Home Built 2x 12" speaker cab

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drummer4live
    • Sep 2010
    • 16

Home Built 2x 12" speaker cab

hey Forummers,

ik ben drummer maar speel ook gitaar en ben van plan zelf een 2x 12"speaker cabinet te maken...
    Kan ik daar ergens goede ontwerpen van vinden en zo ja waar??

Vooral voor Hardrock/Metal toepassingen...moet zonder verdere PA versterking o.i.d nog ruim boven een drumstel uit kunnen komen.

Is dit mogelijk?
    Een drummer speelt gelukkig nooit uit de maat of vals.....( Dat doet de rest van de band)
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Waarom een dubbel 12?
    En hoeft er geen hoog uit te komen?
    Wat voor versterker wil je ervoor gebruiken en wat moet er weergegeven worden?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• I.T. drive in
      • May 2009
      • 352

Ik denk dat de TS een gitaarversterkertje wil maken

Comment

• Drummer4live
        • Sep 2010
        • 16

Originally posted by I.T. drive in
        Ik denk dat de TS een gitaarversterkertje wil maken
        Klopt idd

ik weet niet hoe hoog je verstaat onder 'hoog'.
        Je moet er met een gitaar goed op spelen...van beukenstein zeg maar!

een dubbel 12" ziet er gewoon vet uit op zo'n flightcaseje.
        het is niet zo standaart als een 4x12 en niet zo gay als 1x12...
        Een drummer speelt gelukkig nooit uit de maat of vals.....( Dat doet de rest van de band)

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 649

Ik ben persoonlijk een fan van de Celestion greenback 12 inch... heerlijke vintage sound.. en kan lekker scheuren. Juist dat lekkere rauwe randje is iets wat ik persoonlijk belangrijk vind voor een speaker in deze toepassing.
          Twee van die jongens in een kast en "slot beukenstein" kan de poorten openzetten

Ietjes goedkoper alternatief is de rocket 50, ook goed presterend, maar net wat cleaner geluid....

Comment

• Drummer4live
            • Sep 2010
            • 16

moet de kast ook een bepaalde inhoud hebben, of bepaalde vorm?
            Welke houtsoort kun je het beste gebruiken??

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Joh de eerste de beste 30 watt 12 inch komt met gemak boven een drumstel uit....
              En tweedehands kost het geen reet. (voor 70 euro heb je er een nieuw!)
              Waarom zou je bouwen????

Als je zelfbouwt open back en 1 celestion G12. Goedkoop en klaar.
              lekker belangrijk!

Comment

• Drummer4live
                • Sep 2010
                • 16

Ik bouw em zelf omdat ik dat gewoon veel leuker vindt!

1x 12" ziet er zo lelijk uit, en met twee heb je ook nog die koppeling van het geluid...

Maar waar het mij om gaat is of de kast ook een bepaalde inhoud o.i.d. moet hebben...

Comment

• HR Soundproductions
                  • Oct 2005
                  • 649

Mijn Fender frontman 212 (ja, die heeft dus ook 2x 12 inch) van 100 Watt heeft een afmeting van HxBxD van 50x66x24 cm... Dat kun je ook prima aanhouden voor de afmetingen van de kast die je zou willen bouwen. Als tip; kijk anders een bij een toko die deze verkoopt, dan weet je gelijk wat zo ongeveer de afmetingen moeten zijn, welke uitsparingen je moet houden etc. Gelukkig komt dit allemaal iets minder kritisch als de bouw van een PA-luidspreker qua volume....

Welk materiaal moet je gebruiken: het meest gebruikt is berken multiplex, maar je bent vrij om te gebruiken wat je wilt.

Komen er nog wat vragen van mijn kant; waarom wil je dit in ***snaam zelf bouwen???
                  - De genoemde Fender heb ik nieuw net 300 euro voor betaald. Als je het materiaal neemt (en het daarbij behorende eindresultaat) kom je waarschijnlijk duurder uit EN het staat niet echt profi....
                  - hoe wil je hem af gaan werken, bekleden met skai-achtig materiaal, warnex etc.???
                  - heb je al een versterker en gebruik je die los of wil je die er ook in hebben??
                  - heb je al eens naar de prijzen van tweedehands gear gekeken???

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

De afmetingen van de kast worden berekend a.h.v. de parameters van de luidspreker (of zijn gitaarluidsprekers zulke wonderdoosjes dat het niet meer hoeft? Kunnen die open-air?).
                    Maar je bent niet de eerste hiero die een speakerkastje in elkaar wil timmeren; gebruik dus even de zoekfunctie!

Oh en trouwens, Google kan je ook helpen.

Mvg,

Teun
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• HR Soundproductions
                      • Oct 2005
                      • 649

Originally posted by 4AC
                      De afmetingen van de kast worden berekend a.h.v. de parameters van de luidspreker (of zijn gitaarluidsprekers zulke wonderdoosjes dat het niet meer hoeft? Kunnen die open-air?).
                      Gitaarluidsprekers wijken nogal of van PA luidsprekers. Een paar voorbeelden is de harde- of stijve ophanging en materiaalkeuze...

