thomann 18-500/8A

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bobkedeba
    • Aug 2009
    • 85

    #1

    thomann 18-500/8A

    ik zou graag subs bouwen met het budget chassis van thomann, op duitse fora is men vrij tevreden over de driver en volgens deze fora presteert hij beter dan de eminence omega pro 18 (te danken aan de voice coil van 4 inch)

    de driver:
    THE BOX SPEAKER 18-500/8-A - Belgium International Cyberstore
    spec's:
    RMS: 500 watt
    PEAK: 2000 watt
    sensitivity: 97 db +-2db
    min. resonance freq. 40Hz +-4Hz
    Freq. responce 40Hz -3,0 KHz
    dia. of voice coil 99.3 mm
    FMS: 4,1 Hz
    QMS:7,61
    QCS:0,45
    QTS:0,43
    RES:103,3 ohm
    RMS:6,1 kg/s
    CMS: 0,09 mm/N
    MMS: 184,9 gr
    Nref: 2,86%
    B1: 29,8 dB
    SPL: 96,6 dB
    Vas: 208,3 l
    Re: 5,5 ohm
    RP: 84,1 ohm
    LP: 49,0 MH
    CP: 566,8 µF
    Le: 1,3 mH
    Xmax: 5,4 mm (de eminence sigma pro 6mm)
    in wat voor behuizing presteerd deze sub het best, het liefste zou ik gewoon bass reflex subjes bouwen.
    Last edited by bobkedeba; 11-12-10, 21:45.
    doe het goed, doe het met martin audio
  • bobkedeba
    • Aug 2009
    • 85

    #2
    spec's van de eminence:

    manufacturer's page - Belgium International Cyberstore

    mogelijke sub ontwerpen:


    of een hybride (wat wel interessant is omdat ik soms buiten jobjes heb), de oude electrovoice T 18:
    T18

    deze plannen zijn aangepast aan de eminence omega pro 18, maar mijn vraag is dus of het mogelijk is om in deze behuizingen de thomman driver te gebruiken om budget redenen en omdat deze beter zou zijn als de omega pro, mijn theorie is, ik koop een thomman driver bouw een van deze kasten (de meest geschikte) kijk hoe het klinkt, en als dit tegen zou vallen steek ik een omega pro in de behuizing

    ook is er een duitser die een G sub heeft gebouwd met deze speakers, en hij behaalt hiermee zeer goede resultaten maar een dubbel 18 is te log en te groot voor mij .
    doe het goed, doe het met martin audio

    Comment

    • Dj Yves
      • Sep 2008
      • 72

      #3
      Iemand hier gebruikt ze in g-subs

      (Edit: dacht heel even dat t forum engels was).
      If brute force doesn't work, you're not using enough!

      Comment

      • 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

        #4
        Originally posted by bobkedeba
        ook is er een duitser die een G sub heeft gebouwd met deze speakers, en hij behaalt hiermee zeer goede resultaten maar een dubbel 18 is te log en te groot voor mij .
        Voor het geld lijkt het me een prima woofer. Ik bedoel, 100 euro, daar koop je normaliter net de stofkap voor.

        Tip: halveer de G-sub. Kan heel goed en is simpel uit te voeren.
        Let er wel op dat de inhoud precies halveert.

        Mvg,

        Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

        Comment

        • bobkedeba
          • Aug 2009
          • 85

          #5
          dus als ik de inhoud en de poortinhoud/afmetingen perfect halveer heb ik een mooi BR subje met deze driver?
          doe het goed, doe het met martin audio

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by bobkedeba
            dus als ik de inhoud en de poortinhoud/afmetingen perfect halveer heb ik een mooi BR subje met deze driver?
            Klopt helemaal.
            Hoe staat het met je 8" topkastjes?
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • bobkedeba
              • Aug 2009
              • 85

              #7
              de 8 inch drivers van RCF die ik van je heb gekocht liggen op de plank naast de prototype kastjes. dit met 2 redenen; 1 is tijd of het gebrek ervan door school, weekendwerk en de restoratie van mijn auto (een mini uit 77) en reden 2 is dat ik een ander ontwerp zou willen voor deze kastjes zodat ik ze ook als floormonitor kan gebruiken voor kleine optredens. maar voor deze kerstvakantie heb ik me voorgenomen om de 8 inch kastjes af te werken en subs te bouwen voor bij mijn martin audio topkasten (12) inch.

              wat vind jij trouwens van de budget driver musicXtra?

              verder wil ik je nog complimenteren met je fantastische website en je gewaagde/ knappe ontwerpen. alleen is het spijtig dat dat je ontwerpen enkel voor gebruik in vast installaties zijn, want zo'n cylindervormige sub kan voor een drive-in ook wel handig zijn denk ik, want je kan hem lekker de feestzaal in rollen
              doe het goed, doe het met martin audio

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by bobkedeba
                wat vind jij trouwens van de budget driver musicXtra?

                verder wil ik je nog complimenteren met je fantastische website en je gewaagde/ knappe ontwerpen. alleen is het spijtig dat dat je ontwerpen enkel voor gebruik in vast installaties zijn, want zo'n cylindervormige sub kan voor een drive-in ook wel handig zijn denk ik, want je kan hem lekker de feestzaal in rollen
                Moeilijk te zeggen zo met alleen de TS parameters, maar zal best een goede speaker zijn voor subjes waar niet al te hoge eisen aan gesteld worden.
                De ronde set is er ook in de tour uitvoering, verschil is de afwerking en handgrepen rondom.
                Zitten er inderdaad aan te denken er hoezen voor te laten maken met een banden-profiel print erop zodat je de kasten naar binnen kunt rollen alsof het een vrachtwagen wiel is.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • bobkedeba
                  • Aug 2009
                  • 85

