jbl drivers 16ohm of 8ohm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimmy
    • Dec 2009
    • 38

jbl drivers 16ohm of 8ohm

hoi iedereen

ik heb 2 jbl 2470 mid drivers die volgens hun label 16 ohm zouden zijn
    als ik deze doormeet krijg ik op het meettoestel een waarde van 8,2 ohm
    is dit normaal of zouden de diafragmas ooit vervangen zijn door 8 ohm versies?

alvast bedankt voor jullie reacties
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Wat jij meet is de ohmse weerstand van de spoel, dat is heel wat anders dan de impedantie.
    Aangezien de ohmse weerstand al hoger is dan 8 Ohm kun je er wel vanuit gaan dat de impedantie inderdaad 16 Ohm is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jimmy
      • Dec 2009
      • 38

dank u voor de snelle reactie
      ik heb ze nog eens gemeten en nu geven ze maar 7.6 aan
      hoe kan ik zeker zijn dat ze 16 ohm zijn?
      ik heb geen zin om ze stuk te spelen door een verkeerde filter

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by jimmy
        dank u voor de snelle reactie
        ik heb ze nog eens gemeten en nu geven ze maar 7.6 aan
        hoe kan ik zeker zijn dat ze 16 ohm zijn?
        ik heb geen zin om ze stuk te spelen door een verkeerde filter
        Duw je meetpennen van je multimeter eens tegen elkaar aan, grote kans dat je dan al 1 of meer ohm hebt. Dus kom je in de werkelijkheid onder de 7 ohm dc weerstand, en dat betekent dat het 8 ohm versies zijn.

Waarschijnlijk ooit een nieuw membraan ingestopt.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by DJ Antoon
          Duw je meetpennen van je multimeter eens tegen elkaar aan, grote kans dat je dan al 1 of meer ohm hebt. Dus kom je in de werkelijkheid onder de 7 ohm dc weerstand, en dat betekent dat het 8 ohm versies zijn.

Waarschijnlijk ooit een nieuw membraan ingestopt.
          klopt, de dc component is al bijna de weerstand. een 16 ohm versie leest vanaf 15 ohm af.
          Ooit werd de voormalige (AEG-) importeur gek toen hij een stel 1450's met 12 ohm kreeg... U raadt het al : OEM special's

Comment

• jimmy
            • Dec 2009
            • 38

zou ik het kunnen testen met een actieve cross-over en dan de passieve mee aansturen?
            als het een 8ohm is gaan de frequenties toch verschillen als ik die op een 16 ohm filter aansluit waarvan ik het cross punt ken of ben ik mis?

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

je halt dc en ac impedantie door elkaar, denk ik..

De dc is de ohmse weerstand van de spoel, ofwel de lengte en dikte van de koperdraad.
              De ac is inderdaad frequentie-afhankelijk. Of je die op bovenstaande methode zou kunnen meten??? Waarom? En heb je een referentie-driver om tegen te vergelijken?

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by jimmy
                zou ik het kunnen testen met een actieve cross-over en dan de passieve mee aansturen?
                als het een 8ohm is gaan de frequenties toch verschillen als ik die op een 16 ohm filter aansluit waarvan ik het cross punt ken of ben ik mis?
                Wat dan makkelijker is dat je een sinus van bijv. 1kHz maakt, beter niet te laag, wat hoger mag ook. (Test cd, functiegenerator, programmatje op pc.)
                Als je dan ook nog eens een weerstand hebt van 8 ohm, dan zet je deze in serie met de driver, beetje signaal erop. (Hoeft niet knoeper hard, denk eraan zonder hoorn is de belastbaarheid een stuk lager) en dan meet je met de multimeter over de weerstand, en vervolgens over de driver, als deze spanningen nu gelijk zijn. (absolute waarde is niet belangrijk) dan heb je een 8 ohm driver. Is de spanning over de driver ongeveer 2x zo groot als over de weerstand dan heb je een 16 ohm.

Er gaan wel wat verhalen rond van mensen die beweren gelijke drivers te hebben (wat betreft impedantie) met verschillende DC waardes, mijn inziens niet mogelijk, als ze beide 100% zijn.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by MacGyverSounds
                  En heb je een referentie-driver om tegen te vergelijken?
                  Als hij die heeft kan hij gewoon de ohmse weerstand van beide drivers vergelijken.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jimmy
                    • Dec 2009
                    • 38

Originally posted by MusicXtra
                    Als hij die heeft kan hij gewoon de ohmse weerstand van beide drivers vergelijken.
                    iemand met dezelfde drivers met 16ohm membraam heeft deze gemeten en ze hebben dezelfde waarde als de mijne
                    probleem opgelost

bedankt iedereen

Comment

Working...