cubo 15 cubo 18 of br218

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

cubo 15 cubo 18 of br218

Hallo mede forumers,

Allereerst wil ik me even voorstellen:
    Ik ben Eric Saman momenteel 25 jaar maar op 14 jarige leeftijd begonnen met drive-in shows.
    Nu, ruim 11 jaar later heb ik de bruiloften ,abraham fuiven en 25 jarige huwelijken wel gezien en min of meer ben ik gestopt met het zelf draaien.

Tegenwoordig richt ik me meer op de verhuur van geluid aangezien dat nog wel een passie is.
    Ik ben reeds 5 jaar actief op een ander forum (zal de naam hier niet noemen) maar daar wilde ik mijn komende vraag niet stellen omdat je daar al gauw word weggestuurd als lomperik of je krijgt van die antwoorden als : gebruik de zoekfunctie.

Nu de vraag naar mijn diensten steeds uitgebreider word wil ik mijn geluidssysteem upgraden aangezien ik tot voor kort met budgetmerken heb gewerkt (voornamelijk dap).
    Nu wil ik beginnen met de basskasten en daar strand het al op.

Ik was van plan om 2 stuks 218 br kasten te bouwen met de rcf l18p300 nd erin.Dit zou dan uitkomen op een 2000 watt per kant ,inzetbaar vanaf 35 hertz.

Nu voordat ik wilde beginnen met bouwen las ik hier nog het 1 en ander over de cubo basskasten en die spreken me ook wel aan, voornamelijk om dat ze makelijk te bouwen zijn, compact en een pak goedkoper.

Nu wil ik graag jullie mening over mijn keuze.

Tot nu toe kom ik bij de br kasten op 1200 euro uit, voor datzelfde bedrag kan ik 6 cubo 15's bouwen.
    De cubo is een hybride kast en aangezien ik een 4 tal buitenklussen per jaar heb is dat mischien meer aan te raden.
    De br kasten zullen er wel een stuk proffesioneler uit gaan zien dus wat moet ik doen?Graag jullie mening hierover.

ter extra info:
    De grootste buitenklus die ik heb is trouwens voor zo'n 500 man op een plein van 50x50 meter.
    Mischien dat Rademakers me hierbij meer info kan verschaffen.
    Last edited by Ericsamandj; 19-07-10, 17:36.
  • paul_ulrix
    • Mar 2009
    • 74

hoe ga jij cubo's bouwen voor 200 per box ? met de speaker + het hout alleen zit je al aan dat bedrag, dan komt er nog verf bij, wielen, een rooster voor de speaker, hoekjes, aansluitingen etc..

en of ze professioneel uitzien ligt toch maar aan de afwerking.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

In principe zou een dubbel 18" br kast goedkoper moeten zijn als twee losse enkel 15" kasten (uitgaande van dezelfde prijs voor de drivers).
      Je hebt immers minder wielen, aansluitplaten, Speakon chassisdelen en kabels nodig en waarschijnlijk ook minder hout.
      Voor 500 man zijn twee dubbel 18" br kasten in de meeste gevallen meer dan voldoende, een plein van 50 bij 50 meter is groot genoeg voor 5000 man dus als daar 500 man op staat is het nog steeds leeg.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bartje2012
        • Aug 2008
        • 93

Originally posted by paul_ulrix
        hoe ga jij cubo's bouwen voor 200 per box ? met de speaker + het hout alleen zit je al aan dat bedrag, dan komt er nog verf bij, wielen, een rooster voor de speaker, hoekjes, aansluitingen etc..

en of ze professioneel uitzien ligt toch maar aan de afwerking.
        Dit moet ik ook beamen, heb recent 8x cubo's gebouwd.

Hout (8x plaat multiplex 11laags) 600 euro
        (goede kwaliteit) Lijm, schroeven, t-nuts, plamuur etc: 150 euro
        Hardware afwerking (hoekjes, labels, speakon, handvaten, warnex): 380 euro

Kom ik in totaal op 1180 euro exclusief speakers. en dan heb ik geen wieltjes (is echt onzin om wieltjes op de cubos te zetten), en geen profiel omn de randen (alu profiel rondom kost 15 euro per kastje).

Moet wel zeggen ik zou liever hybride hebben dan basreflex maar dat komt idd door de wat kleinere buitenlocaties die ik af en toe moet draaien.

