Topkastjes bouwen die goed koppelen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Topkastjes bouwen die goed koppelen

[FONT=Verdana]Ik wil top kasten wil bouwen die qua spreiding goed koppelen.[/FONT]
    [FONT=Verdana]Ik wil 4 12" topkastjes bouwen die 2 perkant een spreiding geven van 110-120°. [/FONT]
    [FONT=Verdana]Ze moeten dus per stuk een spreiding van 50-60° hebben. [/FONT]
    [FONT=Verdana] [/FONT]
    [FONT=Verdana]Moet je de drivers dieper "verzinken" in de speakerkast?
    Zo ja hoe diep. Is dit te berekenen? [/FONT]

[FONT=Verdana]Hoe bereken je welke hoorn je moet nemen?[/FONT]
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

kan het zijn dat er voor de mid driver geen rekening wordt gehouden ivm de spreiding? Je moet ze weliswaar in fase keren dacht ik?

Ik zie als vb van Meyer CQ-1 en CQ2 dat enkel de hoorn verschillen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Waarom wil je dat de kasten koppelen?
      Meestal worden toppen zo naast elkaar gezet dat ze juist zo min mogelijk koppelen door de kasten een cm of 10 tussenruimte te geven omdat dit niet bij iedere frequentie in gelijke mate gebeurd. Je krijgt hierdoor, afhankelijk van de frequentie en afstand, steeds een andere weergave. Wil je toch dat de kastjes goed koppelen dan kom je bij een line-array terecht maar dat is weer een heel ander verhaal.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by MusicXtra
        Waarom wil je dat de kasten koppelen?
        Meestal worden toppen zo naast elkaar gezet dat ze juist zo min mogelijk koppelen door de kasten een cm of 10 tussenruimte te geven omdat dit niet bij iedere frequentie in gelijke mate gebeurd. Je krijgt hierdoor, afhankelijk van de frequentie en afstand, steeds een andere weergave. Wil je toch dat de kastjes goed koppelen dan kom je bij een line-array terecht maar dat is weer een heel ander verhaal.
        Het concept van de Arcs en de eerder vernoemde CQ2 zijn toch ontworpen om ze naast elkaar te kunnen koppelen?

Ik bedoel, om kamfilter problemen te vermijden.
        Last edited by frederic; 20-06-11, 16:43.

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 649

Originally posted by frederic
          Het concept van de Arcs en de eerder vernoemde CQ2 zijn toch ontworpen om ze naast elkaar te kunnen koppelen?

Juist door te koppelen wordt je geconfronteerd met mogelijke kamfiltering.... (afhankelijk van de type drivers en hun bijbehorende afstral gedrag).

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by frederic

Ja, klopt maar ARCS is eigenlijk een line-array op z'n kant, daar zitten dus wave-guides voor de hoogdrivers.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1086

De kreet: '...naast elkaar te kunnen koppelen...' geeft mij het idee dat TS doelt op fysiek aan elkaar koppelen en dus niet in de akoestische zin van het woord.

Als het akoestisch niet hoeft te koppelen dan geven 2 stuks 60 graden kasten naast elkaar inderdaad een afstraalpatroon van 120 graden. Maar omdat de afstraling natuurlijk niet zuiver 60 graden is (dit is frekwentieafhankelijk) zal je op en direct naast de as tussen de kasten een akoestisch mengsignaal horen. Ik zou er inderdaad een vuistbreed tussen doen om deze ongewenste koppeling te voorkomen. Overigens is luisteren natuurlijk de beste manier om erachter te komen wat het best klinkt (en mss wel concluderen dat strak tegen elkaar aan juist beter klinkt...).

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Laten we duidelijk zijn, als ik een spreidingshoek, en koppelen in dezelfde tekst zet, is het wel degelijk om akoestisch te koppelen.

Comment

Working...