Beste lezer, * Ik zit met het volgende dilemma. * Ben momenteel al 3 maanden druk bezig met het ontwerpen van een drie weg topkasten bezig. De topkast is volledig hoorngeladen met 2x15" PHL audio5050 lowmid (100 tot 300hz), 1x8 of 6 midhoog(300 tot 2000hz) en 1" B&C DE250 hoog (2000 tot 20000). * Het dilemma luid als volgd, *de midhoog hoog horn loopt niet goed in het hoog door en begint bij 1200 hz al af te lopen. Dit punt moet tot 2000hz lopen en dan boven af vallen. Dit is echter wel mogenlijk door een extreme compressie factor aan te nemen tussen sd en throat. Echter gaat de speaker dat niet op prijs stellen. Ik beb al stad en land afgezocht naar driver om een compressie verhouding van 1:4 aan te houden. Dus ik weet niet welke driver(s) dit wel kunnen om hoog door te lopen tot 2000hz zonder een extreme compressie factor aan te nemen. * Of ben ik dan genoodzaakt om een faseplug te gebruiken?
dilema met her berekenen midhoog hoorn
Collapse
X
-
Labels: None
-
Ik werk nagenoeg aan dezelfde combinatie, hetzij met enkel 15" en/of 12" i.p.v. een dubbel 15".
Naast de compressiefactor heeft de grote van de voorkamer een grote invloed en de gebruikte luidspreker. Er zijn luidsprekers die je met geen mogelijkheid zo hoog krijgt meestal o.a. te herkennen aan een Le van 1 รก 2 mH. Een compressiefactor van 1:4 voor 300 - 2000 Hz klinkt in mijn oren trouwens niet extreem.
Een phase plug heeft een scala aan functies waardoor ik persoonlijk verwacht dat er wel wat tijd in kan gaan zitten om die te optimaliseren. Ik probeer die uit mijn eigen ontwerp te weren om de complexiteit van het ontwerp laag te houden.
Mvg Johan -
Wat zal ongeveer de maximale compressie factor mogen zij. Van een 8" bc mid driver die ook in de xtro gebruikt wordt?.
Ik geef jou gelijk ontrend dat het ontwerp niet de complex wordt nasr sons ontkom je er niet aan.
Als ik faseplug moet gaan gebruiken kont er eenhoop tijd om de hoek kijkr .Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!Comment
-
Deze luidspreker ziet er op het eerste gezicht niet uit alsof die crossover frequentie een probleem zou moeten zijn.
Maak je gebruik van de directivity-tool?
Mvg JohanComment
Comment