Raar bijgeluid in speaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Edsoundz
    • Sep 2011
    • 8

Raar bijgeluid in speaker

Beste mede-forumers,

Afgelopen week tijdens een klus merkte ik dat in een van onze w-bins, geladen met (beyma 18g400's) een raar bij geluid zat.
    Dus speaker er uitgehaald en getest. Zonder kast was het bij geluid er nog.

Het vreemde van het verhaal is dat het echt een mee trilling is van rond de 1,5k en het verdwijnt als je je vingers zacht op de buitensten rand van de conus legt.

Ik heb al eens eerder een aangelopen spoel gehad maar dit klink als of het tussen de conus en de ophanging zit.

Iemand ervaring met dit probleem?

Anders moet ik hem (laten) reconen en dat is toch zonde voor een speaker van nog geen 2 jaar oud.

Alvast bedankt,

Edgar
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

Originally posted by Edsoundz
    Het vreemde van het verhaal is dat het echt een mee trilling is van rond de 1,5k en het verdwijnt als je je vingers zacht op de buitensten rand van de conus legt. maar dit klink als of het tussen de conus en de ophanging zit.
    Kan goed dat de lijm van de ophanging ergens los is gekomen.
    Je test was goed, zoek precies de plek waar het verdwijnt, check de lijm verbindingen en indien los lijm het vast met bijv. een kontaktlijm (bizon tix oid)
    Check het daarna en hopelijk is het dan weg, zo niet dan is er meer aan de hand, het kan ook licht aanlopen zijn, wat je door iets scheef te drukken weghaalt.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Aanlopen geeft een krakend geluid en is makkelijk te controleren door de conus met de hand te bewegen, dan moet je duidelijk voelen dat de spoel aanloopt. Het zou ook een losliggend aansluitlitze kunnen zijn, dit zijn de draden die van de aansluitklemmen naar de spreekspoel lopen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Edsoundz
        • Sep 2011
        • 8

Thx voor jullie reactie,

ga van de week eens met de bizon-tix aan de haal en controleer dan meteen even de aansluitlitze.
        laat nog wel weten wat het doet.

gr

Edgar

Comment

• Edsoundz
          • Sep 2011
          • 8

Ola,

heb de speaker nog een nagekeken.

en blijkt de de ophang rand van de speaker te zijn die tegen de metale ophanging aan tikt.
          maak morgen de ophanging los om hem op nieuw te centreren.

kijken of dat helpt.

wel vreemd dat dit zo is gebeurd. zo als ik al zij de spoel loop niet aan en de magneet ziet er op het oog nog recht uit. iemand ervaring?

Comment

• DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

Originally posted by dj antoon
            kan goed dat de lijm van de ophanging ergens los is gekomen.
            Je test was goed, zoek precies de plek waar het verdwijnt, check de lijm verbindingen en indien los lijm het vast met bijv. Een kontaktlijm (bizon tix oid)
            check het daarna en hopelijk is het dan weg, zo niet dan is er meer aan de hand, het kan ook licht aanlopen zijn, wat je door iets scheef te drukken weghaalt.
            Is al weer een paar weken geleden, ik ken de beyma's...
            Loshalen zal waarschijnlijk niet nodig zijn, als je het al los krijgt.
            Goede lijm ertussen en nogmaals testen.
            Last edited by DJ Antoon; 28-12-11, 23:26.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Edsoundz
              Ola,
              zo als ik al zij de spoel loop niet aan en de magneet ziet er op het oog nog recht uit. iemand ervaring?
              Dat kun je niet 'op het oog zien' als die magneet een paar tiende mm uit het lood is dan loopt hij al aan.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by MusicXtra
                Dat kun je niet 'op het oog zien' als die magneet een paar tiende mm uit het lood is dan loopt hij al aan.
                Zeker een beyma met een erg kleine luchtspleet... Ik hoop dan ook dat hij het kijken figuurlijk bedoelde.

Comment

Working...