Bizarre frontfills bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 377

Bizarre frontfills bouwen

Al een tijdje spookt een bizar ontwerp door mijn hoofd. Een combinatie die ik nog nooit eerder ben tegengekomen, maar voor ons (coverband) twee problemen op het podium in één klap oplost; Een wedge-behuizing met in de schuine zijde een autocue-scherm en aan de voorzijde speakertjes t.b.v. de spraakverstaanbaarheid voor de eerste rijen. Létterlijk een floormonitor dus ;-)

Zoals het een goede top100-band betaamt, trachten wij ons repertoire zo up-to-date mogelijk te houden. Instrumentaal is dat doorgaans wel te behappen, maar de teksten moeten altijd even drie á vier optredens 'landen'. Hiervoor gebruiken wij momenteel een combinatie van laptops, A4'tjes en gaffa. Nu hebben we in het verleden wel een oude 15" floor gesloopt en daar een 17" TFT in geschroefd. Dit werkte prima, maar deze was te groot/onhandig.

Het idee dat ik nu heb, is iets als dit (excuse my sketchup-talent, ik snap daar nog steeds niet veel van):

Het speakergedeelte is uiteraard niet bedoeld als topkwaliteit aanvulling op de main-PA. Het hoeft dan ook geen superklinkende topkast te worden, het gaat enkel om een kleine toevoeging waarmee op de grotere podia de eerste rijen het theoretisch wat beter kunnen verstaan.

Nu weet ik wel het één en ander van techniek, maar ik vraag me toch af of dit een realistisch plan is. En zo ja: Waar moet ik rekening mee houden op het gebied van:

- Speakertjes (zouden een paar fatsoenlijke car-hifi breedband exemplaren bijvoorbeeld al iets kunnen toevoegen?)
    - Versterkervermogen
    - Kastontwerp, hoewel ik me kan voorstellen dat dit voor dit specifieke doeleinde niet zo bijster essentieel is
    - Frequentiegebied

Processing is overigens in overvloed aanwezig, dus er kan naar hartelust ge-EQ'd en gedelayd worden.

By the way: Ik ben van plan om er minimaal twee, maar wellicht zelfs drie te bouwen.
  • AH
    • Apr 2004
    • 248

Interessant Idee, Ik zou er een paar 8 of 6" Coax speakers in zetten.
    Kijk eens naar BMS Coax speakers.
    Kast inhoud zou ik wel rekening mee houden, kleine moeite om het in een keer goed te doen.
    Anne Homan

Comment

• Robert H
      • Jan 2006
      • 377

Originally posted by AH
      Interessant Idee, Ik zou er een paar 8 of 6" Coax speakers in zetten.
      Kijk eens naar BMS Coax speakers.
      Kast inhoud zou ik wel rekening mee houden, kleine moeite om het in een keer goed te doen.
      Daar heb je natuurlijk een waar woord, thx!

Toevallig enig idee vanaf waar dit soort kastjes doorgaans mee lopen? Begint dat al ergens rond de 250 á 300 Hz, of mag dat gerust hoger?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

Ze beginnen daar waar je frontstack ophoudt...
        dus als je een hoorn-mid hebt misschien al wel lager, een frontloaded mid rent door tot misschien wel 700 hz als omni, voordattie hoorn wordt. Dus ff luisteren naast je PA, ipv ervoor..

goed plan overigens, ik ben el voor Think Different-oplossingen.

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Vet idee! Voor je beeldverbinding zou ik eens kijken naar VGA over CAT5 convertors van bijvoorbeeld König. Niet echt duur maar heel praktisch voor je doel. In elke kast een CAT5 naar VGA convertor en een VGA naar CAT5 convertor (met doorlus naar je monitor). op alle zijkanten een powercon, ethercon, en speakon connector en je kan ze mooi allemaal op elkaar doorlussen! Een goedkopere oplossing is in de middelste een VGA naar CAT5 convertor bouwen met 2 uitgangen en links en rechts alleen een ontvanger, maar dan maakt de volgorde van neerleggen uit! Verder zou ik direct voor goede speakertjes gaan. Je wil juist wat definitie brengen in het rommelige geluid wat er off-axis van je PA af komt. Rommelig klinkende speakertjes voegen dan weinig toe. Ergens vanaf 100-150Hz mee laten lopen is prima. Hangt er ook vanaf hoe je PA staat gericht, locatie, enz. enz. Als je het ontwerp zo maakt dat ze vanaf 100Hz kunnen meelopen kun je in de processing altijd nog kiezen om hoger te gaan zitten. Andersom kan dat niet.

