Zelf midden speakers maken

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kenzohendriks
    • Jan 2009
    • 126

Zelf midden speakers maken

Hallo,

Dit is mijn set:

Nu heb ik hier op het forum gehoord dat de toppen niet rechtop staan waardoor het bereik niet optimaal is.

Nu vind ik het niet mooi als er op de bassen 15" (kleinere) toppen staan waarop weer de 12" toppen van op de foto staan.

Dus wil ik graag 2 speakers zelf maken even breed als de bassen waar de toppen op komen te staan.

Wat raden jullie mij aan? (wat voor speakers (maat) en moeten daar tweeters bij)?

Bassen: Dap RS218B MKII
    Toppen: JB Systems Pro Live 12

Ik wil er graag speakers bij omdat ik deze toppen niet te zeer wil overbelasten. Toppen en midden speakers (die ik zelf wil maken) worden waarschijnlijk gelust.

Vriendelijk bedankt
    Kenzo
  • Waveform
    • Dec 2009
    • 321

Je bent het beste af met een 12" woofer voor het mid en een 2" of 1,5" compressiedriver voor het hoog. Er staan genoeg ontwerpen online, maar de kans is klein dat die dezelfde breedte hebben als je subs. Je zal dus zelf iets moeten ontwerpen en dat is niet meteen simpel.

Wat je ook kan doen is simpelweg de hoorn in je huidige kisten omdraaien.

Ik zou er dan wel wat op vinden om je speakers recht naar voor of zelfs iets naar onder te richten. Dit geheel komt hopelijk toch niet op de grond te staan he? Is nogal wat laag, dan blaas je toch recht tegen de mensen aan met je toppen.
    Last edited by Waveform; 04-03-10, 11:59.

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Dus je wilt zelf speakers gaan maken omdat ze dan precies even breed zijn als je bassen? Want anders ziet het er niet mooit uit? Dus:

Niet omdat je heel graag zelf speakers wilt bouwen,
      niet omdat je wat geld wilt uitsparen door zelf te bouwen,
      niet omdat je geld kan uitsparen omdat je erg handig bent met hout/soldeerbout,
      niet omdat je denkt dat je een betere sound kunt maken dan een fabrikant,

maar

omdat je ze dan even breed kunt maken als je subs...

rare motivatie!

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Waveform
        • Dec 2009
        • 321

Hehe , dan kan je ook gewoon een kist ROND je huidige speakers bouwen

Comment

• kenzohendriks
          • Jan 2009
          • 126

nee, het ligt er allemaal aan.

Punt1: Ik vind het zeker leuk om zelf speakers te maken
          Punt 2: Omdat ik niet het geld heb om de toch duurdere speakers te kopen die ongeveer zulke maten hebben.
          Punt 3: Ben redelijk handig met hout / soldeerbout dus dat gaat wel lukken
          Punt 4: Betere sound zal ik niet kunnen maken. Hoop dat het voor een redelijk bedrag toch goed kan klinken.

Heeft iemand sites voor ontwerpen? (heb deze geweten maar ben ze vergeten).

Deze set staat op de grond. Dat wil zeggen (120 hoogte voor bassen. 40 cm ongeveer voor midden (de speakers die ik zelf wil maken) + 60 cm voor toppen.

Dit is totaal 2.20...

dit moet toch hoog genoeg zijn voor de toppen om erover heen te komen?

Comment

• kenzohendriks
            • Jan 2009
            • 126

Originally posted by Waveform
            Hehe , dan kan je ook gewoon een kist ROND je huidige speakers bouwen
            daar heb ik niets aan... wil boxen erbij voor meer vermogen

Comment

• Waveform
              • Dec 2009
              • 321

Waarom een aparte mid kast en niet gewoon 1 krachtige topkast?

Om iets te bouwen waarvan de klank slechter is dan je huidige topkasten zal je het toch al serieus verkeerd moeten doen

Comment

• Waveform
                • Dec 2009
                • 321

Wat is trouwens je budget en welke versterkers heb je staan?

Comment

• kenzohendriks
                  • Jan 2009
                  • 126

wil je aub alleen reageren als je iets zinnigs te zeggen hebt. Ik heb verschillende topkasten gehoord maar er komt toch echt niet het geluid uit wat uit die van mij komt.

heb je ze al eens gehoord (die van mij) NEE!!!
                  misschien zitten er andere speakers in dan origineel maar de toppen zijn gewoon super.

Ik wil graag toppen erbij omdat er voor mij redelijk zware bassen onder staan. Daarom wil ik als hulpmiddel 2 midden speakers maken zodat de toppen niet alles te verduren krijgen.

