serie parallelschakelingen van luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

serie parallelschakelingen van luidsprekers

Stel ik heb 12 luidspreker(tjes) voor in een column -zoals vele speakerfabrikanten die tegenwoordig voeren in hun pakket-
    Ik kan dan bijvoorbeeld de volgende serie / par. schakelingen bedenken:

1e:
    A= 3x in serie = 24 ohm
    4x (A) parallel = 6 ohm systeemimpedantie

2e:
    B= 4x parallel = 2 ohm
    3x (B) in serie = 6 ohm systeemimpedantie

Bij configuratie 1 heeft ieder speakertje 16 ohm in serie met zichzelf. Dempingsfactor dus knudde?!
    Bij configuratie 2 heeft ider speakertje maar 4 ohm in serie. Lijkt dus veel beter.

Toch heb ik de indruk dat je conf. 2 weinig tegenkomt.
    Wat zijn jullie menigen hierover? (Ik denk er over om 4 van die dingen te bouwen)

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Je maakt een grote denkfout, het maakt niet uit hoe je ze schakelt.
    Je vergeet dat de speakers die in serie staan ook nog een EMK produceren en daarmee dus in feite zorgen dat de dempingsfactor niet anders wordt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

We zijn weer twee maanden verder en waarschijnlijk is het vraagstuk al weer de deur uit. Oplossing A verdient de voorkeur. Bij oplossing B kan het misgaan. Als er een luidpreker onderbroken raakt, zullen drie overgebleven luidsprekers de stroom moeten verwerken en worden mogelijk daardoor overbelast, waardoor ze ook defect raken.
      In oplossing A leidt de uitval van een speaker weliswaar tot het stil worden van nog twee stuks, maar die raken niet overbelast (ze doen niets meer) en raken dus ook niet defect.

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...