dub/reggae soundsystem bouwen [let op! newbie!]

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Als een set goed in balans is dan komt er zowel 'wapperlaag' als punch laag uit.
    Dat is dus prima te volgen voor degene die dansen.
    Probleem is vaak dat het hele gebied tussen de 60 en 120 Hz verwaarloosd wordt, veel sets en vooral te korte line-array's laten daar steken vallen en wanneer de subs, welke meestal tussen de 80 en 120 Hz crossen, niet goed in fase staan met het mid valt dat gebied ook snel weg.
    Dat ligt dus niet aan het wapper laag maar vooral aan het systeem of de inregeling ervan.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• dexter
      • Jul 2005
      • 433

Wat ik me dan wel weer afvraag is bijvoorbeeld bij Nexo systemen hieraan kun je dus totaal niets veranderen en deze hebben dus altijd veel "sub" laag en niet tot nauwlijks punch laag, hoe zou je dat in zo'n geval moeten oplossen?

Ook conventionele systemen die vaak in discotheken kroegen en niet te vergeten in veel feesttenten staan hebben ook dit probleem ongeacht het merk of type.
      Maar nog steeds is mij niet duidelijk wat het gebied onder de 45 Hz toevoegd aan de muziek want als het er niet is is het ook best en geen mens die het mist.

Comment

• daviddewaard
        • Mar 2008
        • 627

Originally posted by dexter
        Wat ik me dan wel weer afvraag is bijvoorbeeld bij Nexo systemen hieraan kun je dus totaal niets veranderen en deze hebben dus altijd veel "sub" laag en niet tot nauwlijks punch laag, hoe zou je dat in zo'n geval moeten oplossen?

Ook conventionele systemen die vaak in discotheken kroegen en niet te vergeten in veel feesttenten staan hebben ook dit probleem ongeacht het merk of type.
        Maar nog steeds is mij niet duidelijk wat het gebied onder de 45 Hz toevoegd aan de muziek want als het er niet is is het ook best en geen mens die het mist.
        bij veel moderne subs vind ik inderdaag ook dat deze teveeel getuned zijn op de bagger van 45 hz en lager en de kickbass er totaal niet uitkomt.
        ik zet dan meestal ook een low shelving filter vanaf 40 hz op het sub, zeker bij bands zit hier vaak alleen maar vermogen slurpende bagger.

In het geval van Nexo systeempje zou ik er een losse parmetriche eq voor de processor hangen en een shelving filter vanaf 40-45 hz a -9/-12 db erop zetten
        en vervolgens het sub iets harder zetten.
        kan krijg je meer informatie tussen de 100-45 hz

een hoop moderne systemen doen alleen maar oehmf oemhmf broekspijpen wapper laag, en een goede klap op de borstkast punch is ver te zoeken

heb ook vaker lekker ouderwetse subjes in plaats van sb28's vertec/VTX subs.
        enige moderne subs die ik wel en lekkere punch vind hebben zijn de rr subjes van synco
        Last edited by daviddewaard; 28-08-12, 17:19.
        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Er is in veel muziek zeker nog wel informatie onder de 45 Hz, daarnaast is het ook nog een keer zo dat een laag-af filter op 45 Hz al merkbaar is vanaf 55-60 Hz.
          Bij Nexo zou het probleem wel eens kunnen liggen aan het feit dat de meeste subs bandpass ontwerpen zijn en dat de toppen, vanwege het rendement vrij hoog getuned zijn maar dit is slechts gissen. Wat ik wel weet is dat mijn Prospect top onder andere zo 'dik' klinkt doordat het gebied tussen 80 en 120 Hz sterk aanwezig is en ik veel aandacht besteed aan het fase gedrag t.o.v. de subs over een behoorlijk breed gebied. De Prospect sub heeft zijn -3dB punt rond de 25 Hz, ten opzichte van de X218 gaat deze toch hoorbaar dieper, ook met een CD. Bij de X218 mis je niks tot je de Prospect hoort, die klinkt dan net een fractie dikker.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• daviddewaard
            • Mar 2008
            • 627

