advies gevraagd ivm aanpassen boxen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Roel K
    • Feb 2008
    • 55

advies gevraagd ivm aanpassen boxen

Dag beste forumleden,

Graag had ik enig advies ingewonnen betreffende de ombouw van een geluidsset.
    Ik ben van plan om de volgende set boxen om te bouwen zodat ze nog een aantal jaren mee kunnen.

Zoals jullie kunnen zien zijn deze boxen niet meer echt bij de tijd en graag zouden wij de volgende veranderingen aanbrengen.
    We willen graag de glijbaan onder de boxen afzagen ( dus de onderste 15 cm) om zo wat gewicht te besparen en het geheel iets hanteerbaarder te maken.
    Om dit te compenseren zouden er dan natuurlijk bassreflex-poorten aangebracht moeten worden die wou ik rechts en links onder de woofer aanbrengen.
    Nu heb ik op dit forum vernomen dat deze poorten een bepaalde lengte moeten hebben om het best mogelijke geluid te verkrijgen. Wat raden jullie aan ?

Enkele andere zaken die aan deze boxen veranderd zullen worden is: het plaatsen van een grill met schuim ervoor en het afronden van de hoeken om zo een "modernere" look te creëren.

Wat het binnenwerk betreft zitten de volgende onderdelen in deze set
    Hoorn driver : Beyma cp-240 8ohm de hoorn zelf is eveneens van Beyma maar het typenummer is me onbekend http://www.kljkesselt.be/wp-content/...3/DSC_0048.jpg
    Specs zijn mij verder onbekend

de Tweeters: Beyma twt-cp10 http://www.kljkesselt.be/wp-content/...3/DSC_0049.jpg
    Specs zijn mij verder onbekend

Woofer: Kappa eminence 15-a http://www.kljkesselt.be/wp-content/...3/DSC_0050.jpg
    specs : http://www.eminence.com/pdf/Kappa_15A.pdf

Ik vermeld dit omdat ik namelijk de xover graag zou willen vervangen, deze is van een onbekend merk.

Deze boxen zijn wat geluidsdruk betreft goed te noemen en zijn al jaren een vaste waarde voor ons. Daarom dat een nieuwe set aankopen geen overweging is maar dat deze set in ere hersteld zal worden.
    De reden waarom we overwegen om de cross-over te vervangen is om dat de box pas bij 70% van de belasting een mooie bas geeft, ook moeten de hoge tonen altijd teruggedraaid worden op de EQ van het mengpaneel.
    Ik vermoed dat dit voornamelijk ligt aan de crossover.Voor de verdere info deze boxen worden aangestuurd door een RCF Dca-1050 deze hebben we gekocht op aanraden van dit forum beter een goed merk 2dehands dan een budget merk nieuw. =D

Hopelijk kunnen jullie hier mij verder mee helpen, alvast bedankt !

Roel
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Wil niet lullig doen maar die kasten zijn zo ongeveer wel afgeschreven, geschatte waarde (zo uit mijn hoofd) € 0,00-.
    Met andere woorden, wat jij ermee van plan bent is vele malen duurder dan wat ze nog waard zijn.
    Of gewoon mee doorspelen tot ze stuk zijn, of weggooien/geven en nieuw aanschaffen/bouwen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Roel K
      • Feb 2008
      • 55

Dag MusicXtra,

ik had al gehoopt iets van jou te mogen horen, dus als jij zegt dat het niet de moeite is dan zal je wel gelijk hebben.
      Deze boxen zijn inderdaad een zware investering niet meer waard een nieuwe xover is er dus niet ingekomen.
      Ik ga wel proberen om ze wat "aantrekkelijker" te maken door het volgende te doen :

Zoals jullie kunnen zien zijn deze boxen niet meer echt bij de tijd en graag zouden wij de volgende veranderingen aanbrengen.
      We willen graag de glijbaan onder de boxen afzagen ( dus de onderste 15 cm) om zo wat gewicht te besparen en het geheel iets hanteerbaarder te maken.
      Om dit te compenseren zouden er dan natuurlijk bassreflex-poorten aangebracht moeten worden die wou ik rechts en links onder de woofer aanbrengen.
      Nu heb ik op dit forum vernomen dat deze poorten een bepaalde lengte moeten hebben om het best mogelijke geluid te verkrijgen. Wat raden jullie aan ?

Enkele andere zaken die aan deze boxen veranderd zullen worden is: het plaatsen van een grill met schuim ervoor en het afronden van de hoeken om zo een "modernere" look te creëren.
      Dit kost me normaal niets het is een leuk projectje, en als het de look van de boxen verbeterd des te beter toch ?

Op jou advies ben ik wat verder gaan kijken voor een leuke complete set, nu ben ik van plan om volgende week zaterdag naar Music Store af ze zakken om eens te gaan luisteren naar wat setjes.
      Gelijk de meeste mensen ben ik ook op zoek naar een mooie verhouding tussen kost en kwaliteit. Daarom dat er tot nu toe altijd gebruik is gemaakt van JB-systems, de setjes van dit merk spreken dan ook erg aan.

Op de site van de music store was ik nu de volgende Fame set tegen gekomen. Op dit forum heb ik vernomen dat dit huismerk van de Music Store succesvolle ontwerpen kopieert van andere merken.
      Dit zou dan een kopie zijn van de JB Systems vibe 15 mk II ( zowel van uiterlijk als van benaming) van de sub weet ik zo meteen niet.

Maar de prijs voor dit alles is wel zeer laag te noemen, daarom dat ik ook meteen mijn twijfels heb, is er iemand die hier ervaring mee heeft ?

Alvast bedankt

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Verstandig besluit om er geen geld meer in te steken, zelf zou ik er ook geen tijd meer in investeren maar da's slechts mijn mening.
        JB systems is al een budget merk en zelfs daarvan worden dus kopieën gemaakt om het nog goedkoper te krijgen?
        Ik kan me niet voorstellen dat dit de moeite waard is.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Zijn die drivers origineel?

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Originally posted by MusicXtra
            Verstandig besluit om er geen geld meer in te steken, zelf zou ik er ook geen tijd meer in investeren maar da's slechts mijn mening.
            JB systems is al een budget merk en zelfs daarvan worden dus kopieën gemaakt om het nog goedkoper te krijgen?
            Ik kan me niet voorstellen dat dit de moeite waard is.
            Toch wel raar dat hier Eminence en beyma in zit. (als ze origineel zijn)

Comment

• Roel K
              • Feb 2008
              • 55

Oeps, sorry voor de verwarring.

De driver bij de hoorn en en de tweaters zijn idd beyma.
              En origineel zaten er 2 craaft woofers in.
              Nu is 1 van de 2 vervangen door de eminence woofer die te zien is op de foto's ( wat specs betreft identiek aan de craaft woofer).

Comment

• Roel K
                • Feb 2008
                • 55

MusicXtra, je hebt me hier van een financiële flater gered !

Deze boxen zijn namelijk nog verhuurd geweest aan een carnavalsgroep.
                Toen ze terug binnen kwamen was de schade meteen te merken. 1 box was de xover doorgebrand, bij de andere de woofer gescheurd.
                Gelukkig dat ik hier geen geld meer in heb gestoken. Fame setje daarentegen is wel dik de moeite (andere post bij drive -in)

Comment

Working...