Daarbij is het impulsgedrag nogal anders, de attack (van geen vermogen naar vol vermogen), een afwijkende (dus niet lineaire) vervorming etc. Zo zijn er nog wel meer dingen te noemen die behoorlijk specifiek voor een gitaarluidspreker zijn.

Kijk eens goed naar een aantal kasten, oudere types hebben soms inderdaad helemaal geen achterkant in de kast of een behoorlijk grote opening (gebruikte het vroeger om mijn kabels en effecten tijdens vervoer in op te bergen)...dat gaat toch al aardig richting open-air
                      Last edited by HR Soundproductions; 07-06-11, 10:27.

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4516

Originally posted by 4AC
                        Maar je bent niet de eerste hiero die een speakerkastje in elkaar wil timmeren; gebruik dus even de zoekfunctie!

Oh en trouwens, Google kan je ook helpen.

Mvg,

Teun
                        eh, ja. gitaarluidsprekers zijn zulke wonderdoosjes dat het niet hoeft...

Daar gaat het namelijk helemaal niet over realisme in de weergave.
                        ALLES wat goed klinkt.... is goed.
                        fender 8 inch open back / marshall 4x12 ----> Geen laag / wel laag
                        vox / crate ---------------------------------> ronde toon / snerperig
                        fender twin / roland jazzchorus -----------> loeihard / waardeloos rendement.

niets met speakerparameters te doen.
                        Openback = meer spreiding
                        closedback = gericht geluid en meer volume (wat je dan weer met een beamblocker verpest/verbeterd )
                        stevige kast met bracings = strakker geluid met meer rendement
                        dunne kast zonder bracings = allemaal leuke resonanties / kleuren
                        alnico vintage speakers = bout rendement met warme klank
                        celestion sidewinders = 126dB op 1w / 1m....ehh...

enz enz.

afmetingen en parameters. Lekker belangrijk...

gooi je zorgen overbooord en spijker iets in mekaar. Ik heb nog eens een speaker in een wijnkrat getimmerd. Werkte goed. Het ding was zacht en kleurrijk. En rammelde aan alle kanten.
                        lekker belangrijk!

Comment

• Drummer4live
                          • Sep 2010
                          • 16

Originally posted by HR Soundproductions
                          Mijn Fender frontman 212 (ja, die heeft dus ook 2x 12 inch) van 100 Watt heeft een afmeting van HxBxD van 50x66x24 cm... Dat kun je ook prima aanhouden voor de afmetingen van de kast die je zou willen bouwen. Als tip; kijk anders een bij een toko die deze verkoopt, dan weet je gelijk wat zo ongeveer de afmetingen moeten zijn, welke uitsparingen je moet houden etc. Gelukkig komt dit allemaal iets minder kritisch als de bouw van een PA-luidspreker qua volume....

Welk materiaal moet je gebruiken: het meest gebruikt is berken multiplex, maar je bent vrij om te gebruiken wat je wilt.

Komen er nog wat vragen van mijn kant; waarom wil je dit in ***snaam zelf bouwen???
                          - De genoemde Fender heb ik nieuw net 300 euro voor betaald. Als je het materiaal neemt (en het daarbij behorende eindresultaat) kom je waarschijnlijk duurder uit EN het staat niet echt profi....
                          - hoe wil je hem af gaan werken, bekleden met skai-achtig materiaal, warnex etc.???
                          - heb je al een versterker en gebruik je die los of wil je die er ook in hebben??
                          - heb je al eens naar de prijzen van tweedehands gear gekeken???

Ik denk dat ik met zelf bouw juist goedkoper uit ben(maar het gaat mij niet om geld), ik kan via een kennis hout gewoon voor inkoopprijs krijgen( Dat is chil!!) en ja ik heb gekeken naar 2e hands gear, maar ik kom er weer op terug, ik vindt zelf bouwen leuker, en het kan er echt heel goed uitzien als je het netjes doet en goed afwerkt!

ik zet er een aparte versterker top op...
                          Ik ga em afwerken met zwart tapijt. Ik weet dat sommigen op dit forum daar een hekel aan hebben, maar fuck dat, ik vindt dit er in dit geval beter uitzien.
                          Die anderen vinden warnex mooier, en dat is ook OK.

Comment

• e-sonic
                            • Aug 2004
                            • 329

buizen

Ik neem aan dat je er een buizenbak opzet...

Daar zullen ook wel forums voor zijn..

Is nog meer een kwestie van smaak....

groet jurjen
                            Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• swblom
                              • Oct 2008
                              • 38

Omdat zoals eerder al aangegeven er een groot verschil is in de klank van al die verschillende gitaarspeakers zou ik eerst eens rondkijken en luisteren wat voor geluid je zoekt.

Als je dan iets hoort wat bevalt, probeer dan eens te achterhalen hoe dat gebouwd is en wat er aan luidsprekers in zit.
                              Dat lijkt me de eerste basis om van uit te gaan.
                              Anders is de kans groot dat je iets bouwt dat wel goed is maar totaal niet klinkt zoals jij wil.

Succes.

Comment

Working...