Twijfel of ik de goede kast heb gemaakt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ethen
    • May 2010
    • 92

Twijfel of ik de goede kast heb gemaakt

hallo allemaal.

Ik heb een jaar geleden een 2 stel subs gemaakt, maar nu zit ik er sterk aan te twijfelen of de kast wel bij deze speaker past.

Speaker is een b&c 18ps76 link http://www.bcspeakers.com/product.php

En dit is het ontwerp wat ik er bij heb genomen. http://www.speakerstore.nl/constructions/show/27
    Alleen de afmeting van de hoogte is niet 650mm maar 800mm geworden.

Als jullie dit zo zien, is mijn twijfel dan terecht of niet.

Bedankt voor alles.

Groetjes Michiel
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by ethen
    hallo allemaal.

Ik heb een jaar geleden een 2 stel subs gemaakt, maar nu zit ik er sterk aan te twijfelen of de kast wel bij deze speaker past.

Speaker is een b&c 18ps76 link http://www.bcspeakers.com/product.php

En dit is het ontwerp wat ik er bij heb genomen. http://www.speakerstore.nl/constructions/show/27
    Alleen de afmeting van de hoogte is niet 650mm maar 800mm geworden.

Als jullie dit zo zien, is mijn twijfel dan terecht of niet.

Bedankt voor alles.
    Groetjes Michiel
    Als je de hoogte van de BR118 kit maar liefst 15cm meer hebt genomen, is de afstemming dus ook helemaal niet meer correct.
    Heb je de poorten opnieuw bepaald? En wel voor de gebruikte speaker?
    Of is dit een gevalletje van: we maken een kist en stoppen daar een speaker in.................... (fout dus...)

Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Zonder verder diepgaand onderzoek kan ik je al melden dat het 20% groter maken van een kast niet zomaar gaat. Het hele ontwerp moet daarvoor opnieuw doorgerekend worden.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• ethen
        • May 2010
        • 92

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

Ja dat klopt. Ik heb de poort niet meer opnieuw berekent,
        Maar wat is nu het beste om te doen.
        1 het zo laten?
        2 een ander ontwerp zoeken?

Ik heb al een beetje zitten zoeken maar weet niet zeker of deze kast wel goed is. http://www.speakerstore.nl/constructions/show/50
        Alleen hier word vermeld dat de grote broer van de 18ps76 er in hoort.
        Of heeft iemand van jullie nog betere ideeën. Is altijd welkom

Het feit dat de kast zo groot is geworden, is dat er iets fout is gegaan met het zagen.
        Het was ook eerst de bedoeling, om de kast maar iets van 60 cm hoog te laten worden.

alvast bedankt

groetjes,
        michiel

Heb net de parameters vergeleken van de 18ps76 en de 18ps100. Maar die komen geloof ik niet echt overeen.
        Last edited by ethen; 11-04-11, 15:19.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dikke kans dat de poortafstemming onder de FS van de speaker is gekomen en dan komt er weinig geluid meer uit. In gewoon NL; de lucht in de kast heeft een resonantie frequentie, deze stem je af met de poort. Hoe langer de poort en/of hoe groter de kast hoe lager de frequentie en vice versa. Een speaker heeft ook een eigenresonantie frequentie, deze wordt aangeduid als Fs. De kast afstemming moet altijd boven de Fs liggen en doordat jij de kast groter hebt gemaakt is dat bij jou waarschijnlijk niet meer het geval.
          Je zou dus kunnen proberen om de poorten in te korten, steeds 1 cm inkorten en proberen. Of het dan helemaal goed komt is zo niet te zeggen, daarvoor zul je flink aan het rekenen moeten met alle parameters.