                  #9
                  ik verwacht geen wonderen, als ze even goed presteren als v. een behringer BR subje en dergelijke is het goed voor mij, ik ga ze toch enkel voor drive in gebruiken.
                  doe het goed, doe het met martin audio

                  Comment

                  • bobkedeba
                    • Aug 2009
                    • 85

                    #10
                    het chassis is toegekomen en de kast (presies de helft van de dubbel 18 sub van speakerplans) is af op de afwerking na.

                    dus was het tijd om te testen:
                    [url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3357042.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/29/1293603255-350.jpg[/img][/url]

                    [url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3357051.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/29/1293603340-790.jpg[/img][/url]

                    [url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/3357056.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/29/1293603388-720.jpg[/img][/url]

                    dit was de testopstelling in de garage: een mackie srm 450 (serie 1) als top me de low cut aan, de thomann18/500 driver op een crest CPX 1500 in brug met de ingebouwde crossover ( 150 Hz) en mijn rackje met Cd speler en mixer.

                    er komt wel degelijk een goed laag uit deze speaker het is geen ribbenkast shaker, maar het vult de muziek goed aan en zorgt toch voor de juiste vibe, de bass klinkt bovendien erg strak en rijk, liefst zou ik wel wat hoger crossen wat ik ook ga doen als ik een 2de versterker heb voor de sub en een crossover (de versterker word de TA 2400 van thomann, een rebrand van C-mark van redelijke kwaliteit die een goede kilowatt per kant geeft op 4 ohm) dit omdat er nog zeker een tweede subjes bijkomt en mischien een 3de en 4de. Wat wel opvalt is dat de speaker niet heel efficiënt is onder de 400 watt RMS doet hij bijna niets, er moet dus een zware versterker achter.

                    al bij al: erg tevreden, prijs/kwaliteit verhouding is goed, en voor drive in is dit zeker een leuk subje dat voor een veel lagere prijs berhinger subs E.D ver achterwege laat.

                    afwerking: de sub zal in de warnex komen te staan (met een rolletje), er komt een rooster en speakershuim voor en ingefreesde rubberen doppen onder.
                    doe het goed, doe het met martin audio

                    Comment

                    • bobkedeba
                      • Aug 2009
                      • 85

                      #11
                      het chassis is toegekomen en de kast (presies de helft van de dubbel 18 sub van speakerplans) is af op de afwerking na.

                      dus was het tijd om te testen:
                      Plaatjesupload.nl :: Gratis Plaatjes en Foto's Uploaden - Upload Plaatjes

                      Plaatjesupload.nl :: Gratis Plaatjes en Foto's Uploaden - Upload Plaatjes

                      Plaatjesupload.nl :: Gratis Plaatjes en Foto's Uploaden - Upload Plaatjes




                      dit was de testopstelling in de garage: een mackie srm 450 (serie 1) als top met de low cut aan, de thomann18/500 driver op een crest CPX 1500 in brug met de ingebouwde crossover ( 150 Hz) en mijn rackje met Cd speler en mixer.

                      er komt wel degelijk een goed laag uit deze speaker het is geen ribbenkast shaker, maar het vult de muziek goed aan en zorgt toch voor de juiste vibe, de bass klinkt bovendien erg strak en rijk, liefst zou ik wel wat hoger crossen wat ik ook ga doen als ik een 2de versterker heb voor de sub en een crossover (de versterker word de TA 2400 van thomann, een rebrand van C-mark van redelijke kwaliteit die een goede kilowatt per kant geeft op 4 ohm) dit omdat er nog zeker een tweede subjes bijkomt en mischien een 3de en 4de. Wat wel opvalt is dat de speaker niet heel efficiënt is onder de 400 watt RMS doet hij bijna niets, er moet dus een zware versterker achter.

                      al bij al: erg tevreden, prijs/kwaliteit verhouding is goed, en voor drive in is dit zeker een leuk subje dat voor een veel lagere prijs berhinger subs E.D ver achterwege laat.

                      afwerking: de sub zal in de warnex komen te staan (met een rolletje), er komt een rooster en speakershuim voor en ingefreesde rubberen doppen onder.
                      doe het goed, doe het met martin audio

                      Comment

                      • I.T. drive in
                        • May 2009
                        • 352

                        #12
                        Hallo,

                        De sub ziet er goed uit.
                        Ik zit nu heel sterk te twijfelen of ik nou deze zou maken of de sub van musicxtra.
                        Heb je voor deze 15mm multiplex gebruikt?

                        Comment

                        • bobkedeba
                          • Aug 2009
                          • 85

                          #13
                          ik heb deze sub gebouwd met 18 mm mulitplex maar het gewicht valt goed mee de kast kan als het moet door 1 persoon in en uit een bestelwagen etc. gedragen worden maar er komen alsnog guitel wielen onder.
                          doe het goed, doe het met martin audio

                          Comment

                          • I.T. drive in
                            • May 2009
                            • 352

                            #14
                            Hallo,

                            je zei dat je de dubbel 18" van speakerplans gehalveerd had?
                            ik kan namelijk nergens dubbele 18" plans daar vinden.

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Je moet de G-Sub hebben: Speakerplans.com (plans>subplans>G-sub)


                              Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...