Gezamelijk Topje Project GTP

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karel
    • Aug 2000
    • 69

citaat:

Zou het niet beter zijn om 2*18" sub te nemen? Zoals deze: http://www.speakerplans.com/page14.html. En dan een 2*12"/2" top er boven zoals: http://www.pbaudio.nl/Support/tech.asp?Id=11.

Groeten, michiel
    Lijkt me niet anders had ik wel gekeken op http://www.speakerplans.com/page14.html of op http://www.pbaudio.nl/Support/tech.asp?Id=11.

kortom ook ik lees de postings en mijn voorkeur gaat uit naar 2 x 15" laag en een top met 2 x 15" + 2" .

Toch vreemd....We luisteren met onze ogen en zien met onze oren!

Comment

• Sander Scheepstra
      • Oct 2000
      • 112

Hoi,

Ik krijg de indruk dat we hier nooit uit gaan komen, de toepassingen en de beschikbare budgets lopen mijns inziens teveel uiteen.
      Mischien slim om twee verschillende ontwerpen te bouwen; een voor een middelgrote set, dan denk ik aan een 2.12"/2" hoorngeladen of en 15"/2" hoorngeladen en een kleiner ontwerp met bijvoorbeeld een 12" frontloaded met een 1" met hoorn erboven.
      Als sub de keus tussen een enkel 18" en een dubbel 18" basreflex.
      De grote top gaat dan rond de 1200 Euro kosten, de kleine top rond de 400 Euro, de kleine sub 400 Euro en de grote sub 700 Euro.
      Dit zijn dan de prijzen waarvoor je al het matriaal hebt, inclusief rigging hardware voor de grote topkasten
      Het is maar een voorstel, ik zie namelijk dat er na een heleboel postings nog niets concreets is besloten.

Gegroet: Sander

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Hoi Sander,

Dat is wel een goed id. Maar dan moet jre wel de 2 projecten uit elkaar houden anders word het nog erger als het nu is.
        Die opbouw die jij voorstelt is heel goed te doen denk ik.

Ik denk dat ik me een beetje terug ga trekken. Aangezien zo'n kleine set nog te groot is voor mij ga ik zelf wel aan de slag, maar ik zal het nog wel volgen.

Groeten, michiel
        Groeten, michiel

Comment

• Sander Scheepstra
          • Oct 2000
          • 112

Hoi Michiel,

Het was maar een voorstel, het kan ook bijvoorbeeld een 10"/1" hoorngeladen topkast worden met een 15" sub eronder.
          Maar waar het om gaat is dat ik denk dat er twee verschillende systemen moeten komen omdat de budgetten en de gebruiksdoelen teveel uit elkaar liggen.
          Als ik voor mezelf spreek heb ik alleen iets aan een hoorngeladen systeem wat qua grootte gelijk is aan de Mach T30 topkasten maar wat verder draagt.
          Ik weet ook dat de kwaliteit van de componenten de prijs sterk bepalen maar ik heb er geen trek in om veel energie in een project te steken terwijl je weet dat het resultaat nooit bevredigend zal zijn.

Gegroet: Sander

Comment

• Ward
            • Aug 2000
            • 352

Mijn voorkeur ligt bij toppen vanaf 80Hz oid. en om dan lekker druk te houden in een hoornconstructie wordt de top toch al behoorlijk groot.
            Dus laten we eens op de meyer snd tour gaan denken.. bv. 2 twaalf inches (identiek) waarvan één 12 inch loopt van 80-200Hz en de ander daaroverheen van 80-800Hz oid. (dit komt ook voor in de A3D line array van Meyer)
            Zo heb je meer controle over je weergave en kun je dus makkelijker EQ'en met je passieve crossover. Laat de crossovers ook lekker laag in orde (6th order) om zoveel mogelijk fase problemen te voorkomen. Plus het feit dat je je druk in je midlaag behoud door het oppervlak van de speaker te vergroten alleen in dat frequentie gebied. Je kunt natuurlijk op het gehoor gaan schuiven met cross frequentie en Weerstand netwerkjes.

Met deze configuratie zou je natuurlijk ook voor 15" kunnen kiezen maar dan word de kast groot en is hij een stuk minder snel.

Verder lijkt mij een één (of twee) 6,5/8inch mid speaker(s) voor je 800-5k niet verkeerd.
            Tot 5k?
            ja tot 5k om je sisklank binnen de perken te houden (door die weer te geven met een konus speaker) waardoor de speaker warmer en verstaanbaarder kan worden.

De rest kwa hoog lijkt mij vanzelf sprekend. kies een lekker hoorntje.. en driver. spreiding van de hoorn hangt van je toepassing af. dat kan een ieder voor zich bepalen. 40/90 of 40/80 vind ik voor een 12" allround top lekker werken. Zelfs voor hoog kun je een 6dB filter gebruiken (door de hoge kantel frequentie) wat weer lekker positief werkt tegen fase fouten.

Dames en heren, neem deze omschrijving mee in de gedachten en brainstorm lekker verder.

Groet,
            Ward

Intervisual Laser Productions

-=(no link? see profile)=-
            Groet,
            Ward

Comment

Working...