Bouw van X12

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

Bouw van X12

In een ander tpoic had ik beloofd om foto's te plaatsen van de bouw van de X12 kasten.

We zijn er 6 aan het bouwen ( 3 per kant )

Speakers die we gaan gebruiken zijn de Beyma 12P80 en CP755TI op TD365 hoorn.

Zit nog te verzinnen om de kasten aktief aan te sturen of gewoon passief.

Ze worden gebruikt vanaf 120hz met daaronder dubbel 18 ( B218 kasten VAN AED met de 18GT400 speaker )

Hierbij de eerste foto's :

EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

3 front loaded kasten met nauwelijks trapeziumvorm per kant naast elkaar, gaat dat niet ontzettend interferen?
    ''diamonds are forever''

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Originally posted by teunos
      3 front loaded kasten met nauwelijks trapeziumvorm per kant naast elkaar, gaat dat niet ontzettend interferen?
      Dat hangt van de toegepaste hoog hoorn af hoeverre je daar last van hebt, in iedergeval is dit niet vreemd.
      Bij gebruik van dit soort topkasten zal je toch altijd interferentie houden.

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Ook al hebben toppen trapeziumvorm dan nog klinken ze vaak homogener wanneer je er een 'vuistbreedte' tussen laat.
        Dit is vooral om de frequentie waarbij de low's koppelen nog iets lager te krijgen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

Kasten worden vandaag als het meezit zwart voorgelakt voor ze gespoten worden.

Inmiddels de reflexgaten gemaakt en de gaten voor de speakons en handvatten.

Hierbij een foto van de hoorn ( Zomax Audio ) die wordt gebruikt op twee van de kasten ( andere 4 krijgen de Beyma hoorn ) Reden hiervoor is dat ik 2 kasten maak met Zomax Audio en deze 2-weg aktief aanstuur voor een project ( 3-weg system aktief) De andere 4 kasten worden tot nu toe met Beyma uitgevoerd maar kan nog veranderen als de klank met de Zomax Audio speakers aanvaardbaar is en zeker financieel betaalbaar is :

Hier een foto van de voorgelakte kast :

Speakers in deze kast zijn van Zomax Audio.
          Hier had ik er nog 4 van liggen met 2 drivers ( 1,75" ) en hoorns.

Kast is 2-weg aktief ( vanaf 120hz tot 2500hz daarna de driver met een dip op de 3,5Khz van -3db.
          Last edited by Rolandino; 15-01-11, 14:19.
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Die hoorn heeft wel iets weg van een NEXO PS hoorn..

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Dat heb ik vaker gehoord. Volgens mij is het ook een kopie van de hoorn :

Hier een foto van de PS10

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Zitten er bracings in de kast?
                Hij lijkt helemaal leeg.

Comment

• Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

Zit geen bracing in. Wel is het voorpaneel ingefreest tussen de zij en boven onderpanelen.

Wel heb ik voor de driver een extra versteviging gemaakt ( driver rust daarin )

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

Moet die driver niet andersom in de kast gemonteerd worden? Die hoorns zitten ook in de Pas kastjes van omnitronic. Zijn waarschijnlijk 40-55-60 graden?

Die 12" speakers lopen erg hoog door, wordt je midhoog er niet wat rommelig van?
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

Tot zover ik weet is op deze montage de smalste spreiding boven aan en de breedste straling onder.

Dus simpel gezegd is de "longtrow" op het hoogste punt.

Zou ook kunnen dat dat fout gezien is.

Er is weinig info te vinden over deze speakers / hoorns

Wat is hoog doorlopend ?

Op een FD250 filter van Beyma wordt ook gecrosst op 2,5K Plus heb ik dit gedaan om iets meer rendement van de driver te verkrijgen ( kan iets meer vermogen aan op 2,5K als in bv 2K of 1,8K )

Moet nog ondervinden wat vermogen ze echt aankunnen.

Heb de kast getest met de Synq DIGIT2K2 op het mid en de 1K0 voor het hoog

Moet nog kijken wat ik ermee doe.

Tis gewoon een test en zit met een twijfel om de top Aktief /passief te gaan gebruiken icm met de 8 AED subs die ik heb en een rack te maken die mik kan gebruiken met een enkele set en een dubbele set.

Keus die ik nu heb is :

1sub met top per kant
                      2 subs met 2 toppen per kant
                      3 subs met 2 0f 3 toppen per kant
                      4 subs met 2 of 3 toppen per kant

Ik kan natuurlijk voor elke enkele set een AMP rack maken.

Heb nu van QSC de PL236 en PL230
                      Met een processor erbij kan ik dit rack gebruiken van 4 tot 2ohm. Dus maximaal 2 subs per kant en 2 passieve toppen per kant.

Heb ook een rack 3-weg aktief daar zou ik een enkele set mee kunnen aansturen maar de amps kunnen niet 2ohm draaien ( Synq DIGIT serie )

Probleem is dat ik impulsief deze 8x AEDsubs heb aangeschaft voor een goede deal terwijl ik een ander idee had in mijn hoofd. Zit dus een beetje in de knoop nu.

Speakers zat maar nog geen voldoende racks ( zijn zo gekocht ) en even geen idee van hoe te doen.
                      Last edited by Rolandino; 16-01-11, 15:24.

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Inmiddels zijn alle kasten gespoten en heb er 2 al zo goed als klaar op de grill en foam na.

Hier wat foto's :

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Moeten er nog baspijpjes in gemonteerd worden of heb je de kasten zo uitgedacht dat de lengte van de baspoorten gelijk is aan de houtdikte?
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

Kast is gebouwd volgens de originele X12 maar niet getuned op deze speakers maar op de Paudio's Hoewel ik het idee heb dat deze 12ërs wel goed in deze kast passen.

Kast wordt gebruikt vanaf 100hz dus tuning van de poort voor de resonantie lijkt mij niet nodig.

Heb ze fullrange getest en was er tevreden mee.

Comment

• HR Soundproductions
                              • Oct 2005
                              • 649

Misschien goed om te heroverwegen om bracing te plaatsen, stijfheid komt een kast altijd ten goede.

Verder had ik de vraag of je er een gedacht heb om een 2,5-weg filter te gebruiken i.p.v. een 2-weg filter???

Comment

Working...