Geschikte driver?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • westcoast
    • Jun 2010
    • 7

Geschikte driver?

Hallo,

Ik was bezig met een paar kastontwerpen te onderzoeken en ben al heel wat tegengekomen; punisher, cubo, enz...
    Nu dacht ik er net aan dat ik nog wat drivers had liggen van mijn vorige car-audio hobby die ik graag voor pa zou willen gebruiken, lekker goedkoop .
    De cubo leek mij een zeer interessant ontwerp maar ik lees dat ie het liefst drivers gebruikt waarvan de EBP hoger ligt dan 100. Als ik voor mijn 15" drivers reken is dit 58 :s . Deze heeft dus een zeer lage Fs van 25 Hz en hoge QTS van 0.433 .
    Valt hiermee iets aan te vangen op het gebied van PA gebruik? Voor home partys en dergelijke, niets te groot ofzo. Liefst in een hybride kastontwerp, denkt dat de woofer niet echt geschikt is voor BR.
    Hier de thiele en small parameters :
    RE 6.4
    QMS 5.4
    QTS 0.433
    QES 0.47
    FS 25 Hz
    VAS 210 L
    Impedance 2x4ohm, als 8ohm driver dus te gebruiken. Vermogen dacht ik iets van 700w Rms te zijn.

Alvast bedankt !^
  • e-sonic
    • Aug 2004
    • 329

gesloten kast

De drivers zijn meestal alleen geschikt voor gesloten kasten, de ophanging is te slap voor open systemen.

Kijk even naar het rendement, als dit heel laag is, doe dan geen moeite voor een nieuwe kast te maken.

groet van audio partner e-sonic
    Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

Comment

• westcoast
      • Jun 2010
      • 7

klopt, de maker raad ook alleen een gesloten 40L kast per woofer (voor gebruik in auto) aan.

Het rendement kan ik niet direct terugvinden maar als ik mij goed kan herinneren was dit 89,xx db , erg laag dus.

Niet te gebruiken dus? Spijtig :s , denk dat ik dan maar naar een Eminence driver ga kijken ofzo voor in een cubo 15, lijkt mij de goedkoopste oplossing.

Bedankt voor de reactie !

Nog 1 vraagje; wat bedoel je net met de ophanging? chassis, conus, surround rond de conus?

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Met de ophanging wordt meestal de surround rond de conus bedoeld, eventueel in combinatie met de spider aangezien de conus aan de surround en spider "hangt".

Overigens kan deze luidspreker nog best gebruikt worden voor Cubo 15, mits de Xmax groot genoeg is, er misten wat parameters maar de simulatie is er mild over. Gezien de lage gevoeligheid kom je uit op ca. 96 dB/W/m. In eerste instantie zou ik laag crossen (80 -90 Hz met ~40 Hz high pass). Je kunt altijd nog upgraden naar een betere luidspreker.

Mvg Johan

Comment

• westcoast
          • Jun 2010
          • 7

Ok, morgen ga ik een 18mm 122/62 plaatje halen en eens een testje doen .
          Kan de xmax ook nergens vinden maar dit zal zeker hoger zijn dan de gemiddelde PA luidspreker gezien de relatief grote surround.
          Ik zag ook net dat de ab-15 het niet slecht deed in een cubo 15 en deze heeft een EBP van 85, komt al meer in de buurt van mijn driver .

Moet momenteel wel testen met een monoblock nog van in de auto, op 2 ohm gaf ie dacht ik 730 w rms (getest op 13.8V) dus ga kalm aan doen met de gain en de xmax in het oog houden .

Is er trouwens ook een groot verschil bij gebruik van een ab-15 ipv een kappa 15 lf ? Buiten een wat hogere powerhandling.

Comment

• westcoast
            • Jun 2010
            • 7

Het kistje is af en ik moet zeggen dat ik zeker niet ontevreden ben .
            De woofer staat op ongeveer 700w en kan dit bijna helemaal slikken, durf de amp niet helemaal opendraaien maar toch 70-80%. Doordat de woofer er inverted in zit heb je niet zo'n goed oog op de xmax.

Wel heb ik nu veel last van resonantie van de panelen, geen id hoe het komt, kan ook zijn tussen de grond en de kast, ik ga eens met rubberen voetjes testen. Ik denk dat als ik nog een versie maak dat ik da panelen toch ga bracen. (Als je erop gaat zitten klinkt ie veel beter)

Hij staat nu ingesteld op 35Hz subsonic(highpass) en 80-100 low pass.

Hij verplaats toch wel wat lucht hoor en je hebt bruikbare bass tot een metertje of 10 voor de kast ongeveer, mischien 15.

Hoeveel verschil zou een ab-15 hier maken? Mss houd ik beter deze gewoon? Ik heb weinig ervaring met pa speakers dus ik heb echt geen idee of deze kast nu luid gaat of niet in verhouding met anderen.

Comment

• DJJJ
              • Feb 2010
              • 41

Heb je misschien ook fotootje vind ik wel leuk om te bekijken.
              Gaat hij beetje lekker in het laag?
              Welke woofer heb je er nu in?

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by westcoast
                De woofer staat op ongeveer 700w en kan dit bijna helemaal slikken, durf de amp niet helemaal opendraaien maar toch 70-80%. Doordat de woofer er inverted in zit heb je niet zo'n goed oog op de xmax. De X-max is niet zo belangrijk voor eventuele schade, de X-damage des te meer maar dat hoor je snel genoeg.

