Multifunctionele Conventionele Topkasten/Full-range

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • de Heijde
    • Jan 2011
    • 47

Multifunctionele Conventionele Topkasten/Full-range

Beste mede forum leden,

Ik ben nu al weer een aantal weken aan het filosoferen, simuleren en ''Google Sketchuppen'' om een topkast/Full-range kast te ontwerpen, welke in principe conventioneel is maar ook eigenschappen heeft van een line array.
    Wat ik hier eigenlijk mee probeer te zeggen is een topkast welke zowel in een flinke kroeg (+/-) 200 man gebruikt kan worden als een buiten evenement, of tent feest waar dus hoge volumes nodig zijn.
    Ik heb volgens mij al heel wat afwegingen gemaakt, bijvoorbeeld:
    - 2-weg? of toch 3-weg? het leek mij aannemelijk er met 3-weg meet detail in het geluid behaald kan worden?
    - Wat voor hoogdriver? een normale CD op een standaard hoorn, of toch een line-source, zou heel handig zijn vanwege de brede horizontale spreiding en kleine verticale, zo is het geluid erg handig te richten, plus het feit dat de draagkracht erg goed is. Of toch een Ribbon driver? het is een dure fragile techniek, maar ik heb mij verdiept in filtering, en er zijn bepaalde protectie systemen te maken. Voordeel van een ribbon is dat het heeel natuurlijk en gedetailleerd klinkt.
    - verder het mid hoorn-laden of direct-radiating, dit evenals het laag.

Waar mijn idee op neer komt is een soort kruising tussen een L-acoustics Arcs, en bijvoorbeeld de EV Qrx 153/75.
    Mijn punten hierin zijn het Hi-Fi geluid van beide, de bruikbaarheid van beide, maar bijvoorbeeld kan de ARCS voor redelijk grote klussen gebruikt worden vanwege de koppelings mogelijkheden in het hoog.

Misschien is dit een leuke discussie om met de geinteresseerden tot een top/Full-range kast te komen die voor zowel de kleinere als grotere klussen goed bruikbaar is.
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Helaas, je bent te laat. MusicXtra had dit idee ongeveer een jaar geleden. Daaruit is Brooklyn Audio voortgekomen: http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...we-top-21.html

Volgens Brooklyn Audio zelf: "Als verhuurder wil je liefst een systeem dat schaalbaar is, dit systeem is te gebruiken voor evenementen van 50 tot 2000 man publiek, allemaal gebaseerd op dezelfde top, al of niet gevlogen, en aangevuld met kick en sub kasten."

Wat je zoekt bestaat dus al, en of je hier aan kan tippen als je zelf iets gaat ontwerpen is nog maar de vraag. Bovendien is zelfbouw steeds meer omdat je het bouwen leuk vindt dan omdat je er geld mee bespaard. Als je iets wilt creëren dat vergelijkbaar is met het bovenstaande systeem, dan ben je vaak meer geld en zowiezo meer tijd kwijt dan wanneer je Brooklyn Audio of een vergelijkbaar (A-) merk koopt.

Daan
    Last edited by djspeakertje; 21-08-12, 20:56.
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• de Heijde
      • Jan 2011
      • 47

Ziet er heel gaaf uit haha! vooral dat Oranje oogt heel gaaf! Zijn hier bouwtekeningen van en wat voor componenten steken er in?
      Had zelf ook al een simpel idee uitgewerkt, omdat ik het idee had dat de kast van Music Xtra meer voor de verkoop is.
      Vandaar dat ik hetvolgende zelf in het hoofd had.. een Bi-amp luidspreker met 15'' voor het laag 2x 6'' op het mid en een 1,4'' 3''VC cd driver van eighteensound op de XT1464 elliptical Wave guide van Eighteensound. Het ziet er opzich wel leuk uit, moet me alleen nog goed in de filtering verdiepen en bekijken of het uberhaupt wel zal gaan.
      Verder wil ik het zojuist door jou aangedragen kastje niet afweren hoor Djspeakertje maar het gaat me er ook nog om het zelf verzinnen en later bouwen als de simulaties eenmaal wat goeds uitwijzen.
      details zijn natuurlijk wel met een processor weg te vijlen en zal waarschijnlijk eerst toch een prototype bouwen als het eenmaal zo ver is.
      Dit is mijn ideetje:
      http://imageshack.us/photo/my-images/822/3wayv.jpg/
      Last edited by de Heijde; 22-08-12, 10:31.

Comment

• sjig
        • May 2012
        • 909

Misschien dit topic even doornemen?

Comment

• de Heijde
          • Jan 2011
          • 47

Je kunt toch op de link klikken? als het goed is krijg je hem dan gewoon te zien, of is dat niet zo?

mvg

Comment

• de Heijde
            • Jan 2011
            • 47

Dit is in principe de eerste uitwerking van het idee... natuurlijk moeten bijvoorbeeld de tuning van de poorten, X-over frequenties, drivers, precieze afmetingen etc. etc nog bepaald worden.
            ik weet niet of er mensen zijn die bepaalde op en of aanmerkingen hebben of hints? Die zijn natuurlijk van harte welkom!
            Het frequentie bereik zal van ongeveer 45Hz tot 20 kHz moeten gaan lopen op het -10 dB punt. natuurlijk kan dit wat fluctueren, afhankelijk van de mogelijkheden... Het zal in principe de een full-range kast zijn die goed stand alone kan werken maar, in het Sub (70 en lager) aangevuld kunnen worden wanneer gewenst..
            uiteraard blijft mijn twijfel over het hoog ook nog bestaan, Ribbon, CD met normale hoorn of Wave Guide. Ook is de maat speaker(S) van het mid nog niet vastgesteld. Heb nu voor tweemaal 6'' gekozen omdat de kast anders nog hoger werd... misschien is er ook nog wat te wijzigen aan de plaatsing van de drivers....
            Laat het me weten!
            Mocht er serieus iets goeds uit komen, de bouwtekeningen ga ik vrijgeven
            Last edited by de Heijde; 22-08-12, 10:59.