Budget ligt rond de €200,- maar ook dit ligt aan de spullen die gebruikt worden
                  dit ligt er bijvoorbeeld aan. Worden slechte speakers gekozen wordt het budget geen 200, worden goede gekozen kan het ook iets meer zijn
                  Last edited by kenzohendriks; 04-03-10, 13:10.

Comment

• Waveform
                    • Dec 2009
                    • 321

Originally posted by kenzohendriks
                    wil je aub alleen reageren als je iets zinnigs te zeggen hebt. Ik heb verschillende topkasten gehoord maar er komt toch echt niet het geluid uit wat uit die van mij komt.

heb je ze al eens gehoord (die van mij) NEE!!!
                    misschien zitten er andere speakers in dan origineel maar de toppen zijn gewoon super.

Ik wil graag toppen erbij omdat er voor mij redelijk zware bassen onder staan. Daarom wil ik als hulpmiddel 2 midden speakers maken zodat de toppen niet alles te verduren krijgen.

Budget ligt rond de €200,- maar ook dit ligt aan de spullen die gebruikt worden
                    dit ligt er bijvoorbeeld aan. Worden slechte speakers gekozen wordt het budget geen 200, worden goede gekozen kan het ook iets meer zijn
                    Voor 200 euro heb je juist 2 kasten gebouwd, maar dan zitten er nog geen speakers in. Dat is dus absoluut geen realistisch budget. Als je het optrekt naar 300 euro heb je er misschien juist een goedkope Eminence in zitten.

Ik ben wel benieuwd met welke speakers jij die toppen hebt vergeleken.

Comment

• kenzohendriks
                      • Jan 2009
                      • 126

ik had het over luidsprekers rond de 200€. (voor 2)

Ik heb in een winkel bassen getest met actieve luidsprekers. Heb geen idee welke het waren maar ze klonken voor geen meter.

Ik kan mijn toppen (welliswaar achter crossover) toch vrij hard zetten (voor mijn gevoel erg hard) maar daar gaat het ook niet om... het gaat over de tussen speakers

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

Het nadeel van een extra mid is dat je de crossover van je JB topjes moet gaan herconfigureren. De interne crossover veranderd immers niet als je hoger gaat crossen en daardoor krijgt de hoogdriver bij een zelfde toegevoerd vermogen meer voor zijn kiezen. Dit kun je alleen oplossen door de 1" hoger te crossen maar dan loopt de 12" hoger door. Met een negatieve invloed op de bundeling van het frequentiegebied tussen de huidige en de nieuwe crossoverfrequentie in het filter. Je kunt natuurlijk ook dempen maar dat lost evenveel op als het creƫert.

Ik zou er persoonlijk 2 dezelfde toppen bijkopen (dus nog 2 keer de JB Pro 12). Het geeft een uniform geheel, de toppen zijn op elkaar afgestemd qua componenten en de belasting bij eenzelfde geluidsvolume neemt af voor alle componenten wat resulteert in een beter geluid met de klankverdeling die je nu aanspreekt.

Ik denk dat zelfbouw in dit geval niet de makkelijkste oplossing is (en dat zeg ik niet vaak). Mocht je toch aan zelfbouw willen beginnen dan zou ik persoonlijk je huidige toppen wegdoen en geheel opnieuw beginnen.

Mvg Johan

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Wat is nu eigenlijk het probleem, is het puur de hoogte van je toppen?
                          Koop dan een paar goede zwengelstatieven en zet daar je toppen op een behoorlijke hoogte.
                          Ik snap jouw 'zelfbouw' plannen niet helemaal dus...

Dave
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by salsa
                            Wat is nu eigenlijk het probleem, is het puur de hoogte van je toppen?
                            Koop dan een paar goede zwengelstatieven en zet daar je toppen op een behoorlijke hoogte.
                            Ik snap jouw 'zelfbouw' plannen niet helemaal dus...

Dave

Of verkoop deze, en koop 2* een 2*12" of 2*15 met hoorntje als toppen, of koop er 2 JB's bij en knutsel iets leuks van een plaatje multiplex ertussen. Dat kan er namelijk best goed uitzien!

Iets als dit per kant dus:

Betreffende set is dan dap, het kan alles zijn wat je er van maakt.
                            En zo zijn je hoogdrivers (want daar gaat het om, die moeten erbovenuit!) hoog zat.

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Whitefarmer
                              • Oct 2003
                              • 1244

Originally posted by Waveform
                              .... en welke versterkers heb je staan?
                              Ik ben ook wel benieuwd wat je overige app. is.
                              (en waarvoor je het gebruikt)

dus X-over, Amps..

Ik kan over je topjes weinig terugvinden op het www, wel de 15" variant.
                              wat is vermogen/spl/freq?
                              Groeten John
                              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

Working...