Comment

• Ericsamandj
          • Jul 2010
          • 414

plaat materiaal hoef ik niet te betalen, die kan ik zo uit t rek bij mijn baas halen.
          Verder kan de cubo al werken met veel goedkopere drivers (kappa).
          Ik denk dat t toch de br kasten worden, aangezien ik nog verschillende br kasten heb staan die ik er dan altijd bij kan zetten zonder met delay stacks te hoeven werken.Als ik namelijk hybride en br zou combineren (als dat al kan) moet ik met verschillende delays werken en daar heb ik nog niet echt ervaring mee.
          Maargoed iig bedankt voor de reacties tot nu toe en ik houd een foto verslag bij van de bouw.

Comment

• Rolandino
            • Mar 2007
            • 1451

Ik zou voor de CUBO15 gaan als ik zo de verhalen hoor.

Zit er ook aan te denken om deze te gaan bouwen.

Reden hiervoor is dat ik gewoon benieuwd ben naar de klank van deze kast.

Als ik er tevreden over ben kga ik er minimaal 3 per kant gebruiken met 2x dubbel 12 top per kant.

Het is altijd goed en leuk om voor een klein budget een goede set te kunnen bouwen.

Ikzelf blijf bij Beyma of B&C of Faital Pro componenten.
            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• paul_ulrix
              • Mar 2009
              • 74

diyAudio

dit ontwerp is ook nog wel interessant.

Ik heb nog eentapped horn gebouwd met een eminence 3015LF, is ook niet mis, nadeel is wel grote kast, maar het rendement en de diepgang is ook in verhouding.

bij mijn cubo15 mis ik nog wat diepte tegen die grote tapped horn.

Comment

• e-sonic
                • Aug 2004
                • 329

welke kast

Als de kosten niet zitten in het hout, kun je beter een grote kast maken

even afgezien van tillen en vervoer, geeft een grote kast meer laag en meer SPL per euro. Gebruik wel een luidspreker die zch thuisvoelt in een grotere kast
                Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• paul_ulrix
                  • Mar 2009
                  • 74

of een grotere hoorn die aangepast is op de speaker , maar dan kun je evengoed meer cubo's neerzetten, maar da's dan weer wat duurder.

rademakers, ben je nog aan andere tapped horn of hybride ontwerpen bezig met meer diepgang als de cubo ? niet dat die niet diep gaat, maar ik hou van extreem

Comment

• Rolandino
                    • Mar 2007
                    • 1451

Heeft de Cubo geen diepgang genoeg dan ? Gaat ie niet voor een 15"er laag dan ?
                    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• paul_ulrix
                      • Mar 2009
                      • 74

voor het formaat van de kast valt het prima mee.

Comment

• Rolandino
                        • Mar 2007
                        • 1451

Dat bedoel ik er ook mee.

Voor de grote van de kast en de 15" speaker komt er volgens de berekeningen vrij veel laag uit.

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

rademakers, ben je nog aan andere tapped horn of hybride ontwerpen bezig met meer diepgang als de cubo ? niet dat die niet diep gaat, maar ik hou van extreem
                          Cubo 15 en Cubo 18 zijn bedoeld voor 40 Hz en hoger, dus als je naar 30 Hz - 40 Hz zoekt kun je wat missen.

Momenteel werk ik vooral nog aan Cubo 12 en x-aantal andere Cubo ontwerpen die niet lager gaan. Tegen het eind van het jaar verwacht ik te hebben gemeten hoe je het meeste laag uit een Cubo 15 kunt halen (met dezelfde speakers).

Ik werk ook nog aan een Cubo sub, geschikt voor met name 18" en 21" (en met een beetje geluk dubbel 15"), die in singles 30 Hz plus weergeeft, even gevoelig is als een gewone Cubo maar wel 1,5 x zo groot.

Ik was van plan om 2 stuks 218 br kasten te bouwen met de rcf l18p300 nd erin.Dit zou dan uitkomen op een 2000 watt per kant ,inzetbaar vanaf 35 hertz.
                          Ik ken iemand met Yorkville dubbel 18" baskasten (die zijn geladen met de L18P300), die deze heeft vergeleken met Cubo 15's. Zijn oordeel was dat de Cubo's qua output de absolute overhand hadden maar dat onder de 40 Hz de basreflex duidelijk meer "grunt" had, wat hij nodig had voor de muziekstijl die hij draaide (Ying-Yan Twins Saltshaker als voorbeeld).

Mvg Johan
                          Last edited by Rademakers; 28-07-10, 20:31.

Comment

• DJJJ
                            • Feb 2010
                            • 41

Arls

Hallo forumleden,

Ik dacht bij me zelf is het niet eens intressant om de cubo 15 te vergelijken met de arls 15" hybride sub??

Groetjessss

Comment

• paul_ulrix
                              • Mar 2009
                              • 74

dat klinkt heel interessant, 1,5 keer groter is nog maar rond de 300 liter

Comment

Working...