Subjes, BR115

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • koenjer
    • Sep 2004
    • 19

Subjes, BR115

Heren,

ik heb hier voor mijn kleine neefje een setje BR115 subs gevonden.
    Daar zitten Beyma SM-115 speakers in.

Heb ze even gehoord met een EV P3000 erop, maar er komt niet denderend veel uit, zit al snel aan de max van de speaker.

Ik zie dat jullie redelijk bedreven zijn in zelfbouw. Kan iemand mij vertellen of er ook een zwaardere woofer in kan? (evt 18inch)

Alvast bedankt.
  • Superfly
    • Sep 2008
    • 86

Hoi Koenjer,

Het ligt er wel aan welke SM115 je er in heb zitten?
    De N versie is een 3" voice coil versie geschikt als laag speaker.
    De K versie is een 4" voive coil versie geschikt als Sub laag speaker.

Ik heb zelf twee BR115 kastjes met de voorloper van de SM115 K de 15k200 in gebruik, parallel op 1 kanaal van een Samson s1500 wat echt niet verkeerd klinkt. En dat is eigenlijk nog te weining vermogen.

Dus kijk even exact het type na, K of N

Grtz Marcel
    Make My day, Blow your Amp

Comment

• koenjer
      • Sep 2004
      • 19

sm115

Hoi marcel,

het is een SM1115-N.

En echt sublaag zit er niet in nee.
      maar ik zoek wat meer druk.

vandaar dat ik het gat ook wel wil vergroten naar 18inch in indien dat kan.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Dat kan wel en toch ook weer niet.
        Een basreflexkast is nauwkeurig samenspel van de kast (inhoud), poort (lengte en oppervlak) en speaker (TS parameters) om te zorgen voor optimale prestaties van de speaker. Ga je er nu een grotere speaker in zetten dan kan dat wel maar zul je een speaker moeten zoeken met dusdanige parameters dat deze in die kast goed presteert.
        Omdat deze kast waarschijnlijk is ontworpen voor vrij lichte speakers zal het poortoppervlak waarschijnlijk te klein zijn waardoor de luchtsnelheid in die poort veel te hoog wordt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Superfly
          • Sep 2008
          • 86

Zoals MusicXtra al zei het is niet verstandig.
          Dan kan je beter een nieuwe kast maken, volgens ontwerp van MusicXtra.
          Staat ook op het forum:
          http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...forummers.html

Maar heb je de kast al een gesimuleerd in WinISD?
          Voldoet de kast nog aan de orginele maten of is hij aangepast?
          Ik bedoel Poort grote en lengte, wat zijn die?

Marcel

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Als het om de BR115 van 18Sound gaat, dan zou een 18" net aan kunnen passen, wel kan het problematisch zijn om het gat naar de grootte van een 18" aan te passen (ivm met de opstaande rand). Zoals MusicXtra eigenlijk ook al aangeeft zul e wel op zoek moeten gaan naar een 18" die bij deze kast past. Ook heb je eigenlijk een 3de poort nodig om de luchtsnelheid in de poort voldoende laag te houden

Een tweede optie is om zoek te gaan naar een kast die met de SM115N meer geluidsdruk oplevert.

Mvg Johan

Comment

• koenjer
              • Sep 2004
              • 19

sm115

die sm115 blijft in mijn opinie pisbakken speakertje van 100 euri.

Het kastje zelf is nog in zo'n goede staat, mooi gestofferd.
              Ik vind het zonde om naar andere kastjes te kijken.

Ik kon me herrineren dat ik ergens heb gelezen dat er een bepaalde 18 inch, 18sound speaker in kon.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Het kastje is waarschijnljk zo'n 110 liter netto, afstemming niet naar gekeken. Ooit de 18LW1400 in een dergelijke kast gehad afgestemd op 42 Hz. Een extra baspoort toevoegen is een must.
                Je zou nog kunnen kijken naar luidsprekers met een lagere Qts en/of een lagere Vas (als de 18LW1400). Qua Qts zou ik boven de 0,25 blijven en qua Vas boven de 145 liter voor een 18". Wel even controleren met WinISD Pro of Hornresp (zie sticky's).

