Klein, lichtgewicht een enorme druk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Klein, lichtgewicht een enorme druk

Na het ontwerpen en bouwen van mijn dubbel 18" sub realiseerde ik me dat deze wat overkill zijn voor de kleinere gigs.
    Dus heb ik me de afgelopen tijd bezig gehouden met het ontwerpen van een enkel 15" subje.
    Dat moest zo compact mogelijk zijn met een zo hoog mogelijke druk en liefst al vanaf 30 Hz. Dat laatste is niet helemaal gelukt maar vanaf 35 Hz begint ie lekker mee te doen.
    Afgelopen week het eerste prototype gemaakt om te testen of ik niet iets over het hoofd had gezien en vandaag een iets verder doorontwikkeld prototype in elkaar gezet. Kastje meet slechts 35*50*70 cm weegt slechts 22kg en kan met een gerust hart met 1500 watt belast worden.
    Het is echt bizar wat een druk er uit komt, steeds weer kijk ik onbewust of ik niet per ongeluk mijn dubbel 18" erbij heb geschoven op de mengtafel.
    Er komt nog een statiefflens op en uitsparingen voor rubber pootjes en natuurlijk een mooie grille.

Last edited by MusicXtra; 23-02-10, 23:20. Reason: Foto was verdwenen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!
  • Rolandino
    • Mar 2007
    • 1451

Lijkt een beetje op de SB15 van Beyma alleen is deze zonder baspoorten.

Welke speaker gebruik je ervoor ?
    EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Waveform
      • Dec 2009
      • 321

Volgens mij heel leuk als drumfill. Dit is echt short-throw, toch? Maar je hebt wel het voordeel dat je de directiviteit en throw zelf kan bepalen. Volgens mij zijn veel van de Microsub opstelling ook bij deze sub kan toepassen. Am I correct, sir?

Misschien is dit een idee? :

Natuurlijk los je dat "gat" op met je speakergrill. Volgens mij vergroot dit enkel de mogelijkheden. Of geen goed idee voor jouw toepassingen?

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

Ik moest ook meteen aan de microsub denken, maar wel een heel mooie sub!

Enthousiast als ik altijd ben heb ik me geabonneerd (goed nederlands zo?) op het kanaal van Dave Rat, en laatst kwam ik dit filmpje tegen tussen de nieuwe: YouTube - EAW MicroSub 15 - The multi configuration subwoofer

Wel leuk om te zien wat je er allemaal mee kunt...

Veel succes met bouwen, Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• @lex
          • Jul 2006
          • 1086

Hartstikke mooi wat je ermee kunt, maar dan wel met zijn tweeen. Deze idioot staat in zijn eentje vanuit zijn rug 42 kilo te tillen!

@lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Waveform
            Volgens mij heel leuk als drumfill. Dit is echt short-throw, toch? Maar je hebt wel het voordeel dat je de directiviteit en throw zelf kan bepalen. Volgens mij zijn veel van de Microsub opstelling ook bij deze sub kan toepassen. Am I correct, sir?

Misschien is dit een idee? :

Natuurlijk los je dat "gat" op met je speakergrill. Volgens mij vergroot dit enkel de mogelijkheden. Of geen goed idee voor jouw toepassingen?
            Zelf was ik ook al op dat idee gekomen maar ik zie er op dit moment geen toegevoegde waarde in, nadeel is dat er makkelijker bier of regen in terecht kan komen.
            Dit is een subje die bruikbaar is als sub voor kleinere gigs, als drumfill of voor vaste installaties waar weinig ruimte is voor subs. Je kunt ze zelfs onder loungebanken kwijt doordat ze slechts 35 cm hoog zijn.
            Het is overigens geen short throw, het is een hybride en als je ze stackt zal de throw zeker niet tegenvallen.
            Ik heb er nu twee speelklaar, wil er op korte termijn 8 hebben en dan eens kijken wat er allemaal mee kan.
            @Rolando, de Beyma sub is volgens mij een heel stuk groter....
            En juist die afmetingen maakt dit subje speciaal, kastje is zo klein dat de magneet zelfs een paar mm in de bodem ingefreest moest worden en er kon aan de bovenzijde geen rand meer gemaakt worden voor de grille omdat anders de speaker er niet meer in gezet kan worden.
            Noem mij maar eens een 15" subje die zo klein is en dan ook nog eens gelijkwaardig is qua geluid....