Originally posted by MusicXtra
            Als een set goed in balans is dan komt er zowel 'wapperlaag' als punch laag uit.
            Dat is dus prima te volgen voor degene die dansen.
            Probleem is vaak dat het hele gebied tussen de 60 en 120 Hz verwaarloosd wordt, veel sets en vooral te korte line-array's laten daar steken vallen en wanneer de subs, welke meestal tussen de 80 en 120 Hz crossen, niet goed in fase staan met het mid valt dat gebied ook snel weg.
            Dat ligt dus niet aan het wapper laag maar vooral aan het systeem of de inregeling ervan.
            bij korte array's van minder als 9 kastjes zet ik er meestal een low shelving filter op die boost om te lengte te compenseren.
            vind het ook vaak lekker om toppen te crossen op 50 af 60 hz en sub door te laten lopen tot 80hz. indien het fase gedrag dit toelaat.
            dn vullen de toppen het gebied tussen 80-50 hz nog eens extra aan waar subs vaak tekort schieten
            A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

volgens mij zijn er maar weinig systemen die onder de 40hz komen tenzij ze met meerdere zijn gekoppeld.

Het is denk ik meer in de high end wereld waar een subkast in enkelvoudig gebruik onder de 30 komt.

PA gezien is er geen een die meer doet dan 100db onder de 40hz of heb ik dat verkeerd ?

Veel merken hebben sub vanaf 35 a 37hz tot 100 of 120hz
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• salsa
                • Jan 2007
                • 1315

Originally posted by Rolandino
                volgens mij zijn er maar weinig systemen die onder de 40hz komen tenzij ze met meerdere zijn gekoppeld.

Het is denk ik meer in de high end wereld waar een subkast in enkelvoudig gebruik onder de 30 komt.

PA gezien is er geen een die meer doet dan 100db onder de 40hz of heb ik dat verkeerd ?

Veel merken hebben sub vanaf 35 a 37hz tot 100 of 120hz
                Ja dat heb je dus verkeerd...

Dave
                [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• teunos
                  • Feb 2008
                  • 352

Ik ben het zelf eens met de stelling dat een BR kastje met de huidige kosten van een versterker het meest breed inzetbare kastje is hoe dan ook, mits fatsoenlijk ontworpen/ afgestemd.

Echter wil ik niet vervelend doen hoor jongens, maar sommigen schrijven de glijbaan als principe hier al af, misschien wel omdat zij als glijbaan direct de link met de 4530 maken.
                  Dit is echter niet de enige glijbaan, en al zeker niet de beste daar hij vaak met willekeurige (vaak ongeschikte) speakers werd geladen.
                  Een glijbaan kan wel degelijk met de goede speaker een fatsoenlijk stevige bas tot op de hoge 30Hz produceren in zijn eentje, en het is ook zeker geen achterhaald principe. Om te zeggen dat een glijbaan alleen efficient zou zijn in een werkgebied boven de 100Hz is al helemaal de reinste onzi. Een glijbaan is daar niet eens meer bruikbaar vanwege de inherente kamfiltering die door interferentie wordt opgewekt, specifieke frequentie waarop dit begint is afhankelijk van hoornlengte, maar meeste beginnen te kloten vanaf 80-120Hz, daar ligt dus niet alleen een groot probleemgebied voor glijbanen, maar ook een gebied van gemiddeld genomen lage SPL. Boven een bepaalde frequentiegrens echter gaat de hoorn de speaker niet meer belasten en wordt de achtergaande golf bijna volledig uitgedempt. Daar werkt de speaker als het ware in de vrije lucht en daarmee verdwijnen de kamfilter effecten weer.
                  Deze kamfilter problemen lijden tot een extra probleem, en dat is dat boven een glijbaan of een hele flinke top moet komen die op hoge geluidsdruk redelijk laag door kan lopen, of er moet een extra punch/kick kast worden toegevoegd, wat meteen extra versterkers, speakers, hout en processing kost. Zeker gezien het fasegedrag van glijbanen moet dan eigenlijk meteen overgestapt worden naar digitale crossovers, en dan beginnen de kosten toch wel echt op te lopen.