Mvg Johan

Comment

• Superfly
                  • Sep 2008
                  • 86

Dat er een 18 inch in kan heb ik nog nooit gehoord.

Hier kan je de orginele plannen vinden van de BR115.
                  Speakerstore website
                  Hij is eigenlijk ontworpen voor de 18 sound 15w700 maar er zijn nog meer speaker van 18 sound die in aanmerking komen.
                  Zoals de 15LW1400 en de 15LW1401.

Maar je hebt dan ook gelijk meer vermogen nodig.
                  Je zou dan de beide subs van 8 ohm parallel kunnen zetten dan heb je dus 4 ohm.
                  Je versterker kan in bridge op 4ohm 3000 watt leveren, dat lijkt me wel voorlopig wel genoeg.
                  Maar ja een 18 sound 15LW1401 kost wel 250,- euro p/st.

Succes we horen graag wat je gaat besluiten.

Marcel

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Zijn we hier niet een klein beetje de weg aan het kwijtraken?
                    Een prutskastje van nog geen 100 euro updaten met een speaker van 250 euro.
                    Grotere/andere poorten, opening voor de speaker groter maken, hoeveel meer moeite is het dan om van een plaat berken multi een deftig nieuw subje te maken dat echt klopt met de speaker die erin komt?
                    Handgrepen, aansluitplaat, etc. kun je uit de prulsub halen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

MusicXtra slaat hier echt de spijker op z'n kop.

Die SM115 is helemaal zo gek nog niet, mits je hem in een geschikte kast gebruikt. En dat geldt toevallig voor elke woofer. Laat die SM115 nou net ongeschikt (of in ieder geval minder geschikt) zijn voor bass reflex behuizingen. Die speaker is ook nog eens erg bekend, veel verkocht. Ik kan me amper voorstellen dat je met een beetje Google'en niet ZELF aan die informatie gekomen zou zijn.

+1 voor nieuwe kast en woofer houden.

Mvg,

Teun
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Originally posted by koenjer
                        die sm115 blijft in mijn opinie pisbakken speakertje van 100 euri.

Het kastje zelf is nog in zo'n goede staat, mooi gestofferd.
                        Ik vind het zonde om naar andere kastjes te kijken.

Ik kon me herrineren dat ik ergens heb gelezen dat er een bepaalde 18 inch, 18sound speaker in kon.
                        Ook hier ben ik het niet mee eens !

Ik heb deze speaker heel vaak gebruikt in fullrangekasten tot volle tevredenheid.

Als SUB is deze inderdaad niet echt geschikt ( wel de SM115K )

Om deze speaker een prutsspeaker te noemen vindt ik erg overdreven. De SM serie van Beyma wordt onderschat door zijn lage prijs maar is een serie die echt wel goed te gebruiken is.

De SM115K is echt een waanzinnige speaker die goed presteerd in glijbanen maar ook in en bandpaskasten. Heb deze speaker ook in een reflexkastje ghoord ( BEYMA ontwerp ) en was ook niet verkeerd ..Ik zeg niet dat er geen betere speakers zijn maar in dit budget springt Beyma echt wel uit.

Ik bedoel voor de SM115N een mid/bassspeaker voor 119,00 in BTW en een SM115K een subbasspeaker voor 169,00 in BTW heb je betaalbare speakers die goed presteren mits je er een goede kast voor hebt.
                        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• koenjer
                          • Sep 2004
                          • 19

heb uiteindelijk 18sound 15lw9500 voor weinig kunnen krijgen.
                          Deze erin gezet, en gaat wonderbaarlijk goed.

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

offtopic:

sorry voor de threadvervuiling, maar kan ik die SM serie (18 inch als die bestaat) in mijn HK PRO 18s kastje steken (zie mijn post bij 'newbies')?

http://www.licht-geluid.nl/forum/new...-18s-kast.html

Of is daar een beter alternatief voor, liefst 8 ohm.
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Nee, de SM118 in dat kastje is geen goed idee. Je bent meer op zoek naar een 18' met een Qts van 0,27 - 0,31 en een Vas tussen de 200 - 300 liter. Beide parameters mogen eigenlijk aan de lage kant van die waarden liggen.

De gesuggereerde B&C in dat topic is geschikt (wel wat prijzig).

Mvg Johan

Comment

Working...