jbl 2225

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimmy
    • Dec 2009
    • 38

jbl 2225

beste forumleden,

ik heb hier nog 2 lege baskasten staan van 130l inhoud en had daar graag mijn jbl 2225h ingeboud

ik heb winisd pro gedownload maar mijn computer begon raar te doen ( krijg geopende schermen niet meer dicht en dergelijke), zodoende heb ik alles terug verwijderd

zou iemand van jullie aub de baspoorten kunnen berekenen voor mij

er zou een versterker van 2x400watt/8ohm gebruikt worden om de speakers aan te sturen

alvast bedankt

jimmy
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

Van de data sheet
    Frequency response contour of the 2225HiJ taken in a hemispherical
    free-field environment, a closed box of 140 L (5 ft3) internal volume
    enclosing the rear of the driver Measured response of a typical
    production unit, including all peaks and dips, does not deviate more
    than 2 dB from the above curve The dashed curve represents the
    response from a 160 cm* 125 in21 port with a I3 cm (5 in) long duct tuning
    this enclosure to 40 Hz.

Er zijn ook java calculators online te vinden, dan is geen software install nodig. Verder zijn er genoeg plans op de fora te vinden, wellicht ook op dit forum.
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• jimmy
      • Dec 2009
      • 38

de data sheet heb ik ook, maar de kast die ik heb is 130l ipv 140l
      ik heb wat freeware gevonden , maar ik krijg er niets uit
      zal nog maar wat verder zoeken

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

130 of 140 liter maakt niet heel veel uit, daarbij moet je niet vergeten dat de driver en de poort ook de nodige liters innemen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Per kast 3 poorten, PVC buis met een binnendiameter van ~10 cm. Totaal lengte per poort, inclusief baffle 21 cm. High pass @ 40 - 45 Hz.

Mvg Johan

Comment

• jimmy
            • Dec 2009
            • 38

hoi johan,

hartelijk bedankt voor de info
            mag ik ipv 3 ronde ook 1 rechthoekige maken met dezelfde oppervlakte als de 3 ronde?
            mijn kasten zijn 32.5cm diep, is dit genoeg voor een baspoort van 21cm diep?
            mvg jimmy

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Vraag 1: Ja, dat mag maar de lengte van de poort veranderd dan (kan ik hier niet voor je uitrekenen).

Vraag 2: Als dat de interne diepte is en je ronde poorten gebruikt, dan kan dat net aan. Rechthoekige poorten, liever niet tenzij de poort beduidend lager is.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

@Rademakers; ik ben dit niet met je eens hoor...
                Bij een gelijk oppervlak blijft de lengte ook gelijk.
                Een vrije ruimte van 11,5 cm achter de poort moet wel voldoende zijn.

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Hoi Sander,

Elke keer als ik een post van je zie vraag ik me af of je het met me eens bent

Het debiet van een buis is het grootste in het midden van de buis, dat betekent dat één enkele buis met een (grote) diameter een groter debiet kan bereiken als twee kleinere buizen met een kleinere diameter maar dezelfde oppervlakte.

Meerdere poorten hebben een groter wandoppervlakte voor een zelfde oppervlakte en een grotere wandoppervlakte kent grotere (wrijvings/ turbulentie) verliezen. Een oneindig aantal kleine poorten heeft zelfs een oneindig groot verlies.

Bij vierkante/ rechthoekige poorten speelt de vorm verder mee, overigens ook direct in relatie met het bovenstaande.

Het verschil bij de genoemde poort bedraagt een paar cm/ Hz. Dat is geen groot verschil en valt voor sommiggen te verwaarlozen, maar het bevestigen van een lengte verschil is het kortste, correcte, natuurkundige antwoord.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

@Rademakers; dit antwoord had ik van je verwacht, theoretisch heb je inderdaad helemaal gelijk, maar in dat geval zul je ook de ruwheid van de oppervlakken en de vorm van de uiteinden van de poorten mee moeten nemen.
                    En dan nog de vraag in hoeverre er sprake is van een laminaire of turbulente luchtstroom en bij welke luchtsnelheid een laminaire luchtstroom overgaat in een turbulente luchtstroom....
                    In de praktijk maakt het, binnen zekere grenzen, niet merkbaar uit of je nu 3 ronde of 1 rechthoekige poort gebruikt zolang het totaal oppervlak en de poortlengte maar gelijk zijn.

Comment

• basspeaker
                      • Nov 2006
                      • 39

Verder moet je op de 'vent'(m/ps) die moet zo laag mogelijk zijn om poortruis te voorkomen.
                      Als de speaker tot 1khz door loop ivm compressie driver is het zeer aan te raden om steenwol achter de basreflex te plaatsen, MITS daar genoeg ruimte is tussen de port en de achterwand.
                      Dit voorkomt stoorgeluiden die van de achterkant van de speaker door de poort met een fase verloop naar buiten komt.
                      Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

Comment

Working...