Desondanks dat een glijbaan dan eigenlijk per definitie al groot (en voor sommigen dan ook meteen lomp) is, er zijn vele andere speakers die ook zo lomp zijn, en alle geld naar zijn waar, het rendement is nu eenmaal hoger, daar sjouw je dan ook meer voor. Ook het geluid van een glijbaan verschilt heel erg afhankelijk van de speakerkeuze en het volume van de achterkamer, er zijn er die erg kort, strak en droog klinken en er zijn anderen die een (de echter meer kenmerkende) vette warme (voor sommige rommelige) bas produceren. Zeker in de Dubscene is nu eenmaal de klank van laatstgenoemde nog steeds erg populair, en over het algemeen zijn deze systemen ook niet geschikt voor PA, maar daar gaat het hier ook niet om!

Dat gezegd te hebben, zelf gebruik ik voor mijn (PA)systeem 18'' getapte hoorns, en heb al eerder een aantal glijbanen gehad/gebouwd. In het simpel; Dit is in principe een glijbaan zonder voorkamer die gebruik maakt van zowel het korte en lange hoornpad om in het gewenste frekwentiegebied druk op te bouwen. Over het algemeen heeft de getapte hoorn de voordelen van een glijbaan, BR en een pure hoorn, zonder al te veel nadelen van elke soort. Door het wegnemen van de achterkamer verdwijnen de kamfilters nagenoeg, en de klank is puurder (persoonlijke mening) dan de gemiddelde glijbaan. Om een term in de mond te nemen die ik liever niet gebruik, throw is zeker meer aanwezig dan bij BR maar niet zo als bij een front geladen hoorn. Koppelen doet een TH wel, maar in mindere maten, en met één per kant gaan ze bijna net zo laag als met 4. Om dezelfde SPL op te wekken heb je zeker een hele zware dubbel 18 nodig. Het volume van de kast (die van mij iig) ligt wel iets hoger dan de gemiddelde 18. Echter met een leuke 15'' (eigenlijk zijn de meeste 12'' geschikter) kun je een leuke kast bouwen die menig BR uit het water zal blazen. Het fasegedrag dat het grootste probleem is bij een glijbaan, is ook bij de TH gedeeltelijk aanwezig.
                  Last edited by teunos; 03-09-12, 14:46.
                  ''diamonds are forever''

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

Ik wil toch even een lans breken voor Dexter zijn verhaal, geluid is zeker beleving. soundsystems draaien nu eenmaal muziek die een bepaalde karakteristiek heeft. Jannes zal er net zo min goed op klinken als U2.

wij hadden een setje dubbele glijbanen geladen met gaussen, een 12" midhoorn er op, daarop een setje 2" met slantplates en als kers nog een 8" met bullet (vaak lieten we de 2" er tussenuit vanwege logistieke redenen) Alle house uit de jaren '90 deed het hem daar op. platen als we are different van members of mayday klonk griezelig goed, maar ook een in the air tonight van ome phil was om van te smullen. toch hebben we die set niet meer; lomp groot en de huidige muziek is clean en compressed, daar wist die set geen raad mee. de huidige set is net zo lomp, maar klinkt voor nu vele malen beter. maar een ouwe houseknaller komt er nooit zo lekker uit.

ergo; koester juist mensen die zulke unieke systemen willen verzorgen en behouden, want ze zorgen voor een uniek stukje sonische beleving.

