Beyma B-01/9 Hornloaded Cab

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bartje2012
    • Aug 2008
    • 93

Beyma B-01/9 Hornloaded Cab

Hey ik heb 2x hornloaded zelfbouwkasten op de kop weten te tikken, model van beyma. Het model is te zien in hun catalogus (zie deze link: http://www.lautsprechershop.de/pdf/beyma/enclosure.pdf ) namelijk het Hornloaded dubbel 18inch model.

Bij de specs van beyma staat 50 tot 200 hz als gewenste crossover freq's,
    nou ben ik echter benieuwd wat de huidige 18sound speakers doen in deze kast, want mischien kan ik ze iets lager laten gaan zonder dat er teveel belasting op de driver komt en dat zou fijn zijn ivm met de hd15's die dr boven op liggen.

Nou heb ik geen ervaring met plotjes maken maar ik hoopte dat iemand de tijd en wilskracht heeft omdat te doen... hieronder de specs van de driver:

[CODE]Merk 18Sound
    Type 18LW800
    Beschrijving 99.5 dB SPL 1W/ 1m average sensitivity, 75mm interleaved voicecoil, 500W cont. pink noise, weather protected cone and plates for outdoor use, improved heat dissipation via unique basket design
    Applicatie Low Frequency
    Serie 800 Serie
    Impedantie [Ohm] 8 Ohm
    Minimum impedantie [Ohm] 6.00
    Diameter ["] 18.0
    Vermogen [W] 500
    Vermogen definitie AES
    Vermogen program [W] 800
    Vermogen continu [W] 400
    Vermogen piek [W] 1600
    Gevoeligheid [dB] 99.5
    Frequentie laag [Hz] 35
    Frequentie hoog [Hz] 3300
    Power compressie -10dB [dB] 00.9
    Power compressie -3dB [dB] 2.1
    Power compressie 0dB [dB] 3.8
    Magneet Ferrite
    Spoel diameter [mm (inch)] 76 (3)
    Spoel hoogte [mm] 0
    Spoel materiaal Copper
    Poolplaat dikte [mm] 0.0
    Ontwerp pole N/A
    Flux density [T] 0.00
    EBP 100.0
    Vd (volume verplaatsing) [dm3] 0.91
    Toepassing Woofer
    Productie status continued
    Technologie(n)
    Thiele Small parameters
    Fs [Hz] 29
    Re [Ohm] 5.00
    Qts 0.27
    Qes 0.29
    Qms 4.50
    MMS [gram] 123.0
    BL [T x m] 20.0
    VAS [dm3] 448
    CMS 0
    RMS 0.0
    No (Efficiency) [%] 0.00
    Sd [cm2] 1133
    Xmax [mm] 8.0
    Le [mH] 1.94
    Aanvullende parameters
    X var [mm] 0.0
    X damage [mm] 34.0
    Xmax herberekend [mm] 0.0
    Efficiency herberekend [%] 3.62
    Ontwerp specificaties
    Surround shape N/A
    Surround material N/A
    Vorm membraan N/A
    Materiaal membraan N/A
    Chasis materiaal N/A
    Former material N/A
    Spider material N/A
    Montage gegevens
    Totale diameter [mm] 462
    Klankbord uitsparing montage voor [mm] 416
    Klankbord uitsparing montage achter [mm] 412
    Diameter voor montage schroeven [mm] 440
    Diepte driver [mm] 200
    Volume luidspreker [dm3] 0.0
    Diameter magneet [mm] 0
    Gewicht [kg] 9.1
    Verzendgewicht [kg] 10.5[/CODE]
    Alvast bedankt....
    bart.
    Last edited by Bartje2012; 18-04-10, 11:56.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by Bartje2012
    Hey ik heb 2x hornloaded zelfbouwkasten op de kop weten te tikken, model van beyma. Het model is te zien in hun catalogus (zie deze link: http://www.lautsprechershop.de/pdf/beyma/enclosure.pdf ) namelijk het Hornloaded dubbel 18inch model.

