Cubo 12 Hulp gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paul_ulrix
    • Mar 2009
    • 74

dat wordt interessant, wat gaat de max spl zijn met die b&c's ?
    kan je nog aanpassen voor meer diepgang ?

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

je hebt het verkeerde kleurtje aan de speakers gekoppeld, blauw = BR, roze = cubo....
      En dat was "natuurlijk" de eindexamenvraag van de cursus frequentierespons lezen, wat mij betreft ben je nu geslaagd

@Paul: De continue maxSPL komt hiermee op 133 dB/m, boven de 80 Hz uiteraard nog een stukje hoger.

Door verdubbeling van het aantal kasten kom je telkens ca. 2 Hz lager. Door twee enkele kasten te V-platen kom je zo'n 4 Hz lager.

Al met al, kom je met 4 enkele kasten, 2 bij 2 ge-V-plaat al snel tussen de 30 en 35 Hz uit. Ik zal kijken of ik hier nog wat aan kan meten.

Mvg Johan

Comment

• Jerronimo
        • Jul 2009
        • 31

Interessant ontwerp!
        Ben eigenlijk nog aan het kijken voor een paar leuke kickbin's voor boven mn X1 sub's.
        Met een beetje goeie midbass luidspreker moet dit wel goed komen.
        BMS12S320 lijkt me ook wel een leuke speaker voor de cubo12.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Beste Johan,

Hoe zouden deze oudjes presteren in een Cubo 12?
          http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/12GI100.pdf (PDF) De EBP is 184,87.
          http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/12G250_R.pdf (PDF) De EBP is 236,99.
          Ze staan beide op marktplaats en één van de twee zou voor een leuk zomervakantie-projectje kunnen zorgen.

Alvast bedankt voor een reactie,

Mvg,

Teun
          Last edited by 4AC; 04-10-10, 13:21.
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Hoi Teun,

Beide luidsprekers zijn echte luidsprekers voor in een topkast, mid-bas met nadruk op het mid.

De 12GI100 zou rond de 100 dB/W/mtr zijn maar niet echt laag gaan (typisch 50-55 Hz plus), wel zou deze richting de 180 Hz kunnen doorlopen.
            De 12G250 is dan rond de 98 dB/W/mtr maar gaat een stuk lager, sterker nog, lager als de gemiddelde Cubo 12, bruikbaar vanaf 45-50 Hz.

Beide luidsprekers zou ik initieel zo rond de 250 W geven met een 44 Hz HP. Dan naar gelang de situatie eventueel ietsje meer.

Mvg Johan

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Bedankt voor je snelle reactie.

Hmm, ik dacht al dat het meer mid-bass woofers waren.
              Ik zit wel een beetje te twijfelen, ALS ik ze bouw zullen ze gebruikt worden met Turbosound 8"/1" toppen. Die gaan uiteraard niet bepaald laag. Maar kwalitatief zijn ze uitstekend en het rendement is prima voor het formaat.
              Ik heb meestal een HP Linkwitz-Riley 48dB/oct staan tussen de 120- en 150 hertz. Dat klinkt uitermate prettig.

Voor alles onder deze frequentie zoek ik dus een oplossing in de vorm van een subje. Even kijken of dit de Cubo 12 wordt...
              Punt is dat de G250's weinig kosten, maar dat de Gi-100 bijna gratis is

Mvg,

Teun
              uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Ik zit wel een beetje te twijfelen, ALS ik ze bouw zullen ze gebruikt worden met Turbosound 8"/1" toppen. Die gaan uiteraard niet bepaald laag. Maar kwalitatief zijn ze uitstekend en het rendement is prima voor het formaat.
                In dat geval klinkt het opeens wel als een goede combinatie. De gevoeligheid ligt zo'n 3 dB hoger als de TCX-8 (die toevallig?)

Ik heb meestal een HP Linkwitz-Riley 48dB/oct staan tussen de 120- en 150 hertz. Dat klinkt uitermate prettig.
                Cubo 12 met een mid-bas luidspreker kan maximaal op 140 -160 Hz gecrosst worden (mede)afhankelijk van smaak en muziekstijl, dus wat dat betreft is er geen probleem.

Mvg Johan

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Ah, kijk, dit is wel even super om te weten.

Als ik een stel mooie 12 inchers weet te bemachtigen dan weet ik wat mij te doen staat. Moet zeggen dat ik niets dan respect heb voor je ontwerp; de eenvoud, het rendement, het aantal woofers dat in de kast passen... En daarbij is het ook erg fijn dat je mensen met interesse/vragen zo goed helpt. Goed bezig!

Het betreffen trouwens de TXD-081's. Kwalitatief uitstekende kasten, ben er dan ook enorm tevreden over. En, ook niet onbelangrijk, een voor het formaat wat mij betreft hoog rendement. Afgelopen zondag nog gebruikt voor spraak/presentatie tijdens een chic klassieker-concours (auto's dus) bij de jury/start. Dat werkte als een tierelier. En met een leuke sub presteren ze ook boven mijn verwachtingen. Ik heb ze op die manier weliswaar alleen nog maar écht kunnen testen samen met Iven Hybride Ciare 18" subs. Dat gaat prima, maar een ideale combinatie is het natuurlijk niet. Daarvoor loopt de 8" driver niet laag genoeg voor door (of de 18" niet hoog genoeg...). En dan nog te bedenken dat ze under-powered zijn. Ze krijgen ongeveer 300 watt, maar ik merk dat ze (mits goed geprocessed) meer aankunnen. Ik kan nog wel eeuwen doorpraten over deze kasten, maar dat zou off-topic wezen.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Mvg,

Teun
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

V-platen

Imageshack - cubo12vplatedresults1.png

Zoals te zien valt heeft V-platen een minimaal effect op Cubo 12's respons. Meer output beneden de 70 Hz en minder boven de 80 Hz, subjectief lijkt de laagweergave daardoor wat beter dan deze is.

Mvg Johan

Comment

• I.T. drive in
                      • May 2009
                      • 352

Inmiddels al meer info over en geschikte driver?
                      Ik denk namelijk dat deze het er ook wel goed in doet:
                      B&C 12PLB76
                      Aangezien de hoge gevoeligheid, hij heeft wel een aardige Qes en weinig Xmax
                      Deze daartegen over: B&C 12NW76
                      Gaat een stukje lager, meer vermogen, hoge Xmax, Lage Qes.
                      Last edited by I.T. drive in; 31-03-11, 16:13.

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Hoe zouden die cubo 12'jes het doen tegenover een paar JTR growlers?
                        Deze vraag maar even hierheen gehaald.

De JTR Growler is ongeveer 220 liter, Cubo 12 is 97,2 liter. De Growler is een front loaded horn, Cubo 12 is (tapped) rear loaded. Qua gewicht en kastvolume lijkt de Growler meer op Cubo 15 (238 liter).

Ik verwacht dat de Growler en Cubo 12 vanaf zo'n 50 Hz qua gevoeligheid behoorlijk dicht bij elkaar in de buurt zitten. De Growler zal onder de 50 Hz duidelijk meer output geven.

Inmiddels al meer info over en geschikte driver?
                        De 12PLB76 en 12NW76 werken allebei in Cubo 12. De 12NW76 komt päs "los" op hoge volumes (die Qes/Qts is errug laag voor een basluidspreker).
                        Nog een optie is de 12NLD76, met 400 W aes tussen de andere twee in.

Ik heb recentelijk een tabelletje op Cubo 12 neergezet met FAD's (most frequently asked drivers).

Mvg Johan

Comment

Working...