Comment

• daviddewaard
                      • Mar 2008
                      • 627

Originally posted by R. den Ridder
                      Ik wil toch even een lans breken voor Dexter zijn verhaal, geluid is zeker beleving. soundsystems draaien nu eenmaal muziek die een bepaalde karakteristiek heeft. Jannes zal er net zo min goed op klinken als U2.

wij hadden een setje dubbele glijbanen geladen met gaussen, een 12" midhoorn er op, daarop een setje 2" met slantplates en als kers nog een 8" met bullet (vaak lieten we de 2" er tussenuit vanwege logistieke redenen) Alle house uit de jaren '90 deed het hem daar op. platen als we are different van members of mayday klonk griezelig goed, maar ook een in the air tonight van ome phil was om van te smullen. toch hebben we die set niet meer; lomp groot en de huidige muziek is clean en compressed, daar wist die set geen raad mee. de huidige set is net zo lomp, maar klinkt voor nu vele malen beter. maar een ouwe houseknaller komt er nooit zo lekker uit.

ergo; koester juist mensen die zulke unieke systemen willen verzorgen en behouden, want ze zorgen voor een uniek stukje sonische beleving.
                      ben het hier inderdaad wel mee eens muziek als earley house /dub/reggea klinkt gewoon beter op out hout. terwijl je caro emerald er eht niet over wil horen.

zelfde als met gitaar versterkers, voor metal neem je engl en voor pop/jazz muziek een fender twin.
                      andersom klinkt voor geen meter

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

+1 zolang er geen systemen compromisvrij zijn, en we weten allemaal dat een ideaal systeem gewoon niet bestaat.

het is echt niet stom om voor een grijpstuiver een oud hout set te kopen voor dubreggae of bepaalde housesoorten. Als je weet dat het compromis in die speakers gewoon een super lekker geluid oplevert.
                        lekker belangrijk!

Comment

• Ras Loud
                          • Oct 2012
                          • 1

Originally posted by erik404
                          goed, terug naar het plan. Ik heb wat geld, niet veel, maar ik hoop genoeg om te beginnen (2000 euro). Als ik kijk naar de soundsystems waar ik vaak bij sta (o.a. King Shiloh, Covenant, Xover Youth, Lion Youth) zie ik dat zij allemaal de superscooper (?) of een variant daarop hebben.
                          King Shiloh en Xover Youth gebruiken allebei geen Superscoopers. Covenant heb ik helaas nog niet live gezien.

Bedoel je Lion Youth uit Zwitserland of noemt zich in Nederland ook iemand zo?
                          Last edited by Ras Loud; 14-10-12, 05:27.

Comment

• erik404
                            • Aug 2012
                            • 16

Zo, terwijl de discussie los barste ben ik toch maar een sound gaan bouwen. Na veel ingelezen en geleerd te hebben toch gekozen voor de lekker ouderwetse eminence 18" kast geladen met fane colossus. Dat het efficienter kan met modernere kasten daar ben ik ondertussen achter, toch heb ik de laatste jaren veel gespeeld met een hoop type subkasten en geven de scoops toch een anders gedefinieerde sound bij de muziek die wij spelen. Dit is voornamelijk rauw getest, dus zonder eq en andere vormen van kleuring. Ik ben dus tevreden met de keuze en blij dat ik toch voor scoops ben gegaan (alhoewel mijn rug daar toch echt anders over denkt )

Comment

• Needmoresound
                              • Apr 2005
                              • 170

Lijkt zeer lekker te gaan! Hoe zit het met de midlaag kasten, die 4x 15"? Komen de mid kasten net niet laag genoeg? En kwa rendement komt het midlaag toch nooit in de buurt van het mid? Of heb je bij deze muziekstijl simpelweg minder/nauwelijks kick nodig?

Comment

• dexter
                                • Jul 2005
                                • 433

Maak je om de kick maar geen zorgen. Een set als deze klink in het gebied 60 tm 125 Hz heel erg lekker.

Comment

Working...