BR118 met 15mm of 18mm?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Watt Xtra
    • Oct 2004
    • 1119

Volgens mij gaat het helemaal niet om de dikte van het gebruikte hout dat zorgt dat een kast zo veel mogelijk "dood" is. Bracing, Bracing, Bracing en goed in elkaar zetten. Het klankbord waar de 18" speaker inzit zal opzichzelf stevig moeten zijn, je hebt namelijk 18" in doorsnede waar je niet kunt bracen. De rest van de kast moet je zoveel mogelijk aan elkaar zien te krijgen.

2kg besparing op een 18" kast is idd niet veel. Een goede "dode" kast is zelfs wel 2 Kg meer waard. Echter moet je ook niet overdrijven... zeker niet als het niet noodzakelijk is.

op deze foto is goed te zien hoe de kanten van de kast met elkaar zijn verbonden.
    Last edited by Watt Xtra; 10-06-10, 20:02. Reason: een letter vergeten
    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• salsa
      • Jan 2007
      • 1315

Een gemiddelde 15 of 18 inch bass kast gebruikt zeker een volledige multiplex plaat.
      Ga voor de gein eens meten hoeveel gewicht deze twee platen elk hebben.

Ik bouw liever 15mm dan 18mm, MET bracing.

Dave
      [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by salsa
        Een gemiddelde 15 of 18 inch bass kast gebruikt zeker een volledige multiplex plaat.
        Ga voor de gein eens meten hoeveel gewicht deze twee platen elk hebben.

Ik bouw liever 15mm dan 18mm, MET bracing.

Dave
        Een plaat (3m2) 15 mm berken multi weegt 29 kilo, een plaat 18 mm is 35 kg, verschil is 6 kilo.
        Uitgaande van één plaat per kast met dezelfde bracing zou het verschil dus minder dan 6 kg zijn. Reken je 1/4 m2 hout voor extra bracing van de 15 mm kast dan kom de op een verschil uit dat kleiner is dan 4 kg.
        Laat mij dan, wat dikke subs betreft, maar voor de stevigheid gaan en lekker in 18 mm blijven bouwen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 649

Originally posted by MusicXtra
          Een plaat (3m2) 15 mm berken multi weegt 29 kilo, een plaat 18 mm is 35 kg, verschil is 6 kilo.
          Uitgaande van één plaat per kast met dezelfde bracing zou het verschil dus minder dan 6 kg zijn. Reken je 1/4 m2 hout voor extra bracing van de 15 mm kast dan kom de op een verschil uit dat kleiner is dan 4 kg.
          Laat mij dan, wat dikke subs betreft, maar voor de stevigheid gaan en lekker in 18 mm blijven bouwen.
          Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik snap trouwens helemaal niet waarom dit geringe gewicht zoveel voordeel moet bieden bij subs. Ik bouw het liefst met 18mm EN met bracings. Niets is zo erg dan resonerende kasten (bijgeluiden, efficientie verlies etc.) zeker als je er stevige vermogens op los gaat laten. Voor mij zijn dit nou net de puntjes op de spreekwoordelijke i wat bas betreft.
          Last edited by HR Soundproductions; 15-06-10, 09:50.

Comment

• Watt Xtra
            • Oct 2004
            • 1119

Originally posted by MusicXtra
            Musicxtra, was jij niet de persoon die de bassjes bouwde met de panelen koud op elkaar? Wanneer je de panelen infreest krijg je een veel betere lijmoppervlakte, wat alleen maar ten goede komt aan je stevigheid.

Een 18mm kast wordt dus gebracet... en een 15mm kast ook. Bij mijn kastjes even gaan rekenen. Bracing zou hetzelfde zijn, aangezien het al optimaal is berekent kwa afstemming en bracing in een.
            6kg per kast, 12 kastjes die al snel in de bus worden geladen.. ruim 70kg is toch alweer een kabelkist die je bespaart aan gewicht.

hetzelfde geldt voor binnenracken, het kan met 18mm, maar 15 of soms zelfs 12mm doet het ook prima.
            JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Watt Xtra
              Musicxtra, was jij niet de persoon die de bassjes bouwde met de panelen koud op elkaar? Wanneer je de panelen infreest krijg je een veel betere lijmoppervlakte, wat alleen maar ten goede komt aan je stevigheid. De kast wordt hier niet stijver door, enige verschil is dat de lijmvlakken sterker zijn maar die zijn in mijn geval al meer dan sterk genoeg.

Een 18mm kast wordt dus gebracet... en een 15mm kast ook. Bij mijn kastjes even gaan rekenen. Bracing zou hetzelfde zijn, aangezien het al optimaal is berekent kwa afstemming en bracing in een.
              6kg per kast, 12 kastjes die al snel in de bus worden geladen.. ruim 70kg is toch alweer een kabelkist die je bespaart aan gewicht. Tsja, dan kun je ook speakons aan microfoon kabels gaan zetten, scheelt al snel 3 kg per kabel, 25 kabels en je bent weer een kabelkist verder.

hetzelfde geldt voor binnenracken, het kan met 18mm, maar 15 of soms zelfs 12mm doet het ook prima. Een binnenrack komt geen geluid uit, daar gaat het er alleen om dat de apparatuur voldoende beschermt is, dus is het appels met peren vergelijken. Bij een sub is de stijfheid van de kast voor de klankkwaliteit zo ongeveer het belangrijkste, om die reden neem ik die paar kilo (het gaat om nog geen 5% van het totaal gewicht) voor lief.
              Zie rode tekst.

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Persoonlijk denk ik dat het er maar net op aan komt hoeveel je gewend bent om te sjouwen en waar je de spreekwoordelijke lat legt. Zo heb ik 4 dezelfde topkastjes waarvan 2 met én 2 zonder wielen op de achterkant. Het scheelt net 3 kg maar de topkastjes zonder wielen zijn overal prettig op te plaatsen, de topjes met wielen zijn boven de ca. 150 cm een stuk vervelender.

In een fitnesscentrum til je bijvoorbeeld wel 60 kg maar 62,5 kg is dan opeens net te veel, terwijl het maar 2,5 kg verschil is.

Bij de topjes had 15 mm berken ipv 18 mm net het verschil kunnen maken.

Mvg Johan

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by Rademakers
                  Persoonlijk denk ik dat het er maar net op aan komt hoeveel je gewend bent om te sjouwen en waar je de spreekwoordelijke lat legt. Zo heb ik 4 dezelfde topkastjes waarvan 2 met én 2 zonder wielen op de achterkant. Het scheelt net 3 kg maar de topkastjes zonder wielen zijn overal prettig op te plaatsen, de topjes met wielen zijn boven de ca. 150 cm een stuk vervelender.

In een fitnesscentrum til je bijvoorbeeld wel 60 kg maar 62,5 kg is dan opeens net te veel, terwijl het maar 2,5 kg verschil is.

Mvg Johan
                  Als dat "maar" Wel voor iemand die in een hanse week 200 kisten moet sleuren zal dat veel verschil uitmaken.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Rademakers

Mvg Johan
                    Voor wat betreft toppen ben ik het helemaal met je eens, daar is elke kilo er één en merk je dat ook direct. Maar in dit geval gaat het om subs, daar wordt nogal wat geweld op losgelaten en is iedere mm die bijdraagt aan de stijfheid van de kast er één.
                    Uiteindelijk moet ieder het voor zich uitmaken wat hij doet natuurlijk.

Comment

Working...