Aanvulling op het systeem.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

Aanvulling op het systeem.

Hallo allemaal...

Inmiddels ben ik een aantal dagen al behoorlijk zoet op dit forum met het bekijken van al jullie geweldige zelfbouw systemen! Diep respect!
    Ik ben ervan overtuigd dat ik dat ook voor elkaar kan krijgen en ik wil daarom wat gaan proberen maar heb even een advies nodig.

Ik wil gaan beginnen met het bouwen van de cubo als aanvulling op het geluidssysteem van onze jeugdsoos.
    Het systeem bestaat uit een set Dap Audio SM-15 van het eerste type.
    Er staat een Dap Audio P-1200. Nu zijn we er behoorlijk over te spreken maar we willen graag wat meer laag/sub gaan halen omdat we de set ook wel eens verhuren en dan wil je toch vaak net wat meer.

Ondanks dat ik weet dat Dap Audio niet tot de top behoord zijn we al blij dat we iets konden kopen en prijs/kwaliteit is voor ons in deze situatie perfect.

Nu wil ik graag een setje Cubo's oid gaan maken om onder deze dap's te zetten. Maar ik kan totaal niet kiezen tussen de woofers die me allemaal voorbij komen. Ik heb keuze uit volgende versterkers om voor de cubo's te gebruiken, IMG Stage Line STA 160, Inkel MA620, JBL Model 6290.

Ik heb de vraag ook in het cubo fora gezet maar zet hem hier ook nog even bij... Hoe zou deze woofer het doen in een cubo? Mogelijk icm een actief filter in de kist om rechtstreeks door te lussen naar de top voor kleinere toepassingen of misschien gewoon 2 stuks per kant van dit vermogen kom ik dan netjes weg? Ik zou dat vermogen namelijk erg goed met de JBL kunnen leveren.

DAP MB-15B 15" Bass Speaker 300W 8 Ohm

Impedance:8ohm
    ·Freq.Range:35-4000Hz
    ·Crossoverfreq:1000Hz
    ·Music power:500W
    ·Power rating:300W
    ·SPL (1W/1m):102dB
    ·Dimensions:388mm
    ·Baffle cutout:353mm
    ·Mountingdepth:144mm
    ·Weight:5.9Kg

Alvast bedankt!
    Last edited by vdlaanlichtengeluid; 27-06-10, 19:24.
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

koop je toch gewoon de Eminence Kappa 15lf? Die kost nog maar 110 euro, voor dat geld zou ik niet gaan besparen, kijk dat ieder zijn eigen mening heeft over eminence vergeleken met bv 18sound of p.audio daaraantoe maar alles beter dan DAP. Want als je dan toch gaat investeren...

maar goed ik lees dus dat je de daps al hebt, ik kon zo 1-2-3 geen ebp waarde vinden van deze speaker, maar ik ben bang voor je dat deze lager als 100 gaat zijn,
    als je even mee helpt google voor de exacte stats van deze speaker zoals xmax, ebp etc dan komen we dr wel uit de cubo is iig een van de meest vergevingsgezinde speakerkasten qua drivers betreft

edit: ben bang ook voor je dat "MB" in de naam voor midbass staat, tenminste zo doen vele andere merken het wel iig, LW = lowfreq woofer W = woofer MB = midbass...
    Last edited by Bartje2012; 27-06-10, 20:13.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
      • Jun 2010
      • 640

Ik heb nog niets gekocht...
      Er word over nagedacht om de set uit te gaan breiden maar ivm een beperkt budget wil ik daarom mogelijk gaan voor zelfbouw...
      Het nadeel van veel woofers is voor mij dat ze zoiezo 8ohm zijn en dan kom ik vermogentechnisch gewoon niet lekker uit met de amps die we/ik hier heb staan...

Comment

• Bartje2012
        • Aug 2008
        • 93

de eminence kappa 15lf is er ook in 4 ohm uitvoering ik zie die driver echt als de laagst mogelijke instapspeaker die ik kan aanraden. DAP is naar mijn smaak gewoon consumenten electronica

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

4 Ohm of 8 Ohm maakt niet zoveel uit qua druk, scheelt maximaal 3 dB wat een net hoorbaar verschil is. 8 Ohm is het meest gangbaar, mocht je in de toekomst uit willen breiden dan kun je er twee parallel op dezelfde versterker kwijt. Daarnaast hebben de meeste leveranciers de 8 Ohm als standaard voorraad liggen en moet de 4 Ohm meestal apart besteld worden wat, in het geval van een kapotte driver, nog wel eens lastig kan zijn.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• vdlaanlichtengeluid
            • Jun 2010
            • 640

Originally posted by Bartje2012
            de eminence kappa 15lf is er ook in 4 ohm uitvoering ik zie die driver echt als de laagst mogelijke instapspeaker die ik kan aanraden. DAP is naar mijn smaak gewoon consumenten electronica
            Dat dap zo bekeken word had ik al meegekregen... Maar het gaat hier om een jeugdhonk waar we elke cent zelf van opbrengen en we willen het leuk doen voor niet teveel en dan is dap daarvoor de juiste prijs/kwaliteit...

