Kickbasje voor onder NEXO PS15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

Kickbasje voor onder NEXO PS15

Heren,
    Ik zou graag een simpel (kick)baskastje willen bouwen met de PHL 5070 15"er.
    Waarom zul je je afvragen?

Welnu ik heb een setje NEXO RS15 sub met PS15mk2 top maar ik heb het gevoel dat ik wat laagmid mis en daarnaast zou ik graag een mooi stackje wilen maken.
    RS15: 107 cm
    kickbasje: +/- 50 cm
    PS15: 67 cm
    totaal: 224 cm wat een mooie standaard hoogte is.

De RS15 is 45,4 cm breed en 56 diep, dit houdt in dat een kickbasje max de volgende grootte kan hebben:
    45,4 x 56 x 50 = 127 liter en minimaal zo'n 45,4 x 40 x 50 = 90 liter. En vanwege het feit dat de PS15 een frontloaded kast is en ik daar ook op doorkoppel moet het ook een simpele frontloaded kast zijn.

Ik heb de PHL5070 (zelfde woofer als in de PS15) al getest in combi met de PS15, deze had ik in een basreflex behuizing van ca. 150 liter standaard gewoon parallel doorgekoppelt en gebruikt met een processorpreset vanaf 80 Hz.
    Vergeleken met een PS15 zonder extensie is het kicklaag echt een stukje massiever en dat zocht ik ook.

De PS15Bass werkt op dezelfde manier maar heeft een spoel die ervoor zorgt dat je vanaf 120Hz een -6 dB afval krijgt. Daarnaast kan je de PS15Bass vanaf 40 Hz gebruiken eventueel.
    Nu hoeft dat van mij niet het gaat me echt om een massievere kickbas dus rond de 80-100Hz.

Wat is nu wijsheid:
    Een basreflex kast maken of juist een gesloten box?
    En is het raadzaam om een afval te creeren vanaf 120 Hz of kan ik dat achterwege laten. In mijn proefopstelling leidde het niet afkappen van frequenties boven de 120 niet tot een vertroebeld geluidsbeeld ofzo.

Wie kan me wat advies geven hieromtrent.

De parameters van de 5070 zijn deze:
    Fs 40.91 Hz
    VAS 181.50 L
    Re 5.60 Ohms
    Rg 0.00 Ohms
    Rf 0.00 Ohms
    Qms 4.091
    Qes 0.255
    Qts 0.240
    St 2.087
    Sd 892.00 cm2
    Rd 16.85 cm
    Diameq 38 cm
    Cas 12870.9 Ncm5
    Mas 11.8 Kgm4
    Mms 93.567 g
    Mmrf 15.229 g
    Mmd 78.338 g
    Rms 5.879 Kg/s
    Cms 0.162 mm/N
    K 6182 N/m
    B.L 23.002 N/A
    B.L/Mms 245.84 (Kg*m/s2)/A
    Mms/Sd 10.49 g/dm2
    B.L/sqrt(Re) 9.72
    Xmax ± 7.00 mm
    Xmax PP pp 14.00 mm
    Vd 624.40 cm3
    Xvert 0.09 mm
    Rend 4746%
    Cste sens 112.13 dB
    SPL 100.4 dB/2.83V/m
    98.9 dB/W/m
    Fe 464 Hz

Alvast dank,
    Michel
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Is gewoon een kwestie van een kastje maken met exact de inhoud en poortafmetingen als de PS15.
    Dan heb je twee 15" drivers met hetzelfde fasegedrag en kun je dus zonder problemen doorlussen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• purplehaze
      • Jul 2004
      • 692

ahum, ja dat is inderdaad wel een voor de hand liggend idee.

In het geval van PS15 en PS15bass is de PS15 bass wel wat groter (ca. 30 liter meer inhoud) met eveneens een grotere reflexpoort maar het fasegedrag zal vast ook wel overeenstemmen.

Waar het mij een om gaat is ik wil met name het rendement hebben rond de 80-100 Hz, zou een wat grotere kast dan niet wat harder gaan in dat gebied?

En een 120Hz roll-off is dat handig om te doen of juist niet? Bij een standaard dubbel 15" top is daar ook geen sprake van.

