje en knopje dr tussen, dat is meestal alles hoor. CD spelers hebben zo heel af en toe cheapo DA conversie, maar zelfs bij een Skytech cd-spelertje valt dat in het niet vergeleken met de akoestiek van je zaal, je PA (en of en zoja hoe die is ingeregeld en ge-time-aligned etc.), de kwaliteit van je CD (wav of mp3, 128kbps of 320kpbs), de hoeveelheid bier in je DJ mixer, etc...

Wat misschien wel handig is om te weten: wat hangt/staat er nu? Heb je al topkasten? Al versterkers/processing? Is het altijd een groot hardcorefeest waarbij ze twee straten verderop nog uit bed vallen van het sublaag dat de hele stad door rolt? Of moet het gewoon een achtergrondmuziekje zijn?

Met de info die ik momenteel heb zou ik je het volgende adviseren:
            Bouw lekker 2 stuks 2*18" subs (de G-sub bijvoorbeeld), hang er een paar dikke versterkers aan en gaan met die banaan. Voldoet voor bijna alles, inclusief een avondje hardcore/dubstep stampen.

Daan
            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• emiel-r
              • Mar 2006
              • 169

MusicXtra

Omdat je met een gesloten systeem al snel 10 dB inlevert op de laagste frequenties t.o.v. een basreflex.
              Uiteraard, maar dat is slechts voor een deel van het frequentiebereik waar. Wel een belangrijk gedeelte, maar per saldo is dat al een stuk minder dan vermogen x tien. En vermogen kost niet zo veel meer. Dat is ook jouw uitgangspunt geweest met je zelfbouwsub voor forummers toch?

Daarbij komt ook nog eens dat een gesloten systeem erg groot gaat worden wil je nog laag komen.
              Klopt, maar dat kan hier wel. Als het mobiel moest zou zijn zou ik jouw ontwerp hebben gebouwd.

Een goed gebouwde basreflex geeft, zeker met een moderne driver, een mooi strak laag met een hoog rendement in een relatief kleine kast, dat zijn de belangrijkste redenen waarom 90% van de merken ze gebruikt.
              Ja, alleen; all other things being equal, geven deze moderne drivers dan niet een nog realistischer laag bij gesloten kasten? Weergave van speakers zijn immers nog steeds niet ideaal (vergelijk: transparantie van signaal in electronica kan de 100% nu benaderen), dus winst = winst op dat gebied toch?

Wat is trouwens je mening over 4e orde bandpass subs? Zit er een beetje tussenin toch, qua strakheid en efficiëntie/grootte?

beyma

Hoi, heb je er al eens aan gedacht om eerst een leuk systeem te huren en dat te testen
              Jazeker! Heb je leuke suggesties? (De tent is al open met een gehuurde D&B C7 trouwens)

djspeakertje

Wat misschien wel handig is om te weten: wat hangt/staat er nu? Heb je al topkasten? Al versterkers/processing? Is het altijd een groot hardcorefeest waarbij ze twee straten verderop nog uit bed vallen van het sublaag dat de hele stad door rolt? Of moet het gewoon een achtergrondmuziekje zijn?
              Gehuurde D&B C7 dus; programmering is uiteenlopend, house en dubstepfeesten: ja! Maar ook funk en disco en live bands. En ook een achtergrondmuziekje.

beyma & djspeakertje

En wat betreft AD/DA , Pioneer mixers doen dat echt prima hoor..... Misschien dat Dateq nog wel even een stapje beter is, maar die verwaande...euhh verwende DJ's willen vaak alleen maar pioneer.....
              Welke DJ mixer heeft (op de send/return-effecten na) AD/DA nodig dan? Analoog in, analoog uit, schuifje en knopje dr tussen, dat is meestal alles hoor. CD spelers hebben zo heel af en toe cheapo DA conversie, maar zelfs bij een Skytech cd-spelertje valt dat in het niet vergeleken met de akoestiek van je zaal, je PA (en of en zoja hoe die is ingeregeld en ge-time-aligned etc.), de kwaliteit van je CD (wav of mp3, 128kbps of 320kpbs), de hoeveelheid bier in je DJ mixer, etc...
              En over dj-mixers: Laten we het er op houden dat ik de hele audiochain zo transparant mogelijk probeer houden, omdat het al rommelig genoeg is op punten waar ik geen controle over heb. Met dj's die wel goed materiaal hebben wordt het helemaal leuk. "Oh, dus zo hoort het te klinken..." dit probeer ik te bereiken. Het is hier ook een plek, waar niet ieder dj eisen heeft thank***...
              Last edited by emiel-r; 21-02-13, 11:37.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by MusicXtra
                In een huiskamer speelt dat allemaal niet zo'n rol, daar is een rendement van 80 dB al prima maar voor PA doeleinden kom je daar niet ver mee.
                Is de kans op beschadiging van de driver ook niet groter bij een gesloten kast? De luchtverplaatsing in de kast kan nergens weg.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by emiel-r
                  MusicXtra
                  Uiteraard, maar dat is slechts voor een deel van het frequentiebereik waar. Wel een belangrijk gedeelte, maar per saldo is dat al een stuk minder dan vermogen x tien. En vermogen kost niet zo veel meer. Dat is ook jouw uitgangspunt geweest met je zelfbouwsub voor forummers toch?
                  Dat is precies het deel waar je wilt dat subs exellereren, waar een gesloten systeem behoorlijk af begint te vallen begint een basreflex juist lekker weer te geven. Vermogen kost dan misschien niet zoveel maar om een FP14.000 op twee dubbel 18 subs ter grootte van een kledingkast te gebruiken waar je met een enkel 18 subje en een fractie van het vermogen eenzelfde geluidsdruk haalt ga je zeker niet willen. Ik heb het hier ook echt over een factor 10 in vermogen.
                  Klopt, maar dat kan hier wel. Als het mobiel moest zou zijn zou ik jouw ontwerp hebben gebouwd.