Comment

• Podium Verhuur
            • Mar 2012
            • 480

Het is niet heel bijzonder hoor. Tenminste het idee van een videoscherm in een monitor dan. Het is natuurlijk het mooist als je ze zo maakt dat ze bijna identiek zijn aan je monitoren. Zodat het verschil haast niet zichtbaar is.

Comment

• Robert H
              • Jan 2006
              • 377

Originally posted by BJD
              Vet idee! Voor je beeldverbinding zou ik eens kijken naar VGA over CAT5 convertors van bijvoorbeeld König. Niet echt duur maar heel praktisch voor je doel. In elke kast een CAT5 naar VGA convertor en een VGA naar CAT5 convertor (met doorlus naar je monitor). op alle zijkanten een powercon, ethercon, en speakon connector en je kan ze mooi allemaal op elkaar doorlussen!
              Goed idee, ik zat mijn hoofd al te breken over die ellendige VGA-connectors. Als er íets niet rock & roll is...

Wel prijzig spul, als ik zo effe Google...

Edit: En als ik effe doorgoogle valt dat ook wel weer mee, excuus...

Edit2: De ideeën ontstaan hier ter plekke. Ik zie dat die König CAT5-setjes ook nog een keer de muis kunnen verlengen. Op die manier kan ik de up/down-footswitch (omgebouwde muis) zelfs aan één van de wedges hangen in plaats van aan de laptop.

Originally posted by Podium Verhuur
              Het is natuurlijk het mooist als je ze zo maakt dat ze bijna identiek zijn aan je monitoren. Zodat het verschil haast niet zichtbaar is.
              Dat worden dan wel érg kleine kastjes. We spelen met inear ;-)
              Last edited by Robert H; 30-04-12, 11:01.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

1) mag ik even een kleine waarschuwing geven.
                Speakers geven trillingen aan een kast. (logisch)

Zeker niet elke monitor zal dit fijn vinden.

Barco maakt display's die het kunnen hebben. Een goedkope computermonitor zou ik minimaal op een goede trillingsisolatie monteren die tijdens transport gefixeert kan worden.

2) Wat is er trouwens mis met papier? Als het over 4 of 5 nummers gaat, gewoon plastificeren.

3)De trend is Ipad..... met apps zoals:
                OnSong replaces the mess of paper and binders with interactive chord charts and sheet music on your iPad, iPhone or Mac.

met accesoires als een pedaal om bladzijdes omslaan en houders voor aan de microfoonstandaard.

Last edited by showband; 30-04-12, 11:50.
                lekker belangrijk!

Comment

• Robert H
                  • Jan 2006
                  • 377

Originally posted by showband
                  1) mag ik even een kleine waarschuwing geven.
                  Speakers geven trillingen aan een kast. (logisch)
                  Thx, heb ik uiteraard aan gedacht, maar dat zal in deze toepassing toch wel mee gaan vallen? De speakers hoeven alleen maar een beetje te knetteren en te sissen, ik denk dus niet dat er uiteindelijk extreem veel gaat vibreren in die kast.

Originally posted by showband
                  2) Wat is er trouwens mis met papier? Als het over 4 of 5 nummers gaat, gewoon plastificeren.
                  Lessenaars bij een top100-band hebben voor mij dezelfde taboe-status als blauwe spijkerbroeken en bandlogo's-op-zwarte-zeiltjes-met-glimmende-ringen-eromheen. In diezelfde trant vind ik een iPad aan een microfoonstander eigenlijk ook geen gezicht, althans in onze scene. In het bruiloften-/partijencircuit (met een repertoire van soms honderden nummers) of bij invalwerk en artiestenbegeleiding kan het natuurlijk niet anders, maar bij een strakke 3x50 minuten-show zijn dat soort attributen op het podium mijns inziens een no-go. En van A4'tjes op de grond weet ik proefondervindelijk dat je per nummer zeker twee velletjes nodig bent, wil je het nog kunnen lezen.

