Monitor 15" zelfbouwen of niet?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1066

Monitor 15" zelfbouwen of niet?

Hallo,

Na laatst mijn monitors ( beyma xt 15 coax ) eens open geschroeft te hebben en wat membrampjes te hebben vervangen was ik al verbaasd hoe lang ze het nog vol hielden. Nou afgelopen weekend is dr 1 aan stront gegaan. Ik heb ze nog eens goed bekeken en getest en het blijkt eigenlijk dat ze gewoon hun beste tijd hebben gehad. Schuim van de speakers is uitgedroogt enz. enz. Verder zijn de kasten nog gemaakt van 18 mm mdf en zien ze er niet meer uit.

Ik zit er dus erg over na te denken om 4 nieuwe monitors te gaan bouwen met dus nieuwe speakers erin. Nu ben ik een beetje aan het rond snuffelen op het internet en op de site van speakerstore voor bouw tekeningen. Ik kom eigenlijk weer snel uit bij de coaxen van beyma inc hun ontwerp ( sm 15 ) In deze kast kunnen 2 verschillende modelen speakers; de 15KX en de 15XA38nd Verder word er op de site van beyma voor de 15xa38nd een fd2xa filter aangeraden. Voor de 15KX is me nog niks bekend.

Ik heb ook eens even mijn telraam aangezet en ben is gaan rekenen wat het me allemaal gaat kosten per kast. Ik denk dat me materiaal per kast op een 120 euro neerkomt exc. de speaker en het filter. ( ik kan wat materiaal over zetten van de oude kast )

Als ik voor een 15xa + nieuw filter en kast kies kom ik op 600 p.s. uit. Vul ik de kast met de goedkopere 15KX dan kost het me nog 550 p.s als ik dat bedrag x 4 doe dan kom ik uit op een prijs waar ik momenteel nog geen budget voor heb

Nu vroeg ik me af of ik de oude filters uit de kast niet gewoon kan her gebruiken? Het zijn oude beyma F-250 Filters. Deze kan ik dan combineren met een 15KX. Als ik dat in een nieuwe kast stop ben ik voor een 480 euro p.s. klaar. Ook zit ik er dan aan te denken om eerst 4 nieuwe kasten te bouwen. Waarvan ik er dan 2 vul met een 15KX en 2 nog met een oude 15XT de ik later kan vervangen. Al met al ben ik dan voor nu, een 1200 euro kwijt, ipv meteen een 2000 euro of meer.

Zou dit een goede opzet zijn? Of is het totaal zonde van me centen als ik het op deze manier aanpak? Ik gebruik de monitors een 8-10 x per jaar voor optredens ( rock, punk, metal stijlen) en verder elke week in de oefen ruimte van mij eigen bandje. De monitors worden aangestuurd met een carver 1200 amp en dbx 1231 eq.

Natuurlijk kan ik ook kiezen voor een 2e hands set. Maar dan draai ik nog met spullen die gebruikt zijn (budget 1000 - 1500 euro voor 4 stuks ) Ook moeten de monitors wel tegen een stootje kunnen!

Ik hoop op wat reacties! Natuurlijk zijn andere ideeen ook welkom!

Mvg Jens
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Waarom niet gewoon alleen de kasten opnieuw bouwen en de drivers reconen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1066

Reconen zou nog kunnen. Maar is dat nog wel te krijgen? of waar kun je dat laten doen? Zelf begin ik daar niet graag aan.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Total speaker repair kan je hier vast wel mee helpen. Klik
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• basspeaker
          • Nov 2006
          • 39

Ik raad je ook aan de bestaande kasten exact na te bouwe maar dan wel van multiplex 18mm ivm vocht e.d.
          Ff een nieuwe monitors maken is niet zomaar gedaan. Het speakertje klinkt altijd anders in een andere behuizing.

Het filter betreft.
          Als van beide speakers de xover point en de weerstand het zelfde is moet het gewoon kunnen.
          Alleen zal je je gaining van je hf driver even onder de loep nemen ivm rendement verschillen tussen de speakers en drivers in.
          Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1066

Ik heb besloten ze idd te laten reconen! De prijs per speaker komt uit op een 125,- Ga zelf nieuwe kastjes maken! 15 mm berken plex en het model aan de hand van de beyma tekeningen de ze op hun site hebben staan voor de coax speakers. ga deze wel aanpassen zodat ik ze ook op statief kan plaatsen. ik ben niet bang dat ze erg slecht gaan klinken omdat ze de kasten voor ongeveer alle coaxen voorschrijven.

De bestaande kasten nabouwen is geen optie aangezien het nu lompe 18 mm mdf kasten zijn met een model waarbij de hoek het net niet is.

Ik ga 4 stuks iig zagen & fresen , maar per 2 in elkaar zetten en laten reconen ivm de kosten. Natuurlijk bestel ik me fronten wel in een keer! Project gaat in september/oktober van start. laat het resultaat wel zien!

Groet Jens

Comment

Working...