Zelfbouw sub naar wensen van forummers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ACSlater
    • Oct 2007
    • 57

Originally posted by Bartje2012
    ik zou m al knijpen als ik speakers of apparatuur via het nationale tnt of ups kanaal moest ontvangen, laat staan internationaal.
    Dit wordt toch ondervangen door het stickertje "handle with care"?

Ik heb werkelijk al van alles en nog wat besteld uit de VS, UK, Duitsland etc. Nog geen enkele keer heb ik een pakket met schade gekregen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat het dit keer niet gebeurd maar ik heb er genoeg vertrouwen in om het zo te doen. Het punt is met de Selenium speaker dat ik die niet dicht bij huis kon kopen en sowieso op de post moest vertrouwen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

De speakers zitten in stevige dozen in het piepschuim, krijg je ze thuis in een doos die aan alle kanten in de kreukels ligt dan moet je niet voor ontvangst tekenen, zo moeilijk kan dat niet zijn.
      Versturen van speakers is overigens iets heel anders dan de bagage afhandeling op een vliegveld.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• ACSlater
        • Oct 2007
        • 57

Eergisteren het hout opgehaald en vanavond even aan het klussen geweest. Een paar foto's gemaakt met mijn mobiel omdat ik zelf bouwtopics het leukst vind met foto's.
        Bovenkant die gefreesd is:

Even voor het plaatje wat in elkaar gezet:

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Ziet er goed uit, ben erg benieuwd naar het resultaat.

Comment

• 2mancrew
            • Feb 2010
            • 96

complimenten , ziet er goed uit.
            Zal proberen volgendeweek ook wat foto's te maken van mijn kastjes maar door de warmte er nog niet veel aangedaan .
            ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

Comment

• ACSlater
              • Oct 2007
              • 57

Zo weer even wat gedaan nu het iets minder warm is. Ik ben tegen een foutje in de tekeningen aangelopen. Niet een ernstige fout want het is met 4 keer een plankje langs de zaag halen weer opgelost. Het "innerside panel" heeft een breedte van 204 mm terwijl dit 2 cm minder moet zijn; 184 mm dus. In mijn geval 182 mm omdat de gootjes, waar het innerside panel in komt, om de één of andere reden net geen 4mm diep zijn, in plaats van 5mm. Dat betekent dus dat mijn frees niet op de juiste diepte stond afgesteld.

Nog een paar shots van het geheel dat voor het passen, zoveel mogelijk in elkaar is gezet.

Last edited by ACSlater; 21-07-10, 18:14. Reason: spelvaut

Comment

• 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

Potjandriedubbeltjes, dat wordt me een ontzettend mooi subje!
                Goed bezig ACSlater, maar ook MusicXtra verdient een compliment.

Mvg,

Teun
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Dat wordt inderdaad een heel deftig subje.
                  Kan aan de foto's liggen maar het hout lijkt me wat grof voor 13 laags berken.
                  En dat foutje zal ik ff veranderen in de tekening.

Comment

• ACSlater
                    • Oct 2007
                    • 57

Originally posted by MusicXtra
                    Kan aan de foto's liggen maar het hout lijkt me wat grof voor 13 laags berken.
                    Bij mijn weten is 18 mm plaat 13 laags. 15 mm berken multiplex moet het met 11 laagjes doen.

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Daar heb je helemaal gelijk in, blijft mijn punt dat het vrij grof lijkt....

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Ik denk dat zijn zaag een beetje bot aan het worden is, de deels "verbrande" laagjes geven wellicht het effect van grovere structuur.
                        Of misschien is het hout wat te vochtig geweest, de laagjes zwellen meer in de lengte dan in de breedte.
                        (of misschien is het vrij grof hout....)

Comment

• 2mancrew
                          • Feb 2010
                          • 96

zo even een update .
                          Speakers zijn binnen .
                          Kasten zijn bijna gefreesd en hoop er in de loop van de week een paar in elkaar gezet te hebben. foto's volgen.

Het is nu tenminste weer om te hobbyen.

groeten

Ed
                          ff knutselen met hout en speakers : resultaat 4 subwoofers

Comment

• PeterSchut
                            • Jul 2010
                            • 109

gebruik van 15NLW9500 4 Ohm

Beste MusicXtra,

Ik heb de T-S parameters van de 4 Ohm 18-sound unit 15NLW9500 in een calculator losgelaten en dan komt de ideale netto volume op 55 liter, de 8 ohm versie komt uit op een kleine 100 liter.

Dus als ik het goed begrijp kun je met de 4 Ohm vesrie dezelfde output krijgen met een kleine kast, daarbij nog het voordeel dat de versterker bij 4 ohm zo'n 60% meer vermogen heeft.
                            De poort oppervlakte en lengte in die berekeningen zijn me nog niet helemaal duidelijk maar dat zoek ik nog uit.

bij geen overshoot in de LF kurve ligt het -3dB punt van de 8 Ohm op 45 Hz, en de 4 Ohm op 50 Hz.
                            De 4 ohm in 100 liter komt heeft een -3dB punt op 39 Hz, maar een deuk tussen 40 en 140Hz

Jouw design is netto ongeveer 100 liter, en zou ik dus aan moeten passen voor een 4 Ohm unit?

Of mis ik iets?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Je mist inderdaad iets, de 4 Ohm versie zou eenzelfde resultaat moeten geven als de 8 Ohm versie.
                              Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om met jouw gegevens aan de slag te gaan maar dat je ergens een fout maakt is duidelijk.
                              Overigens zal de winst in geluidsdruk marginaal zijn wanneer je de 4 Ohm versie gebruikt. Ook al levert je versterker het dubbele vermogen, wat de meeste versterkers niet halen, dan nog is de toename in druk minder dan 3 dB en misschien zelfs wel volledig verwaarloosbaar door de toegenomen powercompressie. Dat laatste heeft een vrij sterke invloed bij Neodynium luidsprekers.

Comment

• PeterSchut
                                • Jul 2010
                                • 109

Originally posted by MusicXtra
                                Je mist inderdaad iets, de 4 Ohm versie zou eenzelfde resultaat moeten geven als de 8 Ohm versie.
                                Ik ben op dit moment niet in de gelegenheid om met jouw gegevens aan de slag te gaan maar dat je ergens een fout maakt is duidelijk.
                                Overigens zal de winst in geluidsdruk marginaal zijn wanneer je de 4 Ohm versie gebruikt. Ook al levert je versterker het dubbele vermogen, wat de meeste versterkers niet halen, dan nog is de toename in druk minder dan 3 dB en misschien zelfs wel volledig verwaarloosbaar door de toegenomen powercompressie. Dat laatste heeft een vrij sterke invloed bij Neodynium luidsprekers.
                                Nog bedankt voor de link.........

Wellicht zou je er eens naar kunnen kijken, met name de Vas waarde is nogal anders bij deze unit, en dat heeft direct invloed.
                                Ik heb ze gehoord in een TW audio setje, met een aardige aansturing (Powesoft K3) en ik was zeer onder de indruk. Ik heb veel ervaring met High-End huiskamer audio en heb nog nooit een PA set gehoord met deze controle en precisie.

Comment

Working...