@ MusicXtra, of dat die woofer zo op de plank ligt maakt me niet uit, als het maar redelijk netjes klinkt zonder al te veel poespas... Ook wil ik niet een te zware woofer nemen omdat ik de woofer wel fatsoenlijk wil laten bewegen en niet teveel onnodig word geremd doordat hij mechanisch word tegen gewerkt. De versterker van JBL levert 2x600 RMS aan 4ohm en de inkel 2x320 aan 4ohm dus dat is de reden dat ik naar 4ohm wil eigenlijk. Zodat het nog iets te zeggen heeft. Dan heb ik liever wat oververmogen op de amp dan in de woofer.
            Last edited by vdlaanlichtengeluid; 28-06-10, 15:47.

Comment

• swblom
              • Oct 2008
              • 38

Mechanisch tegengewerkt? Als ik je goed begrijp ga je er van uit dat een luidspreker meer vermogen kan hebben omdat hij stugger is opgehangen?

Foute aanname, je moet naar het rendement kijken. Dat geeft aan hoeveel geluid je kunt verwachten bij een bepaald vermogen.

MusicXtra draagt je juist een alternatief aan waarbij je bij een misschien iets hogere prijs een betere kwaliteit kunt verwachten. Je geeft zelf aan dat het redelijk netjes moet klinken zonder poespas. Daar geeft hij je een advies bij.

Doe er je voordeel mee.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Een woofer van 100 watt beweegt net zoveel als één van 1000 watt bij hetzelfde signaal.
                Denk dat je mijn tekst nog maar eens rustig moet doorlezen.

Comment

• Bartje2012
                  • Aug 2008
                  • 93

naja je moet het zelf weten, ik heb je iig gewaarschuwd.
                  Ikzelf zou het nooit kunnen verantwoorden om geld van een stichting te gebruiken om slechte en risicovolle investeringen te doen.

verder veel succes.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                    • Jun 2010
                    • 640

Originally posted by swblom
                    Mechanisch tegengewerkt? Als ik je goed begrijp ga je er van uit dat een luidspreker meer vermogen kan hebben omdat hij stugger is opgehangen?

Foute aanname, je moet naar het rendement kijken. Dat geeft aan hoeveel geluid je kunt verwachten bij een bepaald vermogen.

MusicXtra draagt je juist een alternatief aan waarbij je bij een misschien iets hogere prijs een betere kwaliteit kunt verwachten. Je geeft zelf aan dat het redelijk netjes moet klinken zonder poespas. Daar geeft hij je een advies bij.

Doe er je voordeel mee.
                    Owkey dan denk ik dat ik het verkeerd had begrepen sorry, maar ik was altijd van mening dat als je lekker veel overpower op je amp had je beter af was dan wanneer je minder power had?

Originally posted by MusicXtra
                    Een woofer van 100 watt beweegt net zoveel als één van 1000 watt bij hetzelfde signaal.
                    Denk dat je mijn tekst nog maar eens rustig moet doorlezen.
                    Wat is dan in dit geval jou aanrader om in de cubo te bouwen? en dan ook gedacht aan het vermogen wat de versterker heeft geeft en dat zou nu ongeveer uitgaan van 2x300 watt rms...

Originally posted by Bartje2012
                    naja je moet het zelf weten, ik heb je iig gewaarschuwd.
                    Ikzelf zou het nooit kunnen verantwoorden om geld van een stichting te gebruiken om slechte en risicovolle investeringen te doen.

verder veel succes.
                    1 ding scheelt we zijn geen stichting en draaien volledig op eigen geld...
                    we hebben tot nog toe nog nooit subsidie gehad
                    dat is best netjes dacht ik...

Tevens heb ik net nog zitten koekeloeren en ging ik is kijken onder eminence, voor de zoveelste keer, maar goed een delta pro 15 zou die goed gaan in een cubo?
                    Dan zag ik wel dat de Delta Pro bij speakerstore 400watt is en dezelfde speaker bij conrad 300watt waarop vertrouwen?
                    Last edited by vdlaanlichtengeluid; 29-06-10, 16:11.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by radioactivediscoshow
                      Wat is dan in dit geval jou aanrader om in de cubo te bouwen? en dan ook gedacht aan het vermogen wat de versterker heeft geeft en dat zou nu ongeveer uitgaan van 2x300 watt rms...
                      Denk dat Rademaker je daar beter in kan adviseren, hij is de ontwerper van die kast.
                      Tevens heb ik net nog zitten koekeloeren en ging ik is kijken onder eminence, voor de zoveelste keer, maar goed een delta pro 15 zou die goed gaan in een cubo?
                      Dan zag ik wel dat de Delta Pro bij speakerstore 400watt is en dezelfde speaker bij conrad 300watt waarop vertrouwen? Voor specs van een speaker moet je bij de fabrikant zijn, in dit geval dus Eminence.
                      Zie rode tekst.

Comment

• vdlaanlichtengeluid
                        • Jun 2010
                        • 640

okey thnx ik ga hem ff benaderen...

Comment

Working...