Wel heb ik nu veel last van resonantie van de panelen, geen id hoe het komt, kan ook zijn tussen de grond en de kast, ik ga eens met rubberen voetjes testen. Ik denk dat als ik nog een versie maak dat ik da panelen toch ga bracen. (Als je erop gaat zitten klinkt ie veel beter) Je kunt hier toch ook nog wel bracing in aanbrengen?
                Zie tekst.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• westcoast
                  • Jun 2010
                  • 7

Door de resonantie hoor ik niet goed of de woofer op zijn Xmech komt of dat het gewoon de panelen zijn die resoneren :s .

De gebruikte driver is een MB-quart rwe-354, een pure sq sub die normaalgezien gebruikt wordt in kleine kistjes (40L) maar die wel nog zeer laag kan hierin. Lijkt mij een van de minst geschikte woofers voor pa maar toch doet ie het niet slecht. (mijn mening)

Laag tja... wat is laag ? De subsonic staat op 35Hz(geen idee van de steilheid), bij de meeste normale liedjes mis je niets van het frequentiebereik maar bij 1 specifiek liedje hoor ik wel dat veel van de bass weggefilterd is. Dit is ook een liedje dat extreem laag gaat, ik heb ook dubstep getest en dat doet ie heel goed, lekker veel druk een metertje of 2 voor de kast.

Hoe kan ik er nu nog bracing in aanbrengen?

Ik zal morgen proberen voor een foto te zorgen .

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Een speaker die tegen zijn X-damage loopt hoor je duidelijk klapperen, als jouw kast zo erg resoneert dat je dat niet kunt horen dan is er iets heel erg mis...
                    Ik kan hiervandaan niet zien of er nog verstevigingen in de kast gezet kunnen worden, jij bent de bouwer dus ik neem aan dat jij dat wel zou moeten weten.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

Begrijp ik dat je initieel de bracings uit het ontwerp hebt weggelaten (alle bracings)? Dat is een verschil van dag en nacht.

Een aantal bracings zijn nog wel te plaatsen maar persoonlijk zou ik ze er niet allemaal in kunnen plaatsen, of althans, niet met dezelfde effectiviteit als bracings die geplaatst zijn tijdens de bouw. De bracings (waaronder de dubbele plaatdiktes) in de hoornmond maken al een groot verschil.

Het verschil met een AB-15 is waarschijnlijk een verhoogde gevoeligheid voor de AB-15 en afhankelijk van de VC-topologie een andere power compressie. Verschillen die vooral van belang zijjn bij typisch PA-gebruik.

Mvg Johan

Comment

• westcoast
                        • Jun 2010
                        • 7

Die 3 driehoeken zitten er wel ingelijmd. Die dubbele plaatdikte in de hoornmond nog niet, leuke modificatie voor straks dus dan .

Die verhoogde gevoeligheid betekend meer ouput voor minder vermogen maar niet direct meer output indien voldoende vermogen aanwezig is?

Wel voel ik de panelen van elkaar bewegen bij hoog volume, lijkt dat de lijm wat te flexibel is. Het is Pattex PUR lijm btw, dacht dat dit van de sterkste was, raad u het gebruik van vijzen aan? Ik denk dat dit moeilijk gaat aangezien 18mm MDF vrij vlug splijt.

Het plan is nu nog zo'n kist bouwen met dezelfde driver en dan op zoek naar een paar topkasten, mogelijk van de DAP x-serie en p-2000 versterker ofzo erop los gooien. Lijkt mij een nette budget setup dan.
                        Hoewel ik dan niet actief kan filteren wat wel nodig is bij deze kasten, dus ik heb mogelijk 2 versterkers nodig :s .

Bedankt voor de reacties en tips !

Comment

• Jerronimo
                          • Jul 2009
                          • 31

Originally posted by westcoast
                          Wel voel ik de panelen van elkaar bewegen bij hoog volume, lijkt dat de lijm wat te flexibel is. Het is Pattex PUR lijm btw, dacht dat dit van de sterkste was, raad u het gebruik van vijzen aan? Ik denk dat dit moeilijk gaat aangezien 18mm MDF vrij vlug splijt.
                          Polyurethaan ook wel PU lijm genoemd is niet echt geschikt voor het verlijmen van MDF, standaard (watervast) witte houtlijm geeft een veel betere hechting.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Dat wordt gaatjes boren en alsnog schroeven bijplaatsen.
                            Maar beter is om gewoon een nieuw kastje te bouwen.

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

Welke panelen precies?

Pattex en andere zogenaamde 1-component PU lijmen, reageren met het vocht uit de lucht (de 2de-component). Het handigste is om de verbinding samen te drukken, weer los te halen, even de gelegenheid geven om te reageren (ca. 2 minuten voor de snelle versie, langer voor de "gewone" trage versie) en dan permanent samen te voegen. Een kleine laagdikte zorgt voor de meest evenwichtige reactie. Eén en ander hangt ook samen met de aanwezige luchtvochtigheid.

MDF altijd voorboren, bijv. een 2,5 á 3 mm boortje voor schroeven van 4,0 mm. Minimaal ca. 5 cm verwijdert van de zijkanten van het paneel.

Mvg Johan

Comment

Working...