Nu sta ik gelukkig aan de zijkant en plak ik nog weleens een tekst op de PA of aan een lichtstatief, maar dat lijkt showtechnisch ook een beetje kneuterig. Tot nu toe hebben de houtjetouwtje oplossingen met een LCD-monitortje hun waarde wel bewezen, nu nog even de puntjes op de i.

Uiteraard toch bedankt voor het meedenken :-)

Comment

• Podium Verhuur
                    • Mar 2012
                    • 480

Originally posted by Robert H

Dat worden dan wel érg kleine kastjes. We spelen met inear ;-)
                    Ik zie iets voor me met lensen voor in je ogen. lol

Comment

• NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

Hoi Robert,

Eigenlijk best een briljant idee, mooie 2 in 1 oplossing.

Naast de tip over de connectoren (Ethercon, Powercon en Speakon)
                      zijn hier ook zelfs multikabels voor. Ook makkelijk als je maar
                      1 kabel hoeft te trekken

Wil je nog luxer? Volgens mij heeft LK een multiconnector
                      waar iig 230V en signaal inzit. Of ethernet daar ook in kan
                      weet ik niet. LK is iig zeker wel stageproof.
                      klik

Wellicht ten overvloede nog vermeld:
                      blauwe powercon is 230 V IN
                      grijze powercon is 230 V UIT

grtz

Nes
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Thx, heb ik uiteraard aan gedacht, maar dat zal in deze toepassing toch wel mee gaan vallen? De speakers hoeven alleen maar een beetje te knetteren en te sissen, ik denk dus niet dat er uiteindelijk extreem veel gaat vibreren in die kast.
                        dat zou best tegen kunnen vallen met 8 inchers. En het is een kleine moeite om de lcd's even schockproof op te hangen.

Lessenaars bij een top100-band hebben voor mij dezelfde taboe-status als blauwe spijkerbroeken en bandlogo's-op-zwarte-zeiltjes-met-glimmende-ringen-eromheen. In diezelfde trant vind ik een iPad aan een microfoonstander eigenlijk ook geen gezicht, althans in onze scene. In het bruiloften-/partijencircuit (met een repertoire van soms honderden nummers) of bij invalwerk en artiestenbegeleiding kan het natuurlijk niet anders, maar bij een strakke 3x50 minuten-show zijn dat soort attributen op het podium mijns inziens een no-go. En van A4'tjes op de grond weet ik proefondervindelijk dat je per nummer zeker twee velletjes nodig bent, wil je het nog kunnen lezen.

Nu sta ik gelukkig aan de zijkant en plak ik nog weleens een tekst op de PA of aan een lichtstatief, maar dat lijkt showtechnisch ook een beetje kneuterig. Tot nu toe hebben de houtjetouwtje oplossingen met een LCD-monitortje hun waarde wel bewezen, nu nog even de puntjes op de i.

Uiteraard toch bedankt voor het meedenken :-)
                        mee eens, maar hoe je het wend of keert. Je gaat nu toch mid-center spiekbrieven maken. Het schijnsel van een aantal 17" TFT's op een donker toneel is allesbehalve, eh, discreet. En een tablet kun je ook laag+wit op zwart neerzetten. Typface wat groter en je bent er. Maar goed, er zijn meerdere mega-acts (sting!) die al jaren met autocue werken. Dus werken doet het zeker. Ik gebruik eigenlijk een geplastificeerd A4tje met grote letter voor de geheugensteun. Die ligt gewoon op de grond in de effectenbak. Dat is bedrijfszeker, niet sjouwen en kost niets.
                        lekker belangrijk!

Comment

• freek
                          • Aug 2008
                          • 238

Misschien nog een kleine tip qua schermen. Ik zou kiezen voor IPS techniek in je lcd schermen. Is wel iets duurder dan de LCD-TN schermen maar het grote voordeel is dat een IPS scherm een veel grotere inkijkhoek heeft. (bijna 180 graden). Mocht je dan een keer heen en weer lopen dan kun je het blijven lezen. En ik zou er ook een stukje perspex overheen bouwen, maar dat had je zelf denk ik ook wel bedacht.

succes ermee.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Alleen wel ff uitkijken dat er niet een muzikant zijn maatje 43 op het schermpje neerzet voor een stoere pose.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...