Bij de specs van beyma staat 50 tot 200 hz als gewenste crossover freq's,
    nou ben ik echter benieuwd wat de huidige 18sound speakers doen in deze kast, want mischien kan ik ze iets later laten gaan zonder dat er teveel belasting op de driver komt en dat zou fijn zijn ivm met de hd15's die dr boven op liggen.

Nou heb ik geen ervaring met plotjes maken maar ik hoopte dat iemand de tijd en wilskracht heeft omdat te doen... hieronder de specs van de driver:

Alvast bedankt....
    bart.
    Wil je ze iets later of iets lager laten gaan?
    Waarom is het zo moeilijk om een vraag een beetje duidelijk toe te lichten zodat anderen begrijpen wat feitelijk de vraag is?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Bartje2012
      • Aug 2008
      • 93

Originally posted by MusicXtra
      Wil je ze iets later of iets lager laten gaan?
      Waarom is het zo moeilijk om een vraag een beetje duidelijk toe te lichten zodat anderen begrijpen wat feitelijk de vraag is?
      Sorry typefout, ik wil ze natuurlijk lager laten gaan, voor delays heb ik geen plotje nodig, de vraag is echter vrij simpel leek me... een hornresp simulatie voor deze kast met de 18 inch 18sound's erin en beschik niet over de ervaring en resources om dat zelf te doen

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Bartje2012
        Sorry typefout, ik wil ze natuurlijk lager laten gaan, voor delays heb ik geen plotje nodig, de vraag is echter vrij simpel leek me... een hornresp simulatie voor deze kast met de 18 inch 18sound's erin en beschik niet over de ervaring en resources om dat zelf te doen
        Hoe laag deze kasten komen hangt niet van de speakers af maar van de hoornlengte. Die dient minimaal 1/4 golflengte te zijn wat bij 50 Hz ongeveer 1,7 meter is en zelfs dat haalt hij al niet.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Het komt (erg) vaak voor dat de 1/4 golflengte resonantie voor een front-of rear loaded BPH zo rond de 75 á 85 Hz zit. Dat terwijl de weergave dankzij de 4de orde BP karakteristieken toch een stevige 50 Hz weergeeft (meestal f0-f3).

In dit topic staat naar mijn idee alles wat je moet weten om dit soort kasten te simuleren: http://www.licht-geluid.nl/forum/zel...-hornresp.html

Aangezien deze BPH een gesloten achterkamer heeft kun je deze simuleren als off-set hoorn (met S1= ~1, S2 midden voor de luidspreker).

Aangezien deze kast op het eerste gezicht eruit ziet als een 50-55 Hz BPH, zijn je mogelijkheden enigzinds beperkt:

Door twee BPH te stacken (verdubbeling van het aantal kasten) krijg je meestal een daling van de f3 van 3 á 5 Hz. Verder kun je de hoornlengte aanpassen, met een flink grotere kast als gevolg. Zet er nog 2 extra kasten bij en je bereikt waarschijnlijk wel degelijk een solide 40-45 Hz.

Een andere optie is het aanbrengen van basreflexpoorten (zie ook port assisted hoorns in Hornresp Guide). Je kunt kiezen voor 18" luidsprekers met een Fs beneden de 40 Hz (het gros dus) en de poorten afstemmen op zo'n 35 á 45 Hz (f3>Fs). Op deze manier krijg je iets meer laag maar over het algemeen een minder strak geluid, lager tunen geeft dan meestal weer een betere klank maar meestal een mindere SPL.

Port ondersteunde hoorns zijn wel te simuleren in HR maar niet als off-set. Daarnaast kan het raadzaam zijn om per luidspreker een poortoppervlakte van minimaal 225 cm2 aan te houden en de luchtsnelheid in de poort te checken in WinISD Pro.

Mvg Johan
          Last edited by Rademakers; 18-04-10, 12:45.

Comment

• HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 649

Heeft het nog een specifieke reden waarom je voor een BPH kiest?

Zeker als het om een enkele kast gaat zou ik kiezen voor BR (betere dosering geluid, zeker bij het podium) of BP.
            Pas wanneer je meerdere kasten gaat stacken wordt BPH of HL interessant.

Comment

Working...