Op zoek naar tekeningen zelfbouw wedges

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 804

En dat de group delay hoger wordt is dan geen (groot) probleem?

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Dat is een logisch gevolg, niet te druk om maken.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• sidefill
        • Sep 2009
        • 130

Haha, toch altijd heel leerzaam als de pro's je draadje highjacken

Waarom voor mij zelfbouw,
        "gewoon" omdat het leuk is om te doen.
        Zelf mis ik de elementaire kennis om de kasten te berekenen, maar ben reuze handig in het na bouwen.
        En je kan voor een redelijke prijs goed spul bouwen.

Ik zoek eigenlijk monitoren (liefst passief) voor kleinere gelegenheden met name voor vocals en toetsen.
        Hoeven niet perse als toppen te dienen.

Ik had deze op het oog
        http://www.speakerstore.nl/constructions/show/85.

@Beyma:
        Ik heb net een tekening gevonden die al geconverd is,

Bij Lateral:
        Voor de buitenkant van de kast zijn wel alle hoeken genoteerd maar voor een zaagplan ontbreken de afmetingen van de afzonderlijke panelen.
        Bij andere ontwerpen van Beyma staan de afzonderlijke maten er wel bij.
        Zie ik misschien wat over het hoofd, of moet ik deze paneeltjes afzonderlijk terug rekenen?

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

Ik denk dat ik het gewoon met de 15XA38Nd houd, in een kastje van bruto inhoud 47,24 liter. Met de driver en poorten er vanaf kom ik dan op netto 41 liter. Gaat niet superlaag, 80Hz -3dB, en als ik reken op het half-space verhaal van een floormonitor tot 70Hz. We toppen af op 16kg + accesoires, dus waarschijnlijk 18kg.

Als je gaat pushen naar lagere regionen (vooral met de 12XA in een kast van netto 47l en getuned op 50Hz) krijg je volgens WinISD enorme cone excursions waar ik echt geen blijf mee weet. Je kan hoger tunen of een parametrisch EQ gebruiken op dat weg te drukken, maar dan zie ik persoonlijk het voordeel niet meer tov een 15". Ligt misschien gewoon aan mijn expertise of het gebrek daaraan

Comment

• Poelmans
            • Feb 2004
            • 804

@sidefill: Op gebied van speakerbouw reken ik me niet tot pro's hoor. Sorry voor het hijacken trouwens, maargoed, ben dan toevallig met hetzelfde bezig

Dat berekenen is overigens enorm leerzaam. Die kast dat je in je linkje toont heb ik ook bekeken, maar als je die ingeeft in WinISD dan leer je dat die kast nogal hoog is getuned is. Een enorme piek rond 160Hz waarvan ik het nut niet echt zie, en ze stopt op 100Hz bij -3dB...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Ik bekijk het precies andersom... Wanneer ik een 15" monitor heb die niet lager komt dan 80 Hz zie ik alleen maar nadelen ten opzichte van een 12" monitor.

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 804

Ook als het je lukt om die 15" zonder power dip en een aanvaardbare group delay te ontwerpen, en die 12 inch niet?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Wat vindt je een aanvaardbare group delay en waarom?

Comment

• Poelmans
                    • Feb 2004
                    • 804

Goed, dat is naar ik lees op internet een onbeslechtte discutie: In WinISD tutorials zie je dat je frequentie x delay onder 400 moet houden, maar er is heel wat discutie over wat een hoorbare group delay is. Dus dan volg ik je eerdere post dat we daar minder naar moeten kijken.

Maar die power dip stoort me meer. Een 12XA, in een kast met netto inhoud van 47 liter, getuned op 50Hz, gaat welliswaar tot 70hz -3dB, half space kan je nog inschatten tot 50Hz -3dB. Maar je cone excursion gaat tot 7mm (Xmax = 4mm), en de bijhorende power dip is 115W op 75Hz. Als ik dan ga lezen op internet zou dit geen goed ontwerp mogen zijn. (Zonder daarbij vergelijkbare ontwerpen de grond in te willen boren, het ontbreekt mij alleen aan praktijkervaring en ik leer graag bij)

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Hier een plotje van de FL122, zoals de response eruit ziet zo klinkt het kastje ook echt, helemaal top dus.
                      Ik schreef al eerder dat het helemaal niet erg is wanneer een conus in het laag buiten zijn X-max komt, mijn X218 subs en de Prospect subs klinken heel erg aangenaam wanneer de X-max riant wordt overschreden.
                      Je krijgt daardoor een soort 'natuurlijke' compressie die het sub aangenaam warm laat klinken.

Comment

• United Tecknowledgy
                        • Jul 2012
                        • 16

Interessant om eens in de keuken van een ander mee te mogen kijken. En dan met name welke beslissingen worden genomen betreffende het sluiten van een compromis.