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Vraagje , kan je dit niet oplossen met een 31 bands EQ ?
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• purplehaze
          • Jul 2004
          • 692

Goeie vraag, daar heb ik ook over nagedacht en geprobeerd maar dat is toch anders, je boost wel hoorbaar bepaalde frequenties maar je krijgt niet dezelfde klap op je borstkas als door het toevoegen van de extra 15incher.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Meer inhoud geeft je geen extra rendement in het 80-120 Hz gebied dus wat dat betreft kun je rustig het volume van de PS15 aanhouden.
            Die roll-off bij 120 Hz is prima, je wilt met name tot die 120 Hz meer druk dus waarom zou je hoger willen?
            Maar wat ik niet begrijp is vanaf welke kast je door wilt lussen, doe je dat vanaf de subs of de toppen?

Comment

• Needmoresound
              • Apr 2005
              • 170

Is het misschien een idee om een 6de orde bandpass kast te maken. Waarmee je de grootste kamer gelijk tuned als de ps15 en de kleine kamer bijvoorbeeld op 100 hz. Hiermee verkrijg je een hoger rendement + geen mid uit de kast. Je kan dan experimenteren met verschillende lengtes van de poort

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Zou dat niet doen, het fasegedrag is totaal anders.

Comment

• Needmoresound
                  • Apr 2005
                  • 170

Volgens winisd geeft een 2de order filter hetzelfde effect als een 6de order bandpass kast. En je geeft zelf aan dat een roll of wel aan te raden is. Of zie ik iets over het hoofd?

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Omdat je het kastje als aanvulling gebruikt is het heel belangrijk dat het fase gedrag over het totale gebied wat het kastje weer moet geven gelijk is aan de rest van je systeem.
                    Is dat niet het geval dan zul je aan de slag moeten met all-pass filters, die zitten niet op iedere processor en maken het nodeloos ingewikkeld.
                    Die roll-off raad ik niet aan maar er is ook niks op tegen, mits je op die manier al genoeg aanvulling hebt, met een bandpass kun je ook gelijk niet hoger dan het bereik waarop de kast getuned is, je legt jezelf er dus wel gelijk beperkingen mee op.

Comment

• salsa
                      • Jan 2007
                      • 1315

Ik vind nog steeds een Nexo LS1200 sub i.c.m een Nexo PS15 lekkerder klinken met punch dan de RS15 sub.
                      Neem een NXamp 4x4 en punch genoeg.
                      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Needmoresound
                        • Apr 2005
                        • 170

Is dat niet het geval dan zul je aan de slag moeten met all-pass filters, die zitten niet op iedere processor en maken het nodeloos ingewikkeld.
                        Die roll-off raad ik niet aan maar er is ook niks op tegen, mits je op die manier al genoeg aanvulling hebt, met een bandpass kun je ook gelijk niet hoger dan het bereik waarop de kast getuned is, je legt jezelf er dus wel gelijk beperkingen mee op.
                        Ik ga volgende week een test kastje maken, ter aanvulling van een sx300 kastje. Dus een bandpass kast , waarbij de kleine kamer zeer klein wordt, zodat het gebied waar de fases niet gelijk lopen overstemt worden door de topkast (is niet mogelijk met een passief filter).
                        Als het werkt kan je zonder extra amp/processor aan de slag en heb je een heel eenvoudig setje.
                        Als het werkt laat ik het weten!

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by Needmoresound
                          een bandpass kast , waarbij de kleine kamer zeer klein wordt, zodat het gebied waar de fases niet gelijk lopen overstemt worden door de topkast (is niet mogelijk met een passief filter).
                          !
                          Dit kan ik niet helemaal volgen....

Comment

• purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

Originally posted by MusicXtra
                            Meer inhoud geeft je geen extra rendement in het 80-120 Hz gebied dus wat dat betreft kun je rustig het volume van de PS15 aanhouden.
                            Die roll-off bij 120 Hz is prima, je wilt met name tot die 120 Hz meer druk dus waarom zou je hoger willen?
                            Maar wat ik niet begrijp is vanaf welke kast je door wilt lussen, doe je dat vanaf de subs of de toppen?
                            Hoi, het is echt de bedoeling om door te lussen vanaf de ps15.
                            Ik ga eens rekenen wat de inhoud van een ps15 nu echt netto is, valt niet mee door de combi trapezium en wedgevorm ;-).

@salsa ik vind de rs15 echt wel prettiger in gebruik met bandjes dan de ls1200, meer functioneel laag/ sub door basreflexkast, neemt niet weg dat de ls1200 ook goed functioneert maar door bandpass lijkt het minder direct voor mijn gevoel.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Je mag ook wel een keer bij mij langskomen, dan kan ik precies voor je meten op welke frequentie het kastje getuned is.

Comment

Working...