Subs opgeblazen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • moenjayzz
    • Oct 2010
    • 9

Subs opgeblazen

Geachte,

Het was zover door een of andere kortsluiting me subs dood

Hk audio pro 18..... ik ben dus van plan om de woofer te vervangen door een eminence kilomax 18 van 1250 watt rms is dit te doen ivm de x-over die betreft 500 rms 1000 peak?
    Trouwens heeft een van jullie ervaring met deze woofers (Kilomax) zo ja zou ik heel graag daar wat meer over willen weten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Met vriendelijke groet,

Moenjayz
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Je subs stuk door kortsluiting
    Dat lijkt me vrij onmogelijk, een speaker kan stuk door gelijkspanning, overbelasting of mechanische beschadiging maar hoe wil je een speaker door kortsluiting stuk krijgen?
    Met 500 RMS en 1000 peak neem ik aan dat je de belasting van het cross-over bedoelt? Daar kun je wel een speaker met een belastbaarheid van 1250 Watt RMS achter hangen maar niet met dan vermogen belasten (de ketting is zo sterk als de zwakste schakel).
    Maar behalve vermogen spelen er veel meer (belangrijker zaken) een rol in de keuze voor een speaker, zou het dus gewoon bij de originele speaker houden en eerst maar eens zeker weten dat de speakers ook inderdaad stuk zijn door ze los door te meten.

P.S. Gebruik van leestekens maakt het ontcijferen van je berichten een stuk eenvoudiger.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Dirk Wijnen
      • Dec 2006
      • 189

Weet je wel zeker dat de speaker zelf stuk is? Wij hebben namelijk ook setje van deze subs, bij ons is toen de crossover doorgebrand.. Wij hebben toen zelf een passive crossover gemaakt..
      Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Als je nieuwe cross-overs nodig hebt doe je er beter aan gelijk op een aktief cross-over over te stappen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moenjayzz
          • Oct 2010
          • 9

nou ik ben nu wat wijzer geworden, ik heb mijn subs even los gedraait en de spoel in de speaker loopt aan de woofer is gewoon stuk...aangesloten op een andere versterker maar los van de crossover komt er geen geluid uit.

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

Is overbelasten misschien mogelijk geweest?
            Dan heb je mazzel dat het hier om een speaker gaat.
            Bij rigging zijn de risico's een stuk groter.
            1) het beschadigde (stukkende) materiaal zelf
            2) letsel - (en tegenwoordig is dat bij geluid ook al mogelijk. Voor gehoorbeschadiging is de civiele procedure niet eens zo ondenkbaar meer...)
            en
            3) een boete (als er ooit een inspecteur bij betrokken zou raken.)
            Het is maar een speaker, en met 'teveel erin' kan ook die stuk...
            net als met 'teveel eraan' bij takel, trek of truss.

Aan jouw RIE moet je ook nog maar eens werken.
            Al was het maar aan het Watt-technische gedeelte.
            Last edited by rinus bakker; 12-12-10, 16:43.
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

@RINUS:

Valt me mee dat je niet vraagt met welke compressor die het opblazen voor elkaar gekregen heeft

Als die de luidspreker met helium opgeblazen zou hebben dat is de kans wellicht wel aanwezig geweest dat die zou gaan vliegen, en dan kun je je weer afvragen of de luidspreker wel goed gezekerd is geweest met de juist vf....

Comment

• moenjayzz
                • Oct 2010
                • 9

Originally posted by jakkes72
                @RINUS:

Valt me mee dat je niet vraagt met welke compressor die het opblazen voor elkaar gekregen heeft

Als die de luidspreker met helium opgeblazen zou hebben dat is de kans wellicht wel aanwezig geweest dat die zou gaan vliegen, en dan kun je je weer afvragen of de luidspreker wel goed gezekerd is geweest met de juist vf....
                waarom antwoord je in ***snaam op dit forum als er niks zinnigs uit je komt so shut the fuck up dude

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

Hey maatje!!

Je bent op een Pro site en je begeeft je tussen Pro mensen.
                  Jouw probleem is niet die van ons, dus gedraag je.
                  Je 'blaast' niet zo maar een speaker op, dus doe je iets enorm verkeerd.
                  Zolang jij jouw info zeer beperkt houdt zullen wij gissen....

Maar gedraag je...

Dave
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

van opblazen krijg ik altijd kramp in mn kaken...
                    van het lachen trouwens ook..

Comment

• jakkes72
                      • Dec 2003
                      • 1015

Originally posted by moenjayzz
                      waarom antwoord je in ***snaam op dit forum als er niks zinnigs uit je komt so shut the fuck up dude
                      Gelukkig reageerde ik ook niet op een post van jou, maar op die van Rinus Bakker.

Verder heb ik een hele gladde rug....

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Originally posted by jakkes72
                        @RINUS:

Opblazen is jouw woord. Daarvoor hebben we in ons vak de vuurwerkvreters (pyrotechnici) ..... en de ballonnen-boeren.
                        Maar het volgens jou dan niet mogelijk om een speaker 'over te belasten'?
                        "verkleurde en geurende" spreekspoelen zijn alleen iets uit het verleden?
                        Het hele topicstarter-verhaal ademt voor mij iets, waarover niets in de wet staat, maar dat wel problemen oplevert.
                        Een te hoge belasting.
                        (En dan niet die in euro's van JanKees de Jager,
                        maar in watten of newtons...).
                        Ik herken een 'smilie' als ik er een zie.
                        Dat geldt blijkbaar niet voor iedereen.
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

Working...