compressiefactor en vorm hals

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • extremebottens
    • Mar 2006
    • 153

compressiefactor en vorm hals

Een hele tijd niet actief geweest op dit forum maar zit al een tijdje met een vraag in mijn hoofd en heb via de zoekfunctie het antwoord niet kunnen vinden.

Het gaat om een mid Hoorn met 1 x 12" driver.

Compressiefactor mag voor een mid hoorn tussen de 2 en 4 liggen, zoals ik heb gelezen in de verschillende onderwerpen.

Maar hoe zit het met de vorm van de hals? moet deze gelijk verdeeld zijn over de 12" driver? of mag ik ook een hals gebruiken van 10cm breed en 25 cm hoog voor een oppervlakte van 250cm2 en dus een compressiefactor van ongeveer 2.

Of wordt de 12" dan verkeerd belast? Ik kan me ook voorstellen dat bij een compressiefactor van 2 een rechthoekige hals voor minder problemen zorgt dan bij een compressiefactor van 4 omdat de speaker dan sowiezo al zwaarder wordt belast.

Hoe zijn jullie ideeën hierover?

De reden dat ik hierom vraag is omdat je met een smallere wat hogere hals een smallere kast kan maken met dezelfde hoornlengte en afstraling. En omdat je verticaal sowiezo al met een kleinere afstralingshoek werkt (meestal) en daar dus wel wat extra hoogte kwijt kunt?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, kon namelijk nog geen passend antwoord vinden op deze vraag.

Met vriendelijke groet,

Martin
  • swblom
    • Oct 2008
    • 38

Ik ben niet zeker of ik jouw vraag helemaal begrepen heb, maar volgens mij wordt de door jou beschreven hals o.a. ook in het aloude 4512 ontwerp toegepast.

Ook kwam je in een grijs verleden vaker monitors tegen waar een plaat met een opening smaller dan de luidsprekerdiameter voor de luidspreker was gemonteerd. Dit om als akoestische lens een grotere spreiding te krijgen voor golflengtes tot ongeveer de spleetbreedte.

Dus praktisch gezien zou ik denken dat je dat kunt toepassen.

Comment

• extremebottens
      • Mar 2006
      • 153

Dit is exact wat ik bedoel, een rechthoekige hals van bijvoorbeeld 10cm breed en 20cm hoog.

Ik zie dat bovengenoemd ontwerp basreflex is en toch goed geschikt voor mid gebruik. Hier heb ik ook simulaties voor gedaan met Hornresp wat met een getunede simulatie een verdere diepgang van de kast mogelijk maakt. Alleen het probleem hiermee kan zijn dat je een resonantie krijgt in het gebied waarvoor je de hoorn gebruikt.

Dit betekent dat je een zeer korte reflex opening moet hebben om deze resonantie frequentie boven het werkbare gebied te krijgen, in mijn geval boven 1000Hz. Volgens 1/4 golflengte etc kom je dan op een poortlengte van ongeveer 9cm.

Weet iemand de poortlengte van de 4512 hierboven genoemd? want deze kast is nog hoger gespecificeerd dan 1000Hz en mag dus een poortlengte hebben van nog minder dan 9cm. Als je dan nog een afstemfrequentie van de poort van bijvoorbeeld 100Hz wilt, kom je dan nog wel uit met je oppervlakte, poortruis etc?

Ik ben benieuwd

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Volgens mij is de poort lengte van een 4512 kast het zelfde als de lengte van de hoorn, vanaf de speaker tot aan de rand van de kast.

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• extremebottens
          • Mar 2006
          • 153

Als dat zo is dat de lengte van de basreflex poort ongeveer 50cm is dan heeft deze een 1/4 golflengte resonantie op: (340/0,5)/4 = 170Hz

En zoals ik in het Hornresp topic heb gelezen is dit juist het probleem met een Vented Mid horn, dit 1/4 golf resonantie die in je werkbare gebied ligt.

Iemand hier ideeen over?

En de basisvraag natuurlijk, is een hals opening van 10 bij 20cm een probleem voor een 12" speaker met een Sd van +/- 520 cm2. (compressiefactor dus iets hoger als 2 en ongelijk vormige hals)

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Hoi Martin, welkom terug!

Ik zie er zelf geen enkel probleem in. Het is een lage compressiefactor en deze vorm komt wel vaker terug. Je creeert natuurlijk op die manier wel automatisch een voorkamer met een vrij gefixeerd volume die niet meteen te klein is. De vraag is of je daar mee wegkomt voor het verwachte frequentiegebied.

Bij de 1/4 golflengte resonantie kun je natuurlijk afvragen wat daar het SPL-niveau is t.o.v de hoorn. Door de basreflex eerst als hoorn te simuleren (functie compound horn in HR) kun je rekening houden met de 1/4 golflengte resonantie en meteen terugzien of deze storend is. Ik zou in ieder geval verwachten dat niet alleen de lengte maar ook de oppervlakte (stralend oppervlakte) en de eventuele flare-rate (meestal dus nul) van invloed is. Die je dus ook gunstig kunt beinvloeden.

Mvg Johan

Comment

• All-round Sound
              • Feb 2006
              • 289

Originally posted by extremebottens

Weet iemand de poortlengte van de 4512 hierboven genoemd? want deze kast is nog hoger gespecificeerd dan 1000Hz en mag dus een poortlengte hebben van nog minder dan 9cm. Als je dan nog een afstemfrequentie van de poort van bijvoorbeeld 100Hz wilt, kom je dan nog wel uit met je oppervlakte, poortruis etc?

Ik ben benieuwd

hallo
              stuur me maar een mailtje [ zonder - streepje]
              dan krijg je de gehele tekening van de 4512

groet
              Luke
              Allroundsound

Comment

• extremebottens
                • Mar 2006
                • 153

Zijn er nog nadelen aan een vented mid horn?

Ik stel deze vraag omdat je tegenwoordig helemaal geen vented mid hoorn tegenkomt?

Zie ik iets over het hoofd?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Comment

• SPS
                  • Mar 2004
                  • 1662

Naar mijn idee werden in het verleden vooral vented midhoorns gebruikt om het freq. deel dat niet door de hoorn wordt afgedekt -met name het low stuk van 75-125 hz- toch te kunnen weergeven. Maar dan als reflex behuizing.
                  Nadeel hiervan is, dat er geen gelijke acoustische belasting aan voor-en achterzijde van de conus is. En dat gaat ten koste van rendement, distorsion enz.
                  Je hebt voor mid een kleine compressiekamer achter de conus nodig! Kijk bijv naar de MT122

Een vented hoorn is dus echt een compromis vanuit de eighties.....
                  Correct me if I'm wrong.......

Paul
                  Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• swblom
                    • Oct 2008
                    • 38

Even ter aanvulling van de vorige post. Met de 4512 werden nog wel meer experimenten uitgevoerd om "laag" weer te geven.

Hij is ook aangeboden (en gebruikt) met een 15 inch (E130) speaker erin. een andere mogelijkheid was om twee van de poort gaten dicht te stoppen om hiermee de basreflex tuning omlaag te brengen.
                    Dat werd als advies/mogelijkheid door onder andere SA gegeven.

In mijn optiek vielen al deze varianten onder het in die dagen gebruikelijke bij elkaar stapelen van veel verschillende komponenten die qua filosofie niet echt overeen kwamen.

Comment

Working...