Ja, alleen; all other things being equal, geven deze moderne drivers dan niet een nog realistischer laag bij gesloten kasten? Weergave van speakers zijn immers nog steeds niet ideaal (vergelijk: transparantie van signaal in electronica kan de 100% nu benaderen), dus winst = winst op dat gebied toch?
                  Op een HIFI forum zul je veel medestanders vinden voor deze stelling. Vergeet niet dat ons gehoor erg ongevoelig is voor vervorming van lage frequenties, je omzeilt problemen van een basreflex dan misschien met een gesloten systeem maar daarmee introduceer je net zo hard weer nieuwe problemen. Verder kun je je afvragen of je wel zo'n realistische weergave wilt, over het algemeen klinken subs die (ver) over hun X-max worden uitgestuurd vetter en lekkerder, dan heb je het dus over een vervormd signaal....
                  Wat is trouwens je mening over 4e orde bandpass subs? Zit er een beetje tussenin toch, qua strakheid en efficiëntie/grootte?
                  Ieder ontwerp wat goed is gemaakt zal goed presteren, een bandpass heeft als nadeel dat het fasegedrag nogal eens problemen kan opleveren in het time-alignen met de toppen. Verder is een bandpass zeer kritisch in het ontwerpen.
                  Mijn reactie staat in het blauw.

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by frederic
                    Is de kans op beschadiging van de driver ook niet groter bij een gesloten kast? De luchtverplaatsing in de kast kan nergens weg.
                    Voor de x-max van de speaker is dat erg fijn.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by frederic
                      Als je bedoelt dat de conus van een speaker te zwaar belast zou worden; nee, mits driver en kast een beetje op elkaar afgestemd zijn hoef je daar niet bang voor te zijn.
                      In een basreflex heb je zelfs een kleinere X-max nodig dan in een gesloten systeem, rond de tuningsfrequentie wordt de conus zwaar belast door de omringende lucht, dat is ook de reden dat je met een basreflex makkelijker laag komt dan met een gesloten systeem.

Comment

• beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

Hoi,

Suggesties...... tja...... ik had inderdaad al een D&B setje in gedachten, maar bv Nexo is ook zeker aan te raden!

Als het ook qua design moet opvallen -en het mag wat kosten- kijk/luister eens naar Void (al denk ik dat dat nog nergens in de verhuur te krijgen is)
                        En misschien kan je wel een leuke demo krijgen van Brooklyn Audio ?!

Ik vind het wel oke van je dat je goed geluid in je club wilt hebben, vele andere hangen hun club vol met goedkope zooi......

Plaatje van Void Accoustics

En op dit filmpje een demo van Void Incubus (de telefoon kon het geluid alleen niet aan) dit setje is 26 Kw per kant...... elke sub heeft per kast 3x 21 inch, de bassbins 4x 15" en de toppen 4x 12" + 4x 3" en 6x 1" Tijdens deze demo hadden ze slechts 1 groepje van 16 ampere, dus kon het niet harder dan 140 Db.......... knetter gek die engelse hahahahahaha (oh ja, dit stapeltje hout kost 80K )

iets meer info

Sorry dat dit niet veel toevoegt , maar ik vind het zoooo dik deze set ik wilde het gewoon even laten zien hahahaha
                        Last edited by beyma; 21-02-13, 22:32.
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• mrVazil
                          • Mar 2010
                          • 330

je vergeet er eentje beyma!

Comment

• qvt
                            • Oct 2009
                            • 721

Haha dat incubus was wel een indrukwekkende stack om te zien, maar de demo liet zo lang op zich wachten dat we maar weer weg zijn gegaan..
                            There is no substitute for imagination

Comment

Working...