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by @lex
              Hartstikke mooi wat je ermee kunt, maar dan wel met zijn tweeen. Deze idioot staat in zijn eentje vanuit zijn rug 42 kilo te tillen!

@lex
              De mijne is 20 kg lichter.
              En, met alle respect voor EAW en Dave Rat, die Micro Sub is geweldig qua design en de klank zal ook dik in orde zijn.
              Maar het hele verhaal over directivity controle door de op verschillende manieren te stacken gaat volgens mij echt niet op bij golflengtes van 5 meter en meer.
              Is dus meer een mooi marketing verhaal dan dat het echt zou werken, om die directivity onder controle te krijgen zul je meer tussenruimte moeten hebben en de subs t.o.v. elkaar moeten delayen.

Comment

• Beckers Entertainment
                • Dec 2008
                • 650

Wanneer was die luistermiddag bij jou?
                Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by Beckers Entertainment
                  Wanneer was die luistermiddag bij jou?
                  Die was een paar weken terug al....
                  Maar, kans is groot dat er met een week of wat nog zo'n middag georganiseerd wordt.
                  En je mag altijd komen luisteren hoor.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

F**K, en ik zit op aruba, geen luistertest voor mij dus...

Wel weer een mooi kastje, alleen wil je een leuke top erop zetten zal je er minimaal 4 gestapeld moeten hebben..

Maar, da's je toepassing ook niet geloof ik..

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Originally posted by salsa
                      F**K, en ik zit op aruba, geen luistertest voor mij dus...

Wel weer een mooi kastje, alleen wil je een leuke top erop zetten zal je er minimaal 4 gestapeld moeten hebben..

Maar, da's je toepassing ook niet geloof ik..

Dave
                      Tsja, zo longthrow zijn ze idd niet.
                      Er komt nog een statiefflens in zodat de top op een paaltje kan, ik denk dat je met 4 per kant een heel heftig topje moet hebben om een beetje in verhouding te zijn. 4 per kant onder mijn line-array zal denk ik best lekker werken. Maar je kunt ze ook heel makkelijk onder een podium leggen, ze zijn slechts 35 cm hoog....

Comment

• Waveform
                        • Dec 2009
                        • 321

Enige plannen om de subjes met je line array mee te vliegen? Komt dat qua breedte een beetje uit? Maar dan natuurlijk met de subs op hun kop (tov de foto).

Comment

• swblom
                          • Oct 2008
                          • 38

Welke speaker

Ziet er inderdaad goed uit, blijft open staan welke luidspreker er nou in zit?

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by Waveform
                            Enige plannen om de subjes met je line array mee te vliegen? Komt dat qua breedte een beetje uit? Maar dan natuurlijk met de subs op hun kop (tov de foto).
                            Er komt flyware op zodat ze meegevlogen kunnen worden.
                            Originally posted by swblom
                            Ziet er inderdaad goed uit, blijft open staan welke luidspreker er nou in zit?
                            Er kunnen verschillende speakers in, de 18 Sound NLW9500 is de speaker waarop hij is ontworpen.

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

Originally posted by MusicXtra
                              Er komt flyware op zodat ze meegevlogen kunnen worden.

Er kunnen verschillende speakers in, de 18 Sound NLW9500 is de speaker waarop hij is ontworpen.
                              Misschien een heel gekke vraag hoor, maar, hoeveel zou je vragen om een tweetal of viertal van deze kasten voor te bereiden? Alleen het zaagwerk dus als bouwpakket, het in elkaar zetten, voorzien van driver, schilderen en bedraden kan ik eventueel zelf.

Die line-arrays zagen er ook al enorm indrukwekkend uit, maar ze zijn voor mijn toepassingen een beetje overkill. Maar die subjes klinken interessant
                              First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...