Wij zijn dus bezig met een zoektocht naar de ‘ideale’ multifunctioneel wedge/top. Een van de belangrijke eisen die wij in de ontwikkeling meenemen is het minimaliseren/voorkomen van intermodulaire vervorming (IMD), in het geval van een coax (monitor). Belangrijk om daarbij in je achterhoofd te houden is dat IMD met name optreed (en zeer groot wordt) als de speaker boven de Xmax komt (!).

United Tecknowledgy

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Dat is relatief, intermodulaire vervorming is niet zozeer afhankelijk van de X-max maar wel van de werkelijke uitslag van de conus.
                          De X-max van de meeste coaxiaal speakers is klein, blijf je daarbinnen dan is de intermodulaire vervorming ook laag, consequentie is dat de laagweergave beperkt is.
                          Kies je, zoals ik, voor een ontwerp waarbij de laagweergave veel aandacht heeft gekregen dan krijg je inderdaad meer last van intermodulaire vervorming.
                          Maar, met mijn ontwerp heb je achteraf altijd de keuze of je dit accepteert ten gunste van de laagweergave, bijvoorbeeld bij gebruik als monitor voor drums, keyboard of bas.
                          Of dat je, middels een andere processor preset met een hoogdoorlaat op 70 Hz, kiest voor minder laag en dus ook minder intermodulaire vervorming bij gebruik als vocal monitor.
                          Los van dit zitten er nog een paar andere ontwerptrucs in waardoor de laagweergave beter is dan de meeste andere 12" inch floormonitoren.
                          In de praktijk, en dat is uiteindelijk waar het om gaat, blijkt dit dus meer dan goed te werken, er zijn al diverse klanten/muzikanten die met deze monitoren werken en ik hoor niet anders dan lof over de kwaliteit.

Comment

• Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 804

Das juist, kheb in mijn simulatie ook gemerkt dat wanneer je HPF richting 90Hz gaat je opnieuw mooi onder Xmax blijft, en dat zélfs aan een kleine group delay. Maar langs de andere kant is het dan wel weer jammer dat je zoiets groot meeneemt en het nuttige van dat groot zijn niet gebruikt. Een 12XA krijg je volgens mij toch in een kast van 27 liter, alleen heb je dan inderdaad weinig laag. Geluid.. het was al een wereld van compromissen, begin op de koop toe zelf kastjes te ontwerpen

Voor mijn part heb ik in ieder geval genoeg gesimuleerd en ik ga een paar protoypes bouwen: 2 namaakkastjes van de D&B max (bruto 47,24 liter getuned op 55Hz) met 1 12 inch en 1 15 inch. Mogelijk steek ik die 12 inch ook nog eens in een max12 (bruut 27 liter, en dan ga je geloof ik richting 75Hz tunen). En dan zien we wel wat de praktijk brengt. Die forumsub bouw ik daarna zoiezo na, lijkt me lekker onder de DJ monitor, drumfill of gewoon bij een klein frontsetje.

(en die DB Max gaat me trouwens puur en alleen om de form factor, niks meer, niks minder)

Comment

• drbeat
                              • Jun 2012
                              • 671

Originally posted by MusicXtra
                              Ik schreef al eerder dat het helemaal niet erg is wanneer een conus in het laag buiten zijn X-max komt, mijn X218 subs en de Prospect subs klinken heel erg aangenaam wanneer de X-max riant wordt overschreden.
                              Je krijgt daardoor een soort 'natuurlijke' compressie die het sub aangenaam warm laat klinken.
                              Dat fenomeen zit ook in de subs van mp-audio. http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...audio.be...die beginnen ook pas lekker en vol te klinken bij een wat groter vollume..de 18 inch knallen dan behoorlijk! De 15 overigens in kroegjes idem...

Hoe zit het eigenlijk dan met de koeling bij 12 inch, 15 en 18 is allemaal wat flinker dan 12..of zelfs 10....
                              Kan me voorstellen dat het met sommige speakers minder gaat als je de xmax gaat forceren....
                              Wanneer heb je nu dan schade als je een speakerkast zo ontwerpt? Misschien een stomme vraag maar google ed geeft daar veel wisselende antwoorden op..ben overigens nu flink aan het lezen in diverse literatuur...veel in het engels enz maar erg interessant!
                              Last edited by drbeat; 20-01-13, 19:52. Reason: aanvulling
                              Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

Comment

• Poelmans
                                • Feb 2004
                                • 804

Meestal is er ook nog een Xlim gespecifieerd, en vanaf die waarde heb je schade. Wanneer je die bereikt? geen idee, maar tussen de sinus waarmee WinISD simuleert en echte muziek zit idd een wereld van verschil

Comment

Working...