combinatie martinbin 115 en glijbaan 4530

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rp23
    • Apr 2010
    • 10

combinatie martinbin 115 en glijbaan 4530

Hallo graag hoor ik jullie meningen over t volgende.
    Normaal heb ik met mijn speakers een mogelijkheid uit 2 comi's

1 die ik meestal buiten gebruik bestaande uit (van onder naar boven);
    - 4x martin 115 basbin (15")
    - 3x Stage Accompany 4560 (15")
    - 2x Top Eminence PSD-2002S

1 die ik meestal binnen gebruik (van onder naar boven)
    - 4x glijbanen 4530 (15")
    - 3x Stage Accompany 4560 (15")
    - 2x Top Eminence PSD-2002S

Wel nu wil ik de zaak toch een beetje gaan samen voegen.. ik heb alleen wisselende verhalen gehoord over de martin basbins in combinatie met de glijbanen. Zo zou je de glijbanen op kunnen blazen als je er martinbins bovenop gooit?!?!
    wel nu ik zat aan een combi te denken met 3 torens;

toren links en rechts ieder bestaand uit (van onder naar boven):
    - 1x SYNQ RS-218B bassbin (2x18")
    - 2x glijbaan 4530 (15")
    - 1x Stage Accompany 4560 (15")
    - 1x Top Eminence PSD-2002S

en dan een 3e toren in het midden bestaande uit;
    - 4x martin 115 basbin (15")
    - 1x Stage Accompany 4560 (15")

Wat zeggen jullie van zo een set?
    is het haalbaar en gaat het ook nog goed kunnen klinken?
    moet er extra ruimte tussen de 3 torens om schade aan speakers, of een slechte sound te ondervangen? of kan ik ze lekker tegen elkaar aanschuiven????

graag wat advies ben beetje beginnende
    thankss!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Je grootste probleem zal zijn dat de verschillende kasten allemaal een ander fasegedrag hebben waardoor je uitdoving en optelling krijgt van frequenties.
    Het opblazen van de ene speaker door hem te combineren met een andere kan in principe wel maar dan moet er bijna 180° faseverschuiving zijn en klinkt het dus echt voor geen meter.
    Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde kasten en al helemaal niet in combinatie met elkaar, het kan in elk geval geen kwaad het te proberen.
    Om duidelijk te krijgen of het al of niet gaat is het aan te raden alles te meten met Smaart, zo krijg je heel snel duidelijk wat de looptijd verschillen tussen de speakers zijn.
    Om hier iets mee te kunnen zul je de afzonderlijke kasten wel via een processor aan moeten sturen, dan kun je per kast de delay instellen wat de kans op een succes van 0 naar een klein kansje brengt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• rp23
      • Apr 2010
      • 10

even ter verduidelijking een foto van wat ik wil maken.
      ik geloof dat ik via mijn crossover enkel een delay op de bas kan zetten.
      ik wil dan de martins in het midden met een andere delay doen als de SINQ en Glijbanen.
      basbins bovenop zijn dan voor meer mid sound en hoorntjes erop. totale setje dekt een fullrange en zoals jullie misschien wel opvalt stel ik prijs op een lekkkere bass

Comment

• dexter
        • Jul 2005
        • 433

Ik zou of kiezen voor de SA kasten of voor de Martin kasten en geen combinatie dit gaat waarschijnlijk niet goed werken.

Comment

• rp23
          • Apr 2010
          • 10

maar die glijbanen in combinatie met die SINQ kan in ieder geval wel denk ik he?

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

Of dat met die bassen gaat werken weet ik niet, trial and error zou ik zeggen.

Wel zou ik de 4560's rechtop zetten, al is het alleen al voor het 'aanzicht'. (scheelt volgens mij ook nog met de spreiding, hoewel ik daar in de spec niets van terug vind, het is natuurlijk mid/low!)

ps. mis je niet een HEEEELEBOEL mid/hoog??

ik wist dat ik die info toch ergens had!

Spreiding 90*60
            Last edited by Whitefarmer; 21-04-10, 10:15. Reason: datasheet jbl 4560 toegevoegd
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• rp23
              • Apr 2010
              • 10

ja die 4560's kunnen inderdaad ook wel prima staand.
              wat meer mid en hoog is toch wel een goed tip!!
              in deze setting is dit ongeveer de verdeling:
              laag: 5600W rms 20Hz - 200Hz (martins, glijbanen, SINQ)
              mid: 1150W rms 200Hz - 2kHz (3x4560: deze gebruik ik dus voor mid vind ik mooi vol en rond geluid met zijn 15")
              hoog: 160W rms 2khz - 20 khz

Comment

• Turboke
                • Oct 2006
                • 463

ik denk ook dat je de martins in tegenfaze zal moeten gaan zetten want meen dat de speakers naar achter gericht zitten.