Comment

• ethen
            • May 2010
            • 92

Originally posted by MusicXtra
            Dikke kans dat de poortafstemming onder de FS van de speaker is gekomen en dan komt er weinig geluid meer uit. In gewoon NL; de lucht in de kast heeft een resonantie frequentie, deze stem je af met de poort. Hoe langer de poort en/of hoe groter de kast hoe lager de frequentie en vice versa. Een speaker heeft ook een eigenresonantie frequentie, deze wordt aangeduid als Fs. De kast afstemming moet altijd boven de Fs liggen en doordat jij de kast groter hebt gemaakt is dat bij jou waarschijnlijk niet meer het geval.
            Je zou dus kunnen proberen om de poorten in te korten, steeds 1 cm inkorten en proberen. Of het dan helemaal goed komt is zo niet te zeggen, daarvoor zul je flink aan het rekenen moeten met alle parameters.
            Musicxtra bedankt voor u reactie.

Denk niet dat dat een optie is. Want dan zou ik de kasten hellemaal uit elkaar moeten halen.
            Dan is het verstandiger om gelijk een ander ontwerp te pakken.

De poorten zijn nu 28 cm lang, en de fs was in dit geval 39. Houd dat dan in dat de poort langer dan 39 cm moeten zijn?
            Of begrijp ik dit nu verkeerd.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by ethen
              De poorten zijn nu 28 cm lang, en de fs was in dit geval 39. Houd dat dan in dat de poort langer dan 39 cm moeten zijn?
              Of begrijp ik dit nu verkeerd.
              Nee, dan moet je mijn verhaal nog eens goed lezen.
              Maar, helaas voor jouw is dat niet de enige factor die bepalend is of een driver al of niet geschikt is voor een bepaald ontwerp.
              En om nu op de gok steeds weer een andere kast te bouwen lijkt me niet zo'n heel goed plan.
              Beter is het, gezien je kennis niveau, een bestaand ontwerp te pakken en daar ook de bijbehorende driver voor te gebruiken.

Comment

• ethen
                • May 2010
                • 92

hallo, musicxtra

na ja ik zie wel hoe ik het ga aan pakken.
                Maar toch hartelijk bedankt voor u hulp.

Comment

• Superfly
                  • Sep 2008
                  • 86

Hallo Ethen,

Het inkorten van de poorten is toch niet zo moeilijk.
                  Speaker er even uit en door dat gat met de decoupeerzaag naar binnen.
                  Ik raad je aan eerst eens alle gegevens in Winisd in te voeren en te kijken wat je nog met deze kasten kan doen.
                  Ik denk dat je de poorten een flink stuk korter moet maken.
                  Als ik uit gaat van kast volume 240 L en poorten 10x50 en 28 cm diep.
                  Dan kom ik uit op een FS van 36 HZ wat de onder de FS van de speaker 39 HZ zit.
                  Als je de poort 14 cm diep zou maken kom je op ongeveer 42 HZ.
                  Maar dat zijn geen garanties dat het allenmaal beter klinkt.
                  Ga eens aan de slag met WinIsd, dat kan je op dit forum terug vinden.

Marcel.
                  Make My day, Blow your Amp

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Mail naar B&C je type speaker en vraag naar een passend ontwerp voor deze speaker.

Als je het netjes vraagt dan sturen ze jou een goed ontwerp.

Een kastontwerp bouwen dat voor een andere speakers is ontworpen en dann jouw eigen speaker gebruiken is niet de optie vandaar jouw ervaring met je huidige kombie.
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• ethen
                      • May 2010
                      • 92

hallo,

Oke ik ga er zo eens mee aan de slag.
                      Alleen mijn ervaring is, als ik de parameters in dat programma gooi dat ik steeds meldingen krijg, dat de gegevens niet kloppen.

Ik zal B&C speakers ook eens mailen.

bedankt voor de info.

groetjes michiel

PS mag me wel gewoon michiel noemen

Comment

• ethen
                        • May 2010
                        • 92

hallo,

Ik ben er even mee bezig geweest, maar weet nu niet goed waar ik naar moet kijken.

Heb maar even wat foto's gemaakt.

Comment

• ethen
                          • May 2010
                          • 92

Comment

• ethen
                            • May 2010
                            • 92

Comment

• ethen
                              • May 2010