Subwoofers 15"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobinS
    • Aug 2009
    • 11

Subwoofers 15"

Hallo,

Ik heb onlangs een heleboel stukken 15mm multiplex gratis kunnen bemachtigen. Omdat we al een tijdje over de aanschaf van subwoofers zaten te praten binnen de band dacht ik om de subs zelf te maken. Zoals in vele topics verschijnt, het zal met een laag budget worden gemaakt.

Ik heb alles uitgemeten en ik kom juist toe met de hoeveelheid hout om 2 subwoofers (430 x 580 x 600 mm) te maken via volgend bass reflex ontwerp:
    Speakerstore website

Nu had ik nog enkele vragen:

1) Ik had er graag handvaten uitgefreesd (zoals in het project van "zelfbouwsub naar wensen van forummers" ) en er vervolgens een kleine behuizing over gelijmd.
    Aangezien deze niet in het ontwerp staan die ik wil bouwen, vraag ik me af of de inbouw van de handvaten veel invloed heeft op het bestaande gedrag van de kast? Of geeft het geen probleem als ik deze er zomaar in lijm?

2) In het ontwerp van "zelfbouwsub naar wensen van forummers" zag ik ook dat er twee verticale latten geplaatst zijn in het midden ter hoogte van de achterplaat. Mag ik deze ook bij mijn subs voorzien of heeft het opnieuw invloed op het gedrag van de kast?

3) Qua speaker, had ik Eminence in gedachten. Ik heb gelezen dat de 15" kappa LF kan gebruikt worden bij een klein budget. Ik zag dat er ook nog andere speakers van Eminence bestaan zoals de Beta-15, de Delta-15 en de Gamma-15. Kunnen deze gebruikt worden of zijn deze echter niet aan te raden?

Alvast bedankt voor de hulp.
  • paul_ulrix
    • Mar 2009
    • 74

die handvaten gaan niet veel invloed hebben, een klein beetje minder volume in de kast ga je niet merken.

die vertikale latten zijn tegen meetrillen, meetrillen wanden in een kast is verloren energie en je verlies spl, te stevig kan nooit kwaad.

qua speaker moet je iets kiezen met voldoende xmax, zo'n gamma heeft bv slechts 3 mm xmax, dat is geen speaker voor een subwoofer, eerder voor in een topkast.

je zou ook de cubo15 kunnen overwegen, die heeft wat meer rendement en max spl vs die basreflex kast van op speakerstore.

Comment

• vester86
      • Jul 2010
      • 164

Originally posted by paul_ulrix
      die handvaten gaan niet veel invloed hebben, een klein beetje minder volume in de kast ga je niet merken.
      Bij BR juist wel, de afstemming van de BR-poort moet in overeenstemming zijn met het volume in de kast. maak je dat volume kleiner, dan moet je de baspoort ook veranderen in lengte en/of diameter!

die vertikale latten zijn tegen meetrillen, meetrillen wanden in een kast is verloren energie en je verlies spl, te stevig kan nooit kwaad.
      die vertikale latten maken de wanden van de kast een stuk stijver, is effectiever dan de wanden dikker maken. en een stijvere kast klinkt beter

qua speaker moet je iets kiezen met voldoende xmax, zo'n gamma heeft bv slechts 3 mm xmax, dat is geen speaker voor een subwoofer, eerder voor in een topkast.
      de gamma 15 variant is inderdaad niet geschikt als subwoofer, maar de kappa15LF bijvoorbeeld wel. bedenk wel dat deze (Wellicht) een hele andere kast vraagt dan de kast uit jouw voorbeeld

je zou ook de cubo15 kunnen overwegen, die heeft wat meer rendement en max spl vs die basreflex kast van op speakerstore.
      die ken ik niet

groet,
      joris

Comment

• paul_ulrix
        • Mar 2009
        • 74

plannen van de cubo15 staan hier op een forum, een paar topics lager dat dit.