Comment

• salsa
                  • Jan 2007
                  • 1315

'Tegen Fase' is uit fase, wat jij bedoeld te zeggen is in 'fase verschuiven'...
                  Time alignment, noemen we dat op z'n beste Duits.

Verschillende tijdslopen van kasten goed gecorrigeerd te krijgen is een 'Hel of a Job', maar het is wel te proberen.
                  De precieze tijdsloop correcties kan je idd met SMAART of gelijkwaardig meet systeem in beeld brengen.
                  Dan rest alleen nog om dit te vertalen in een processor setting.

Als je iets schrijft, probeer het dan ook goed te schrijven...
                  [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by rp23
                    mid: 1150W rms 200Hz - 2kHz (3x4560: deze gebruik ik dus voor mid vind ik mooi vol en rond geluid met zijn 15")
                    Uit een 15" mooi 2kHz laten komen valt echt niet mee...

Comment

• rp23
                      • Apr 2010
                      • 10

Originally posted by DJ Antoon
                      Uit een 15" mooi 2kHz laten komen valt echt niet mee...
                      Niet? die 4560's zijn ieders geladen met een Eminence Delta 15A speaker met een bereik van [FONT=Trebuchet MS]48Hz - 4kHz [/FONT]
                      [FONT=Trebuchet MS]Heb juist bewust gelet deze te laden met speakers met groter bereik en ik vind ze in mijn oorsprongkelijke setup (danwel 4 martins, danwel 4 glijbanen, met deze 3 midkasten en hoorns) wel bijdragen aan een redelijk complete, doch bass gerichtte, geluidsweergave...[/FONT]
                      [FONT=Trebuchet MS]maargoed, als ik er zoveel baskasten extra bij wil gooien zal ik toch meer mid nodig hebben en dan ga ik misschien voor 12 of 10 inch kijken om weer bovenop de 4560's te gooien.[/FONT]

Comment

• rp23
                        • Apr 2010
                        • 10

Originally posted by salsa

Verschillende tijdslopen van kasten goed gecorrigeerd te krijgen is een 'Hel of a Job', maar het is wel te proberen.
                        De precieze tijdsloop correcties kan je idd met SMAART of gelijkwaardig meet systeem in beeld brengen.

bedoel je met tijdslopen corrigeren het instellen van delay?! of zit ik dan scheef te denken?

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by rp23
                          bedoel je met tijdslopen corrigeren het instellen van delay?! of zit ik dan scheef te denken?
                          Ja, dat bedoelt hij.
                          Probleem bij jouw boxen is dat het geluid wat je erin stopt in iedere box een fractie meer of minder tijd nodig heeft om eruit te komen.
                          Bij de Martin bins bijvoorbeeld is de afgelegde weg van het geluid langer dan bij de front geladen subs. Dit zou je kunnen corrigeren door de front geladen subs een paar milliseconden delay mee te geven.
                          Alleen gebruik jij liefts 4 verschillende luidsprekers die allemaal in hetzelfde gebied weergeven. Dat zorgt er dus voor dat je minimaal 4 verschillende looptijden krijgt en dat maakt het al bijna onmogelijk deze set homogeen te laten klinken. De glijbanen is weer een verhaal apart, het geluid uit de glijbaan kent een andere looptijd dan het geluid van de voorkant van de speaker, deze kun je dus nooit tussen andere subs gebruiken.
                          Buiten looptijdverschillen heb je dus ook faseverschuivingen en die kun je niet corrigeren met een delay.
                          Het komt er dus eigenlijk op neer dat je iets onmogelijks wilt.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Frequentiecurve van de 4560 staat erin, bij 900 Hz duikt ie onder de 0, bij 1 KHz op -/-3.

vanaf 1 KHz, ga je zwaar tekort komen met 1 hoorntje.

Veel kom je deze speakers niet meer tegen!
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Turboke
                              • Oct 2006
                              • 463

Originally posted by salsa

Tegenfaze is toch het omgekeerde van faze?

Comment

Working...