Voorstel speakerontwerp - in progress

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • emiel-r
    • Mar 2006
    • 169

Voorstel speakerontwerp - in progress

Hey mensen! Ik wil graag met jullie kijken of eea mogelijk is. Ik heb een idee voor een set. Dit was een vraag aan mij van een dj-collectief. Voor mij is het vooral voor de lol Het gaat om een set met de volgende eigenschappen.

-Wordt uitsluitend gebruikt voor house/techno/dance etc (dus vooral gelikte studioproducties, niet zozeer live)
    -Makkelijk transporteerbaar
    -Efficient & hard & laag tot 50 ~ 60 hz & geen rotzooi
    -Niet overdreven duur

Ik wil hiervoor:
    -een monster van een 15 inch gebruiken (800 Watt RMS ofzo)
    -een 10 of 12 inch (ca 500 Watt RMS)
    -en een leuke 100 Watt compressiedriver
    -exacte types: het ligt er allemaal een beetje aan wat in de aanbieding is, evt 2ehands, maar geen goedkope rommel iig.

versterking & processing:
    -Ik dacht dan aan een Behringer Inuke DSP 6000. Superveel power en processingmogelijkheden. Of 2 x DSP3000 in brug; dan kan er ook nog eens eentje uitvallen zonder grote gevolgen. Behringer of duurder: redundancy is altijd een goed idee! Ik ken deze dingen verder niet, maar het lijkt mij zo dat in combinatie met goeie drivers, ik hier een heel eind mee ga komen.

Lager dan 50 a 60 Hz hoeft het niet echt te gaan. Wel is het belangrijk dat het voor de rest wel een "groot" geluid gaat weergeven. Vandaar de 10~12 inch als mid. Verder gewoon een bassreflexkast.

Ik vraag me bij dit idee een paar dingen af:

-Is zoiets compact en licht genoeg te maken dat het veilig op een statief kan? Ik denk dan aan 115 liter voor sub (gebaseerd op de BR115 kast) + een afgesloten gedeelte van ca 20~30 liter voor het middengedeelte. De vorm is bijvoorbeeld een hoge trapezevorm met bracing. De afgesloten kast voor het middengedeelte zou bijvoorbeeld aan 1 kant kunnen, waarbij de andere kant hiervan meteen zou kunnen dienen als basreflexpoort.

Om de kast kleiner en lichter te maken:
    -Veel wol aan de binnenkant om de virtuele inhoud te vergroten, maar wanneer zou het teveel worden?
    -Is dunner dan 18 mm multiplex een optie? Evt met extra veel bracing en gezien het feit dat hij niet echt sublaag hoeft weer te geven.

-Voor de passieve scheidingsfilters wil ik gaan experimenteren wat het beste klinkt en wat het beste rendement oplevert. Uiteraard is het eindresultaat een compleet systeem en dus kan ik combineren met de processing in de versterker. Vraag is: Is er een bezwaar, om bepaalde frequentiegebieden over 2 drivers te laten lopen? Dat kan meer rendement opleveren (bij 8 ohm componenten tenminste) en zo kan ik het versterkervermogen efficienter indelen. Ook heb ik dan meer vrijheid in passieve filtercomponenten kiezen en kan dit ook goedkoper. Een ander achterliggend idee is dat ik de componenten misschien vrij hoog wil affilteren ivm veiligheid. Dan zou ik misschien gaan voor enkel 2 condensators voor hoge HPFs met 6dB/octaaf steilheid (600 & 8000 hz, ik roep maar een voorbeeld nu)
    Last edited by emiel-r; 15-08-12, 05:40.
  • Dj Gino V
    • Feb 2009
    • 237

hey,

is de DHZ (zelfbouw sub naar wensen van forummers) niets voor jou en momenteel is er een discussie gaande om er een top bij te ontwikkelen
    dit is een compact setje met goede kwaliteiten de alleen moet de top nog komen maar spring maar mee op de trein

mvg Gino

Comment

• emiel-r
      • Mar 2006
      • 169

Ha, die thread heb ik idd helemaal gelezen. Erg interessant en ideeen daarvan zitten toch ook hierin verwerkt.
      Toch is dit een ander idee:
      1) Deze set zou redelijk goedkoop moeten uitvallen, want:
      2) Hij hoeft enkel geproduceerde tracks te spelen, wat minder veeleisend is dan live muziek. Dit biedt ook mogelijkheden tot onconventionele hufterproof filtering. (alle HPF's hoger dan normaal iig)
      3) Zowiezo wordt dit een fullrange kast en geen gescheiden top/sub ivm transport.

Het feit dat deze speaker klein wordt met processing icm hoog vermogen komt overeen en daarmee ook het belang van een stijve kast.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ik zie een paar enorme tegenstrijdigheden in het verhaal.....
        Een kast met een 15"/12" en een 2" meet veel vermogen en dan nog zo licht dat hij makkelijk op een statief te krijgen is.....
        Niet lager dan 50-60 Hz, ook dance bevat best nog veel informatie onder deze frequentie, daarbij mis je doordat het sub ook op statief komt de koppeling met de grond wat al snel 3 dB scheelt.
        Een aparte sub/top combinatie levert een hoop voordelen op; je hebt met de sub gelijk een stabiele basis voor de top, twee losse kasten zijn meestal makkelijker in een auto te krijgen dan één grote (het totale volume blijft praktisch gelijk) en je hebt voor het sub een goede koppeling met de grond wat je dus zo'n 3 dB gratis extra druk oplevert.
        Door demping materiaal kun je de virtuele inhoud misschien een paar procent vergroten maar daar houdt het dan ook echt mee op, verder verlaag je het rendement alleen maar met demping.
        Filters voor zulke vermogens kosten veel geld, 6dB filters verlagen de belastbaarheid van je drivers aanzienlijk en je zult moeten zorgen dat het fase-gedrag van de drivers al snel over 2 octaven behoorlijk goed overeen moet komen om geen last te krijgen van rare deuken in je response door uitdovingen. (die 8000 Hz in je voorbeeld is rijkelijk te hoog voor een 10 of 12" driver)
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by MusicXtra
          Ik zie een paar enorme tegenstrijdigheden in het verhaal.....
          Een kast met een 15"/12" en een 2" meet veel vermogen en dan nog zo licht dat hij makkelijk op een statief te krijgen is.....
          Niet lager dan 50-60 Hz, ook dance bevat best nog veel informatie onder deze frequentie, daarbij mis je doordat het sub ook op statief komt de koppeling met de grond wat al snel 3 dB scheelt.
          Een aparte sub/top combinatie levert een hoop voordelen op; je hebt met de sub gelijk een stabiele basis voor de top, twee losse kasten zijn meestal makkelijker in een auto te krijgen dan één grote (het totale volume blijft praktisch gelijk) en je hebt voor het sub een goede koppeling met de grond wat je dus zo'n 3 dB gratis extra druk oplevert.
          Door demping materiaal kun je de virtuele inhoud misschien een paar procent vergroten maar daar houdt het dan ook echt mee op, verder verlaag je het rendement alleen maar met demping.
          Filters voor zulke vermogens kosten veel geld, 6dB filters verlagen de belastbaarheid van je drivers aanzienlijk en je zult moeten zorgen dat het fase-gedrag van de drivers al snel over 2 octaven behoorlijk goed overeen moet komen om geen last te krijgen van rare deuken in je response door uitdovingen. (die 8000 Hz in je voorbeeld is rijkelijk te hoog voor een 10 of 12" driver)
          Je hebt het er maar druk mee met al die bedenksels op het forum
          Ben ook zeer geinteresseerd in jouw top voor de dhz...

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...