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Dag Robin, in mijn ontwerp van de zelfbouwsub zorgen de uitgefreesde handgrepen ervoor dat de netto inhoud aanzienlijk kleiner wordt, het ontwerp is hier helemaal op afgestemd.
          Gezien jouw vraagstelling zou ik je adviseren een kant en klaar ontwerp te bouwen zoals mijn ontwerp of de Cubo, dit zijn uitgekiende ontwerpen waarbij alles voor je uit is gedacht wat de kans op slagen aanzienlijk vergroot.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• RobinS
            • Aug 2009
            • 11

Bedankt voor jullie antwoorden.

De reden waarom ik dit ontwerp zou willen bouwen is dat het grootste deel van het hout maar 40cm breed is. Dus ik kan geen grotere kast bouwen dan deze met het hout dat ik liggen heb.

Ook vind ik het een groot voordeel dat de subs erg compact en klein zijn om te vervoeren. Boven elke sub komt een 200 Watt topje.

De kappa 15LF is dus een mogelijkheid lees ik. Er bestaat blijkbaar ook een delta 15LF maar daar lees ik geen goede commentaren over?

Comment

• vester86
              • Jul 2010
              • 164

wellicht is het een idee, ook aangezien er "maar" een 200 watt top op komt, om eens te kijken naar een sub op basis van een Eminence Lab 12 (12"). gaat zeker laag genoeg (usable freq. range 25 - 125hz). heeft een vrij kleine kast nodig (tussen de 45 en 100 liter inhoud). en kan een vermogen hebben van ca 600watt (800 max), wat genoeg is bij die toppen normaal gesproken.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by RobinS
                Bedankt voor jullie antwoorden.

De reden waarom ik dit ontwerp zou willen bouwen is dat het grootste deel van het hout maar 40cm breed is. Dus ik kan geen grotere kast bouwen dan deze met het hout dat ik liggen heb.
                Zo'n argument heb ik nooit eerder gehoord om een bepaald ontwerp niet te bouwen.
                Een paar stukken multiplex van 50 cm kosten ook echt niet de hele wereld hoor.

Comment

• RobinS
                  • Aug 2009
                  • 11

Het is niet enkel voor het hout. Ik vind de kleine afmetingen van de sub ideaal om te vervoeren en op te slaan. Dit vind ik ook een belangrijk aspect.
                  In de winkel hebben we namelijk Proel 15SA subs zien staan met ongeveer dezelfde afmetingen, en het idee is vanuit daar ontstaan voor de bouw van een compacte subwoofer

Comment

• Dj Yves
                    • Sep 2008
                    • 72

mocht je verder willen gaan op het idee van vesper86 dan heb ik hier 2 ontwerpjes staan
                    If brute force doesn't work, you're not using enough!

Comment

• RobinS
                      • Aug 2009
                      • 11

Bedankt, maar ik zou graag bij 15" blijven. Het zijn maar "200 Watt" toppen, maar ik denk eraan om telkens 2 tops per kant plaatsen.

Ik heb ondertussen eens Musicxtra's topic over z'n sub volledig doorlezen en bekeken. En ik heb (iets laat) gemerkt dat die sub perfect te maken is met het hout die ik liggen heb en naar de afmetingen die ik wou nastreven.
                      Dus ik denk om dit ontwerp te bouwen.

Wat ik me afvraag, kan deze sub dan gewoon op zijn zijkant geplaatst worden? Of mag dit zomaar niet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en commentaar

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

De sub mag zomaar op z'n kant, dat maakt helemaal niets uit.

Comment

• ACSlater
                          • Oct 2007
                          • 57

Originally posted by MusicXtra
                          De sub mag zomaar op z'n kant, dat maakt helemaal niets uit.
                          Typisch! Ik had net bedacht dat het ook handig zou zijn om ze op de zij te gebruiken omdat de voetprint dan weer iets kleiner is. Vier rubber dopjes en een extra tophat in de zijkant is zo gepiept.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Zelfs achterstevoren doen ze het nog steeds prima.
                            Enige stand die ik af kan raden is met de grille op de grond.

Comment

• 4AC
                              • Nov 2007
                              • 1791

Originally posted by MusicXtra
                              Zelfs achterstevoren doen ze het nog steeds prima.
                              Enige stand die ik af kan raden is met de grille op de grond.
                              Met de grill tegen het plafond schijnt ook niet al te lekker te gaan.

Mvg,

Teun
                              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                              Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...