Comment

• kvdb013
              • Nov 2010
              • 337

Lijkt veel op 18sound 15 kit met twee 6" speakers ertussen geplaatst
              Discussiëren is kennis uitwisselen, ruziemaken is onwetendheid uitwisselen

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Weet je zeker dat je die 6" speakers gewoon bassreflex wilt monteren? Zonder hoorn? En zonder aparte kamer? De kans is groot dat die 15"er ze gaat beïnvloeden omdat ze in dezelfde kamer zitten.
                Als je van plan bent om de hele boel volledig actief aan te gaan sturen (dus aparte versterkers voor laag, mid en hoog), dan zou je kunnen overwegen om de hele top hoorgeladen te maken, met een 15"er onderin en daarboven een 10" en 1" coaxiaal (wat een boel hoogte bespaard).

Zoiets bijvoorbeeld, maar dan met de CD hoorn voor de 8"er (of dat met dit ontwerp mogelijk is weet ik niet): http://www.speakerstore.nl/constructions/show/14
                Deze is nog weer iets compacter, omdat de 15" speaker niet verticaal in de kast hangt: http://www.speakerstore.nl/constructions/show/15

Deze heeft alleen het mid en hoog hoorngeladen: http://www.speakerstore.nl/constructions/show/25

Een sub erbij doet overigens wonderen. Bij een dergelijke top heb je al snel 2 á 3 enkel 18" subs (bassreflex) per kant nodig om de boel in balans te trekken.

Daan
                Last edited by djspeakertje; 22-08-12, 15:43.

Comment

• de Heijde
                  • Jan 2011
                  • 47

nee nee wil de 6''ers in een gesloten behuizing monteren, de 15'' luidspreker zal in een aparte bass reflex kamer komen te zitten. Rede dat ik de binnenschotten en bracing nog niet op de afbeelding heb staan is omdat de liter inhoud etc nog niet bekend is. Ik wil het niet volledig actief aansturen... het mid en hoog komen in principe op een aparte amp, en het laag komt op een aparte amp.
                  Die Limmer P2 komt al heel dicht in de buurt van wat het eigenlijk moet worden... mijn enige probleem daarin is die hoorn op het mid, ben zelf absoluut geen ster in horn-resp... verder is het design wel wat ik ongeveer wil... dat is ook de rede dat ik heb gekozen voor dubbel 6'' in gesloten behuizing, of misschien wel in een aparte bass-reflex kamer, dat moet ik even bekijken wat het met de belastbaarheid en rendement doet van de speakers..

kwa bassen ben ik niet zo huiverig, heb zelf momenteel nog 2 cubo SUB 18's tot mijn beschikking welke zijn geladen met een Eighteensound LW1400 en worden gevoed door een Novacoustic X6000, dus die blaffen nog wel een eindje mee. Hopelijk zal de top full-range genoeg worden zodat de Sub kan zorgen voor bass ondersteuning, en niet het gehele bass en sub gedeelte voor zijn rekening hoeft te nemen.

wat denk je er van?
                  of zeg je toch het mid hoorn laden?

Marthijn

Comment

• djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

Ik zou iemand met een setje Limmer P2 of P3 opzoeken en kijken of het is wat je ervan verwacht, eventueel samen met je eigen Cubo's. Is dat zo, dan bouw een stel Limmers. Is dat niet zo, dan knutsel je door.
                    Tip: Rademakers (forumlid hier) heeft gigantisch veel kennis en ervaring met Hornresp en WinISD. Als ik me niet vergis heeft hij ook de Cubo's ontworpen. Hij kan je ongetwijfeld verder helpen (ik nauwelijks ervaring met diy en al helemaal niet met ontwerpen)

Daan

Comment

• de Heijde
                      • Jan 2011
                      • 47

De Limmer zou inderdaad een goede optie zijn! alleen is hier meer van bekend dan wat er op de site van speakerstore staat? want over de hoorns is weinig bekend geloof ik he? Rademakers is inderdaad een meester met die simulatie programma's hij heeft mij destijds ook wat hints gegeven over de bouw van mn subs.
                      wat ik me nog wel afvraag... waarom wordt het mid ook vaak hoorngeladen? Als je het dubbel aantal drivers er in stopt, dus inplaats van een 6''er stop je er twee in de gewoon front geladen 6'' driver is... misschien iets minder rendement zou ik me nog voor kunnen stellen, maar dat valt met een goede filter en processor wel weg te vijlen denk ik zo?

mvg

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Bij een hoorngeladen 6" loopt het verschil al snel op tot zo'n 12 dB. Eén hoorngeladen 6" met 100 W houdt dus al snel 4 x 6" bij met in totaal 400 W erop.

Wel neemt de Directivty Index (DI) voor de hoorngeladen 6" toe, met zo zijn voor-en nadelen.

Mvg Johan

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Frontgeladen 6" mid draagt niet ver, daarbij zou ik er ook niet twee naast elkaar plaatsen in verband met kamfilters.
                          Het probleem wat je dan krijgt is dat je 15" nog redelijk ver komt, je 6" niet en het hoog weer wel, je krijgt dus op verschillende afstanden steeds een ander geluidsbeeld waarbij er in het far-field een 'gat' in je response gaat vallen door het gebrek aan mid.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...